همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه 2 تیر از موافقت خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بسته پیشنهادی ایران خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: اجماع نظر و توافق جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طیف‌های مختلف در جلسه امروز، نشانه‌ای از اجماع ملی درباره موضوع هسته‌ای و از ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی است و هر موفقیتی که تاکنون در مسئله هسته‌ای به دست آورده‌ایم مدیون همین پشتوانه ملی است.

سعید جلیلی پس از جلسه غیرعلنی با نمایندگان مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به این جلسه گفت: مجلس به عنوان خانه ملت و نهاد قانونگذاری کشور همیشه پشتیبان بسیار خوبی برای نظام در موضوع هسته‌ای بوده است و امروز هم به خواست نمایندگان به مجلس آمدیم تا در اوایل کار مجلس هشتم، گزارشی درباره سوابق پرونده هسته‌ای ایران ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای، اجماع ملی است گفت: من در جلسه امروز بحث اجماع ملی را به خوبی شاهد بودم.

جلیلی درباره موضوع بسته‌های پیشنهادی گفت: ما یک بسته ارائه کردیم با توجه به رویکرد و شرایط موجود پس از حل مسائل باقیمانده آژانس بین المللی انرژی اتمی ظرفیت خوبی ایجاد شد برای اینکه بین ما و برخی قدرت‌ها زمینه همکاری برای حل نگرانی‌های مشترک با تعهدات مشترک به وجود آید.

وی افزود: در بسته پیشنهادی ایران طیفی از موضوعات و ظرفیت‌های ایران ارائه شد که مورد استقبال بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت و حتی برخی از قدرت‌ها در تماس‌هایی که داشتند بسته ایران را حاوی نکات مثبتی ارزیابی کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در سفر سولانا به همراه مدیران کل هسته‌ای پنج کشور دنیا از این بسته استقبال شد و آقای سولانا اعلام کرد با کلیات و عناوین بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران موافقند؛ البته متقابلا آنها هم بسته‌ای پیشنهاد کردند که در دست بررسی است.

مشترکات دو بسته، مبنای آغاز مذاکرات

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گروه پنج به علاوه یک در بسته پیشنهادی خود اعلام کرده است که ایران فعالیت‌های خود را بیش از این گسترش ندهد و در مقابل، آنها نیز تحریم‌ها را افزایش ندهند، گفت: در بسته پیشنهادی پنج به علاوه یک پیشنهادی برای مذاکره اعلام نشده است؛ ما معتقدیم مشترکات دو بسته می‌تواند مبنای خوبی برای آغاز مذاکرات باشد.

جلیلی خاطرنشان کرد: درباره نحوه و چگونگی مذاکرات نیز پیشنهادهایی ارائه شده است که ما آن‌ها را بررسی می‌کنیم و پیشنهادهایی را نیز درباره آن ارائه خواهیم کرد.

خبرنگاری پرسید: آیا سولانا در نشست خبری خود عنوان کرده بود: ما تاکید می‌کنیم که ایران برای شروع گفتگو باید غنی سازی را تعلیق کند؟

جلیلی پاسخ داد: در بحث‌هایی که داشتیم آنها یک زمانبندی ارائه کردند و این مسئله را که شما گفتید شامل آن نمی‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران شرط بسته اروپا به شرط بررسی بسته ایران را مطرح کرده است، با نفی این مسئله گفت: خیر؛‌ طبیعی است که ما اعلام کرده‌ایم یک بسته پیشنهادی مبتنی بر ظرفیت‌های خود ارائه کرده‌ایم و آنها نیز بسته‌ای دارند.

جلیلی تصریح کرد: ما اعلام کردیم اگر می‌خواهیم مذاکره کنیم می‌توانیم مشترکات دو بسته را بررسی، و این مذاکره و گفتگو را از نقاط مشترک آغاز کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: توافق ما و آقای سولانا این بود که آن‌ها اعلام کردند با کلیات بسته پیشنهادی ما موافقند و بسته، عناصر و عناوین خوبی دارد و ما هم اعلام می‌کنیم درباره چگونگی اینکه مذاکرات را شروع کنیم بعدا گفتگو می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اروپایی‌ها و گروه پنج به علاوه یک به مذاکره اعتقادی دارند یا خیر گفت: بسیاری از کشورهایی که در همین دور مذاکرات صحبت کردند نمایندگانشان هم این موضوع را عنوان کردند و بر آن تاکید داشتند و ما هم استقبال کردیم، حال باید ببینیم در عمل چه می‌شود.

جلیلی تصریح کرد:‌ نماینده چین اعلام کرد که مذاکره می‌تواند مهم ترین نقطه مشترک باشد ضمن آنکه نماینده آلمان هم در مصاحبه با روزنامه‌هایشان اعلام کرده بود که بحثی وجود دارد و آن این است که این دوره را باید با ابتکار و خلاقیت جدید آغاز کنیم.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره توطئه امریکا برای ربودن رئیس جمهور در سفر به عراق و اینکه آیا این مسئله در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود یا خیر گفت: باید قبل از هر سفر ملاحظات امنیتی لحاظ و در هر کشور، این مسئله رعایت شود؛ طبیعی است که عراق نیز ملاحظات امنیتی خاص خود را دارد و باید مسائل امنیتی و حفاظتی لحاظ شود.

کد خبر 55752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز