سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

گروه سیاسی: این روزها موضع‌گیری‌های آمریکا در قبال ایران این گمان را به ذهن متبادر می‌سازد که واشنگتن تلاش‌های خود برای فراهم کردن مقدمات تشدید تحریم‌های ایران از طریق تصویب قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت را افزایش داده است.

موضع‌گیری‌های مقام‌های این کشور و همچنین برخی هم‌پیمانان اروپایی آن پس از حضور معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات ژنو با حضور سعید جلیلی نشان می‌دهد که پس از ارائه بسته پیشنهادی 1+5 به ایران، این حضور، آغازی دیگر برای مشروعیت بخشیدن به تشدید فشار بر ایران از طریق ابزار تحریم است.

با وجود آنکه به گفته دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در مذاکرات ژنو هیچ سخنی از دادن مهلت 2 هفته‌ای به ایران برای تعلیق غنی‌سازی به میان نیامد، اما وزارت امور خارجه و همچنین ویلیام برنز، معاون این وزارتخانه پس از پایان رایزنی‌های سوئیس، مدعی شدند که ایران فقط 2 هفته مهلت دارد تا پاسخی مثبت به پیشنهادهای 1+5 که متضمن تعلیق غنی‌سازی است، ارائه کند.

روز گذشته هم سخنگوی کاخ سفید با تأکید بر نگاه جورج بوش در آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش تلاش کرد تا فضا را بیش از پیش برای تشدید فشار بر تهران آماده کند.

هرچند برخی معتقدند که بوش در اواخر دوران ریاست‌جمهوری خود از نگاه‌های رادیکالش در اوایل ورود به کاخ سفید کاسته است، اما دانا پرینو نشان داد که این موضوع در مورد ایران صدق نمی‌کند.

وی مدعی شد: ایران همچنان بخشی از محور شرارت است و تا زمانی که این کشور برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را کنار نگذارد، در این طبقه‌بندی باقی خواهد ماند.

این سخنگو با بیان اینکه گویا ایران قصد دارد پیشنهادهای سخاوتمندانه 1+5 را نپذیرد، تلاش کرد شرایط را برای طرح موضوع لزوم افزایش تحریم‌ها فراهم کند، تا جایی که خبرگزاری فرانسه هم اذعان کرد که گویا آمریکا انتظار دارد ایران پیشنهادهای 1+5 را رد کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی کاخ‌سفید گفت: وزیر امور خارجه آمریکا با سایر اعضا توافق کرده است که به ایران اجازه داده شود 2 هفته دیگر نیز در مورد بسته پیشنهادی فکر کند، اما به‌نظر می‌رسد پس از آن، تهران باید انتظار تحریم‌های بیشتر را داشته باشد.

تهدید جلوه دادن ایران

مقام‌های نظامی وزارت دفاع آمریکا هم با پیوستن به این روند، در تلاشند با تهدید جلوه دادن ایران نوعی مشروعیت برای اتخاذ رویکردهای خصمانه خود در قبال تهران ایجاد کنند و به این ترتیب، روند مذاکراتی که ممکن است به حل و فصل موضوع هسته‌ای بینجامد و در نتیجه آن، تهران از حقوق‌ خود برخوردار شود را با شکست مواجه کنند.

هنری ابرینگ، ‌رئیس آژانس دفاع موشکی پنتاگون روز دوشنبه مدعی شد که ایران احتمالا می‌تواند با یک موشک بالستیک بیشتر کشورهای اروپا و حتی انگلیس را هدف قرار دهد، هرچند که هنوز این توانایی خود را به نمایش نگذاشته است.

وی که با خبرگزاری آلمان گفت‌وگو می‌کرد، افزود: طبق برآوردهای اطلاعات جاسوسی آمریکا، ایران می‌تواند تا سال 2015 آمریکا را هدف قرار دهد، اما دانش و فناوری روزافزون ایران موجب شده است احساس ضرورت نهایی کردن توافقنامه آمریکا با جمهوری چک و لهستان افزایش یابد.

واشنگتن در تلاش است با طرح ادعای تهدید موشکی ایران، سپرهای ضدموشکی خود را در کشورهای لهستان و جمهوری چک مستقر کند.

استفاده از فضای انتخابات

فضای انتخاباتی این روزهای آمریکا هم اهرم دیگری است که واشنگتن تلاش می‌کند از آن بیشترین استفاده را ببرند، چراکه احتمالا به باور برخی مقام‌های آمریکایی، موضع‌گیری نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور علیه تهران خواهد توانست ایران را بیش از پیش به سمت کوتاه‌ آمدن از مواضع خود متمایل کند.

جان مک‌کین، نامزد جمهوریخواهان اخیرا در گفت‌وگویی با تلویزیون رژیم‌صهیونیستی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران را خواستار شد و گفت: فکر می‌کنم ما آمریکایی‌ها به همراه متحدان اروپایی‌مان می‌توانیم تحریم‌های چشمگیر و بسیار مؤثری را علیه ایران اعمال کنیم تا رفتار آن‌را تغییر دهد.

این در حالی است که روز دوشنبه، کاندولیزا رایس در کنار وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و عراق موضوع هسته‌ای ایران را پیگیری کرد.

افزایش‌ تلاش‌های میانجیگرانه

اما در کنار تلاش‌های کاخ‌سفید برای فراهم کردن شرایط به‌منظور افزایش تحریم‌های ایران، تلاش‌هایی هم برای میانجیگری و کمک به روند مذاکرات وجود دارد.

پس از سفر دوره‌ای اخیر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه به 3 کشور منطقه، خبر رسید که عمان و ترکیه وارد روند رایزنی برای کمک به حل مسائل ایران و غرب شده‌اند.

یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان شنبه گذشته و پیش از آغاز مذاکرات ژنو، با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران با وی گفت‌وگو کرد.

ترکیه هم پس از متکی، روز یکشنبه میزبان سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود که در مسیر بازگشت از سوئیس در استانبول با مقام‌های این کشور دیدار کرد و البته پس از این دیدارها بود که علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه راهی نیویورک شد.

و بالاخره اینکه روز گذشته مشخص شد که سوریه هم قصد دارد در مورد برنامه هسته‌ای ایران وارد عمل شود.

به گزارش مهر، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار از سفر قریب‌الوقوع خود به ایران با هدف بررسی موضوع هسته‌ای تهران که به گفته وی به درخواست فرانسه انجام خواهد شد، خبر داد.

وی گفت: من به‌زودی به تهران سفر خواهم کرد، البته قصد دمشق در این زمینه میانجیگری نیست، بلکه قصد داریم تمام تلاش خود را به کار گیریم تا به دنیا ثابت کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

المعلم خاطرنشان کرد که این همان چیزی است که اخیرا نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه از بشار اسد، همتای سوری خود خواسته است.

کد خبر 58775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز