گروه سیاسی: پس از پایان گفت‌وگوهای روز شنبه هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در ژنو، مشخص شد که طرفین توافق کرده‌اند

 در ادامه رایزنی‌ها تا هفته آینده، چارچوب لازم برای انجام گفت‌وگوهای رسمی را مشخص کرده و به قول سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، نقشه راه مذاکرات را تعیین کنند.

جلیلی پس از پایان رایزنی‌های ژنو با خاویر سولانا و نمایندگان 1+5، در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: در این مذاکرات، طرف مقابل طرحی برای تعیین چگونگی ادامه گفت‌وگوها ارائه کرد و این نقشه‌ راه دارای نقاط اشتراک و افتراقی با طرح ایران بود، به همین دلیل در گفت‌وگوهای بعدی باید به یک نقشه راه مشترک برسیم تا بتوانیم آن‌را مبنای مذاکرات قرار دهیم.

معاون امنیت بین‌الملل و سیاست خارجی شورای‌عالی امنیت ملی هم که در مذاکرات ژنو حضور داشت، تأکید کرد: در مذاکرات 1+6 توافق شد تا هفته آینده، نقشه راه مذاکرات آینده مشخص شود.

علی باقری که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما سخن می‌گفت، افزود: در مذاکرات آینده جدول زمانی و موضوعی، همچنین اولویت‌ها و الزام‌های هر یک از طرفین مشخص خواهد شد و براساس آن، چارچوب ادامه مذاکرات تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ایران در مورد چگونگی ادامه مذاکرات بسیار شفاف بود، گفت: این اختیار به طرف مقابل داده شده است که نتیجه کار را با انتخاب مسیر مذاکرات مشخص کند. 

خبر دیگر اینکه، سعید جلیلی دیروز پس از دیدار با میشلین کالمی‌ری، وزیر خارجه سوئیس، راهی ترکیه شد تا با مقام‌های این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کند. ترکیه اخیرا برای میانجیگری میان ایران و غرب اعلام آمادگی کرده است.

یک گام به جلو

در همین حال، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری روز گذشته در حاشیه مراسم سالگرد آیت‌الله علی مشکینی در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات جلیلی و سولانا گفت: هر جلسه‌ و مذاکره‌ای که انجام می‌شود، یک گام به جلو است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه هم دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت به خبرنگاران گفت: ما حضور آمریکا در مذاکرات ژنو را از نظر شکلی مثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم از نظر محتوایی نیز نتیجه مثبتی حاصل شود. به گزارش خبرنگار همشهری، وی همچنین در پاسخ به این پرسش که شما در سفری که به سوریه داشتید، آیا پیامی از سوی سارکوزی به شما ارائه شد، افزود : ما پیام خاصی از سارکوزی توسط سوریه دریافت نکردیم.

واشنگتن به‌دنبال بهانه

در چنین شرایطی احساس می‌شود نظر کسانی که معتقدند حضور نماینده آمریکا در مذاکرات ژنو با هدف اتمام حجت با ایران و به دست آوردن بهانه برای تشدید فشار بر تهران بوده، چندان دور از ذهن نباشد.

روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: سولانا تأکید کرده است ایران باید ظرف 2 هفته به بسته پیشنهادی غرب پاسخ دهد. این در حالی است که سولانا تنها نسبت به این موضوع ابراز امیدواری کرده بود.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه همچنین به نقل از شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: تهران باید بین همکاری یا مناقشه دست به انتخاب بزند و مذاکرات با واشنگتن زمانی آغاز خواهد شد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شود.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که حضور برنز در مذاکراتی مانند ژنو فقط یک بار انجام می‌شود.

روزنامه تایمز هم به نقل از دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس نوشت: اکنون زمان انتخاب برای ایران است و من از تصمیم آمریکا برای اعزام برنز به این نشست استقبال می‌کنم.

رویترز نیز دیروز به نقل از یک دیپلمات غربی ادعا کرد: نشست ژنو آخرین نشست از این نوع و با حضور نماینده آمریکا بود و نشست‌های دیگر در سطوح عالی‌رتبه برنامه‌ریزی نشده است.

دیدار جلیلی با نمایندگان روسیه و چین

جی‌یی‌ لیو، معاون وزیر امور خارجه‌ چین و سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه که روز شنبه در مذاکرات ژنو حضور داشتند، دیروز به‌طور جداگانه با سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی شورای‌عالی امنیت ملی، نمایندگان چین و روسیه در دیدار جلیلی تصریح کردند که با هرگونه اقدام فراتر از مقررات بین‌المللی درباره پرونده هسته‌ای ایران مخالف هستند.

کد خبر 58521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز