همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه (۲۵ خرداد) با خاویر سولانا، نماینده سیاسی امنیتی اتحادیه اروپا به همراه مدیران کل کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه دیدار کرد.

به گزارش ایرنا دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در ارائه بسته پیشنهادی به کشورهای جهان یک رویکرد راهبردی است که نگاه درازمدت به منافع همه کشورها دارد.

جلیلی در این دیدار که علاوه بر خاویر سولانا، نماینده سیاسی امنیتی اتحادیه اروپا، مدیران کل کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه نیز حضور داشتند، با اشاره به رویکرد همه جانبه و بلند مدت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای مختلف جهان گفت: لازمه ورود به فضای جدید مذاکرات، شناخت شرایط و ظرفیت‌های جدید جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است.

او ابراز امیدواری کرد که ارائه بسته پیشنهادی متقابل ایران و 1+5 بتواند نقطه اتکای مناسبی برای آغاز دور جدید مذاکرت جهت رفتن به سوی جهانی آکنده از صلح و امنیت برای همه باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی که در جهت رفع نگرانی کشورهای مختلف جهان درباره موضوعات متفاوت انجام شود استقبال می‌کند.

جلیلی گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمادگی دارد مذاکرات سازنده با کشورهای مختلف جهان را بر مبنای نکات مشترک بسته‌های طرفین را از سر بگیرد.

وی افزود: نکات مشترک بسته‌های ایران و 1+5 می‌تواند مسیر جدید دیپلماسی بسته‌ها را باز کند.

سولانا نیز در این دیدار مفاد بسته پیشنهادی شش کشور به همراه نامه وزیران امور خارجه آنان را برای دبیر شورای عالی امنیت ملی تشریح و اظهار کرد: شش کشور بسته پیشنهادی ایران را به دقت بررسی کرده‌اند و ارزش زیادی برای بسته پیشنهادی ایران قائل هستند.

او تصریح کرد: دیدگاه ۵+۱ نسبت به سرفصل‌های بسته پیشنهادی ایران مثبت است.

سولانا تاکید کرد: شش کشور ضمن استقبال از نکات ارزشمند بسته جمهوری اسلامی ایران، تردیدی برای آغاز گفت‌وگو‌ها ندارند و خواستار از سرگیری سریع‌تر مذاکرات درباره مشترکات مورد قبول طرفین است.

در این مذاکرات طرفین تاکید کردند با نگاه مثبت می‌توانند به نقاط مشترک برسند.

هم‌چنین طرفین اشاره کردند که زمینه مشترکی در بسته‌ها ایران و ۵+۱ وجود دارد، در این مذاکرات نمایندگان ۵+۱ نیز دیدگاه‌های خود را درباره بسته پیشنهادی ایران و شش کشور مطرح کردند و از مذاکره درباره مشترکات دو بسته استقبال کردند.

کد خبر 54923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز