لیدا ‌هادی: ایالات متحده آمریکا و اسرائیل صرفاً به بهانه ضربه زدن به پایه‌های استوار اقتصاد ایران راه فشار بر این کشور برای دست کشیدن از فعالیت‌های هسته‌ای را در پیش گرفته‌اند، چرا که ایران همواره در این سال‌ها بزرگ‌ترین مانعی بوده که هژمونی این دو در منطقه حساس خلیج فارس را به چالش کشیده است.

اسرائیل که خود یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان است هم‌اکنون ادعا می‌کند که برنامه‌های هسته‌ای ایران تهدیدی جدی برای تمامی کشورهای منطقه است که باید به‌سرعت متوقف شود ولو این کار حتی با زور انجام گیرد. این ادعای نه‌چندان منطقی اسرائیلی‌ها کشورهای عربی را با وضعیت ناگواری مواجه کرده به‌خصوص عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را.

آیا هرگونه تقابل میان ایران و اسرائیل و همتای آمریکایی آن منافع کشورهای عربی را به‌خطر می‌اندازد؟ ایالات متحده آمریکا در حال حاضر تحریم‌های اقتصادی بسیاری را در زمینه بانک‌های بین‌المللی و شرکت‌های نفتی جهان برای ممنوعیت معامله با ایران در پیش گرفته در حالی که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است. این اقدام ایالات متحده آمریکا در پی همان تصمیم عجولانه کنگره این کشور در سال 1996 میلادی است که هرگونه سرمایه‌گذاری کلان در ایران را مستوجب جریمه‌ای هنگفت کرد.

در این میان آنچه بسیار حیرت‌آور است پاسخ صریح و قاطع ایران در قبال سیاست‌های تهدیدآمیز و ارعاب‌گونه مقامات آمریکایی و اسرائیلی است. به‌طوری که در حال حاضر رابطه میان ایران و آمریکا وخیم‌تر از هر زمان دیگری شده و بیم رویارویی آنها در آب‌های خلیج فارس در سراسر کشورهای منطقه مشاهده می‌شود. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران در میان کلام خود نیز حتی ذره‌ای عقب ننشسته و هر روز مواضعی سخت‌تر در برابر اسرائیل در پیش می‌گیرد.

ایران با تمامی توان آماده رویارویی با خطر حمله نظامی از سوی آمریکا و اسرائیل است، نبردی که اگر با حرکت شتاب‌زده مقامات کاخ سفید آغاز شود می‌تواند خلیج فارس را به ورطه نابودی اهالی آن و نیروهای خارجی تبدیل کند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان اسرائیل در این عرصه پیکار فقط قصد تقابل با ایران را ندارد. آنچه اسرائیل در منطقه به‌دنبال آن است توقف توسعه و پیشرفتی است که خلیج فارس در سال‌های اخیر رو به سوی آن داشته است.نفوذ و قدرت اعراب بهانه دیگری است که می‌تواند حمله اسرائیل به منطقه را توجیه کند.

اگرچه اکنون بسیاری از کشورهای عربی با واهمه‌ای همیشگی و پنهان از قدرت بلامنازع ایران در کرانه آب‌های خلیج فارس سر می‌کنند و آن را مانعی برای تلاش‌های همواره خود برای اعمال نفوذ در جهان عرب می‌بینند ولیکن با توجه به شواهد بسیار، اکثر قدرت‌های عرب منطقه مانند قطر، امارات عربی متحده، عمان، یمن، الجزایر و حتی عربستان سعودی بر این امر واقف هستند که تقابل آمریکا با ایران خطری جدی برای آنها خواهد بود. شاید به این دلیل است که همواره در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا در برابر ایران ایستادگی کرده‌اند و هیچ‌گاه درصدد آن نبوده‌اند که وارد بازی سیاسی آمریکایی‌ها برای نبرد با ایران باشند، هرچند آمریکا چونان چتر امنیتی همیشه آنها را در‌بر گرفته است.

این در حالی است که عربستان سعودی به جای نبرد با ایران روشی متفاوت با گذشته را درنظر دارد. دعوت از علی‌اکبر‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران از سوی ملک‌عبدالله پادشاه عربستان برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای اسلامی نشانی روشن از وجهه مناسب ایران در میان کشورهای عربی منطقه است.

در این میان اروپایی‌ها نیز با نگرانی و واهمه‌ای بسیار شاهد تنش‌های میان ایران و آمریکا هستند. چراکه اگر ایران زمانی از صادرات ذخایر گاز طبیعی خود منصرف شود - ایران دومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان است - در این صورت اروپایی‌ها مجبور خواهند بود برای تامین نیازهای انرژی خود رو به سوی گازپروم روسیه داشته باشند؛ شرکتی با انحصار کامل کاخ کرملین و 400 هزار کارمند رسمی و درآمدی بالغ بر 10‌درصد حجم کل تولیدات ناخالص ملی روسیه! این شرکت هم‌اکنون 25 تا 50‌درصد نیازهای گازی آلمان، فرانسه و ایتالیا و حدود 50 تا 75‌درصد مایحتاج مردم اتریش، ترکیه، مجارستان و لهستان را تامین می‌کند.

به این ترتیب به‌زعم بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی جهان، اروپا برای پرهیز از وابستگی به گاز روسیه نیازمند ذخایر گازی ایران خواهد بود. اروپا به ایران نیاز دارد چراکه فقط از طریق ایران است که می‌تواند از حربه‌های سیاسی روس‌ها که از طریق ذخایر گازی‌شان اعمال می‌کنند رها شوند. اروپایی‌ها بیش از این به ایران نیاز دارند!

منبع: همشهری امارات به نقل از هفته‌نامه الجزیره

کد خبر 53400

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز