همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد اجلاس روز شنبه ژنو میان هیئت‌های گفتگو کننده ایران با نمایندگان گروه (۵+۱) درباره پرونده هسته‌ای ایران، فرصتی برای ایجاد تحولی مثبت در روند مذاکرات دو طرف باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق، منوچهر متکی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با ولید المعلم همتای سوری خود با تشریح تحولات دو ماه اخیر در مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ خاطرنشان کرد: تهران دو ماه پیش بسته پیشنهادی را به اعضای این گروه و برخی کشورهای دیگر ارایه داده و با سفر سولانا به تهران مذاکرات دو طرف روند جدیدی در پیش گرفته است.

متکی تصریح کرد: شش وزیر امور خارجه گروه مزبور، در نامه های جداگانه خطاب به وی بر حق جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به فناوری پیشرفته اذعان کرده و یادآورشدند، شرایط برای رسیدن دو طرف به تفاهم فراهم شده است.

وی اظهار داشت: بنابر این ما روند جدید را با ظرفیت‌های مثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم این تحولات مثبت که به لحاظ شکلی دیده می‌شود، به لحاظ محتوائی نیز متجلی شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از مذاکرات شنبه در ژنو تدوین راهکاری جدید برای ادامه مذاکرات دو طرف خواهد بود.

رئیس دیپلماسی ایران همچنین حضور ویلیام برنز نماینده آمریکا در مذاکرات ژنو را فرصتی برای واشنگتن دانست تا از نزدیک در جریان نظرات جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای این گروه قرار گیرد.

برپایه این گزارش، منوچهر متکی در جواب به پرسش یکی از خبرنگاران درباره شاخص های همگرایی تهران و واشنگتن از قبیل برقراری خط پرواز مستقیم و سپس درخواست آمریکا برای دایر کردن دفتر حافظ منافع در تهران گفت: به نظر می‌رسد این مسائل قابل بحث و گفتگو است.

وی مواضع سوریه درباره برنامه هسته‌ای ایران را به ویژه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منطبق بر مقررات بین‌المللی است، سازنده و مثبت ارزیابی کرد و از دمشق به خاطر مواضع حمایتی از تهران قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره خواسته سوریه مبنی بر آزادسازی جولان اشغالی از چنگ نیروهای صهیونیست تصریح کرد: از نظر تهران بلندیهای جولان پاره تن سوریه است و باید به وطن اصلی برگردد، از اینرو ما همچون سایر کشورهای عربی و اسلامی و نیز ملتهای آزاده جهان از این خواسته سوریه حمایت می کنیم.

رئیس دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره تغییر رویکرد اروپائیان به منطقه، آن را ناشی از ناکام بودن سیاست یکجانبه گرایانه دیگران در قبال منطقه دانست و گفت: به همین دلیل کشورهای اروپایی درصدد اتخاذ روند واقع بینانه ای در تعامل با مسائل منطقه هستند.

متکی در خصوص روابط ایران و سوریه گفت: قطار روابط دو جانبه تحت هدایت روسای جمهور دو کشور دوست در حرکت است، دو ملت دوست هم در قبال این روند شتابان و فراگیر گسترش روابط احساس شعف و خوشحالی می کنند.

وی همچنین توافق رهبران لبنان در دوحه را معلول هوشمندی آنان دانست و بر ضرورت اجرای کامل توافق دوحه به منظور برقراری ثبات و آرامش در این کشور تاکید کرد.

متکی گفت: معتقدیم عراق هم نباید تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار بگیرد. دولت امروز عراق نباید جور اشتباهات صدام در حمله به کویت و استفاده از جنگ افزارهای کشتار جمعی علیه مردم منطقه را بکشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت هماهنگی میان ایران، سوریه و ترکیه بعنوان سه همسایه عراق برای برقراری ثبات و آرامش در این کشور یکی از موضوعات مذاکراتش با مسئولان سوریه و ترکیه است.

وی در ارتباط با دخالت دادگاه لاهه در امور داخلی سودان ابراز تعجب و آن را محکوم کرد و گفت: همه جهان عرب، جهان اسلام و سایر ملتهای آزاد جهان اینگونه دخالتهای نامناسب را محکوم می کنند.

بر پایه این گزارش، ولید المعلم هم مذاکرات منوچهر متکی با مقامات ارشد سوریه از جمله بشار اسد رئیس جمهور این کشور را سازنده خواند و گفت: تهران و دمشق در قبال تحولات منطقه دیدگاههای مشترکی دارند و از تحولات مثبت اخیر منطقه از قبیل آزادسازی اسیران لبنان استقبال کردند.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین خاطرنشان کرد: سوریه از حق ایران در برخورداری از فناروی هسته ای در چارچوب توافقنامه جلوگیری از انتشار جنگ افزارهای کشتار جمعی در منطقه حمایت می کند.

ولید المعلم همچنین از اینکه آمریکا مانع مطرح شدن طرح سوریه در شورای امنیت در خصوص عاری سازی منطقه از جنگ افزارهای کشتار جمعی می شود انتقاد کرد و گفت: در این طرح رژیم صهیوینستی باید زرادخانه هسته ای خود را نابود کند.

وی همچنین درباره سفر بشار اسد به فرانسه گفت: هیئت سوری به نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و سایر اروپاییان توضیح داد که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و این حق ایران است که از این فناوری پیشرفته بهره‌مند باشد.

کد خبر 58248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز