گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد:

آژانس باید به گونه‌ای عمل کند که ایران مجبور نشود در مورد روند همکاری با آن تجدیدنظر کند.

به گزارش خبرنگار همشهری، سید محمدعلی حسینی که روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت با بیان اینکه مدت‌هاست برخی کشورها اعتبار آژانس را هدف قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: گزارش محمد البرادعی با وجود اینکه نشان می‌دهد تحت فشار سیاسی برخی کشورها نوشته شده است، اما هیچ نکته منفی مستندی که بتواند مطلبی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ثابت کند، در بر ندارد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز چند روز پیش تصریح کرده بود چنانچه آژانس مسیر فریبکاری را در قبال ایران دنبال کند، مجلس حد و مرزهای جدیدی را در مسیر همکاری با این نهاد تعریف خواهد کرد.

البرادعی در گزارش 6 خردادماه خود که به‌وضوح ردپای اعمال فشار آمریکا در آن دیده می‌شود، با تمسک به ادعاهای مطرح‌شده از جانب غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران نسبت به ابعاد فعالیت‌های ایران ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز همچنین تأکید کرد که آژانس در گزارش خود اذعان کرده که هیچ اطلاعاتی مبنی بر طراحی واقعی یا تولید قطعات سلاح هسته‌ای که در مدارک ادعایی غرب به آنها اشاره شده است را در اختیار ندارد.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد که آژانس تأیید کرده که هیچ فعالیت هسته‌ای را در تأسیسات کلاهدوز و پارچین مشاهده نکرده است.البرادعی در گزارش خود نسبت به ادعای ارتباط سازمان‌های نظامی ایران و برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرده است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با تصریح به اینکه این گزارش تأیید می‌کند تمامی مواد هسته‌ای در تأسیسات مرتبط تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد، گفت: بازگذاشتن موضوع سند اورانیوم فلزی در این گزارش که از موضوع‌های 6 گانه مطرح‌شده بود و آژانس هم پس از پاسخگویی کامل ایران مختومه شدن آن‌را رسما اعلام کرد، یکی دیگر از نکات منفی گزارش 6 خرداد البرادعی است.

حسینی همچنین در واکنش به طرح دوباره موضوع نپذیرفتن پروتکل الحاقی به ان‌پی‌تی از جانب ایران اظهار داشت: ایران پروتکل الحاقی را 2سال و نیم به‌صورت داوطلبانه اجرا کرد که در مقابل آمریکا و هم‌پیمانان آن موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دادند؛ اکنون نیز 120 کشور این پروتکل را اجرا نمی‌کنند و آژانس نباید در این زمینه استثنا قائل شود.

وی در ادامه درباره موضوع ادعاهای مطرح‌شده از جانب غرب که پس از پایان همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب پاسخگویی به ابهام‌های این نهاد، مطرح شد، خاطرنشان کرد: ایران در فوریه 2008 (بهمن و اسفند گذشته) از بررسی مطالعات ادعایی خودداری کرد، چون سؤال‌های 6 گانه آژانس حل‌وفصل شد و در آنجا اعلام شد برای یکبار همه مطالعات ادعایی ارائه شود و ایران هم پس از بررسی ارزیابی خود را ارائه کرد.

وی افزود: در فاصله پاسخ ایران و نوشتن گزارش البرادعی در ماه مارس، آژانس اعلام کرد تحت فشار برخی کشورها قرار دارد و ایران هم برای کمک به آژانس توضیحاتی را در مورد اسنادی که به‌صورت اضافی ارائه شده بود، ارائه کرد که آژانس در حال ارزیابی آن‌هاست و در گزارش اخیر هم به این موضوع اشاره شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس با بیان اینکه در گزارش تصریح شده که آژانس اطلاعاتی در مورد وقوع ادعاهای مطرح‌شده ندارد و عمده اسناد ادعایی هم به شکل الکترونیک بوده و این نهاد مجاز به ارائه آن به ایران نبوده است، ادامه داد: اینها سؤالات بزرگی است که نشان می‌دهد موضوع مطالعات ادعایی هیچ پایه و اساسی ندارد و ساختگی است.

وزارت خارجه در حال پیگیری پرونده تاجیک است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد وضعیت استرداد نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران به آمریکا که هم‌اکنون تحت نظر پلیس انگلیس قرار دارد، گفت: وزارت امور خارجه با جدیت و از نزدیک در تهران و لندن در حال پیگیری این موضوع است که امیدواریم به نتیجه‌ مطلوب برسد. 

وی افزود: گفت‌وگوهایی نیز با طرف انگلیسی داشته‌ایم و تأکید کردیم که نباید روند قضائی این پرونده تحت‌تأثیر فشارهای سیاسی قرار گیرد. فرایند استرداد تاجیک به آمریکا که از جانب دادگاه انگلیس به خاطر اقدام علیه منافع واشنگتن مجرم شناخته شده است، از 8 خرداد آغاز شده و تا 28 روز پس از تاریخ مذکور این استرداد باید انجام شود.

کد خبر 53896

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز