یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی خاویر سولانا اعلام کرد که رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا قصد دارد به زودی با مذاکره‌ کننده‌ ارشد هسته‌‌ای ایران ملاقات کند

به گزارش ایسنا، کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا گفت که سولانا روز شنبه اولین مشاورات تلفنی را درباره‌  پاسخ کتبی ایران به پیشنهاداتی که ماه گذشته به تهران ارایه کرده بود، با تهران انجام داده است.

وی به خبرگزاری رویتر گفت: یکی از مسایلی که قرار است درباره‌اش تصمیم گیری شود ملاقات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و زمان این ملاقات است. وی افزود: در اصل موضع سولانا پاسخگویی به شکلی مطلوب است.

وی گفت که جلیلی روز جمعه در تماس تلفنی با سولانا درخواست چنین ملاقاتی را مطرح کرده بود.

گالاش از ارایه جزییات بیشتر خودداری کرد و گفت که قدرت‌های بزرگ در حال بررسی نامه‌ چهار صفحه‌‌ای منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران و مشورت درباره آن هستند.

پاسخ ایران هنوز به صورت رسمی منتشر نشده، اما سخنگوی دولت ایران از عدم تغییر در سیاست‌های هسته‌‌ای تهران خبر داده است.

غلام‌حسین الهام، سخنگوی دولت ایران اعلام کرده است که ایران هیچ‌گونه قصدی برای مذاکره درباره‌ی حق غنی سازی اورانیوم ندارد.

وی گفت: موضع ایران تغییری نکرده است و ما برای گفت‌وگو در قالب حفظ حقوق هسته‌یی ایران آمادگی داریم.

روزنامه‌ نیویورک تایمز روز گذشته به نقل از مقامات دخیل در تلاش دیپلماتیک در رابطه با برنامه‌ هسته‌‌ای ایران، گزار داد که ایران به طور رسمی به پیشنهاد بین‌المللی که با هدف حل بن‌بست بر سر برنامه‌ هسته‌‌ای این کشور دریافت کرده است پاسخ داد اما به این مساله‌ حساس که آیا فعالیت غنی‌سازی را تعلیق می‌کند یا نه پاسخی نداده است.

این پاسخ که در قالب نامه‌ای از منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ ایران ارایه شده است در عوض می‌گوید که ایران تمایل دارد مذاکراتی سازنده را با خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا و شش قدرت درگیر در مساله‌ هسته‌‌ای ایران داشته باشد.

این نامه به طور خاص به هیچ یک از پیشنهاداتی که در ماه گذشته به ایران ارایه شد، پاسخ نمی‌دهد.

به گفته‌ کریسیتنا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، پاسخ ایران عصر جمعه به دفتر سولانا تحویل داده شد. با این حال دولت‌های درگیر، روز جمعه از مذاکره درباره‌ ماهیت پاسخ ایران در اظهارات علنی خودداری کردند.

گوردون جاندروئه، معاون مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: قصد داریم پاسخ ایران را بررسی کنیم. وی گفت که آمریکا با پنج دولت دیگر متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین پیش از ارایه‌ پاسخ رسمی‌شان مذاکره خواهد کرد.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه‌ انگلیس، گفت: ما پاسخ ایران را دریافت کرده‌ایم و با دیگر دولت‌ها پیش از پاسخگویی مشاوره می‌کنیم.

مقامات در دفتر سولانا نیز گفتند که در خصوص ماهیت نامه ایران به سرعت اظهارنظر نخواهند کرد.

روسیه و چین تاکنون به دنبال کردن مذاکرات با ایران حتی در صورتی که غنی‌سازی را متوقف نکند، تمایل نشان داده‌اند. آمریکا، فرانسه و انگلیس، برعکس، تمایل دارند به اعمال فشار علیه ایران از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت عدم پایبندی ایران ادامه دهند.

در نامه‌ ایران گفته می‌شود که «برخی شباهت‌ها» - ظاهرا اشاره به نقاط توافق – میان نامه‌ی متکی به سازمان ملل و نامه‌ شش کشور به ایران وجود دارد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، شش کشور در پیشنهادشان فضای مانور را برای ایران با یک جدول زمانی برای مذاکرات آغازین باز گذاشتند. مذاکرات مقدماتی بر اساس طرح آنها با یک تعلیق دو جانبه‌ شش هفته‌ای آغاز می‌شود که در آن شورای امنیت تحریم‌های بیشتر و ایران غنی‌سازی را تعلیق می‌کند.

این امر می‌تواند به ایران اجازه آغاز مذاکرات درباره‌ برنامه‌ هسته‌‌ای خود در آینده را در حالی بدهد که این کشور به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

در نامه‌ ایران هیچ اشاره‌ای به این رویکرد که در آن «تعلیق در ازای تعلیق» خواستار شده نشده است.

کد خبر 57187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز