شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات سولانا و هفت کشور در ژنو اعلام کرد، هیئت‌های مذاکره کننده در ژنو در انتظار نتیجه رایزنی خصوصی سولانا و جلیلی هستند.

به گزارش مهر، این دیپلمات که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با بیان اینکه بحث‌های اولیه مذاکرات مثبت بوده است، در گزارشی از مذاکرات گفت نمایندگان هفت کشور مذاکره کننده پس از استقرار در اطراف میز مذاکره  ابتدا به سخنان سولانا گوش دادند.

به گفته وی سولانا در سخنان خود به نتایج مثبت سفرش به تهران و نشانه های مثبتی که از تهران دریافت کرده بود اشاره کرد و از همه از نمایندگان هفت کشور مذاکره کننده به خاطر پیگیری مباحث مذاکرات تهران تشکر کرد.

پس از سخنان سولانا، دکتر جلیلی نماینده رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی سخنان خود را ایراد کرد و سپس هر یک از نمایندگان کشورهای شرکت کننده دیدگاههای خود را درباره روند مذاکرات مطرح کردند.

پس از این دور از مذاکرات که دو ساعت به طول انجامید سولانا و جلیلی ناهار را در یکی دیگر از ساختمانهای قدیمی مجلس ایالتی که در مجاورت سالن مذاکرات قرار داشت با یکدیگر صرف کردند و بقیه هیئت ایرانی با سایر اعضای هیئت‌ها ناهار خوردند.

سولانا و جلیلی به هنگام صرف نهار گفتگوهای خود را درباره چگونگی ادامه مذاکرات پی گرفتند.

ادامه مذاکرات بستگی به نتیجه صحبتهای سولانا و جلیلی دارد و نمایندگان هیئتها در انتظار اعلام سولانا می باشند.

گزارشهای اولیه دریافتی از محل مذاکرات در ژنو حاکی است فضای عمومی دور اول مذاکرات خوب ارزیابی می‌شود.

نمایندگان هفت کشور در سخنان خود بر کار روی دیدگاههای مشترک طرفین تاکید داشتند و خواستار ورود جدی کشورهای دست اندرکار مذاکره به همکاریهای همه جانبه شدند.

سولانا در سخنان کوتاه افتتاحیه خود از نتیجه سفرش به تهران ابراز رضایت کرد.

دکتر جلیلی در سخنانش تاکید کرد باید از تجارب گذشته درس بگیریم و اشتباهات را جبران کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: هفت کشور در کنار یکدگیر بهتر می‌توانند زمینه‌های همکاری با یکدیگر را فراهم کنند. مذاکرات سولانا و نمایندگان هفت کشور ادامه دارد و هنوز توافقی نهایی نشده است.

اکثر دیپلماتهای ناظر بر اجلاس از مفاد سخنان دکتر جلیلی استقبال کردند و فضای عمومی اجلاس را سازنده و ملهم از همکاری میان طرفین توصیف کردند.

برنز نماینده آمریکا که در اجلاس حضور دارد و خبرنگاران همراه وی همچنان اهداف خاصی را از برگزاری مذاکرات دنبال می‌کنند.

بیش از ۱۵۰ خبرنگار که از سراسر جهان در محل اجلاس اجتماع کرده‌اند همچنان در انتظار برگزاری مصاحبه مطبوعاتی سولانا و دکتر جلیلی هستند.

کد خبر 58373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز