شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

علاءالدین بروجردی*: حضور نماینده آمریکا در مذاکرات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به معنای پذیرفتن حق ملت ایران برای دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و غنی‌سازی‌ اورانیوم تلقی می‌شود.

از سوی دیگر ابراز تمایل آمریکا به شرکت در مذاکرات هسته‌ای ژنو را می‌توان تحولی مهم در نگرش و رویکرد آمریکا در باره برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشورمان توصیف کرد و از همین منظر، رویکرد جدید آمریکا به لحاظ سیاسی حائز اهمیت خواهد بود.

پس از نامه کشورهای گروه 1+5، این دومین گام آمریکا در ارتباط با ایران است که به‌طور آشکار نشان‌دهنده عقب‌نشینی واشنگتن از موضع قبلی خود مبنی بر تعیین پیش شرط برای مذاکره در باره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران است.  

آمریکا سردمدار صادرکنندگان قطعنامه‌های غیرقانونی در شورای امنیت است که به‌نظر می‌رسد با تصمیم اخیر برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ژنو،  شاهد تغییر در نگرش و رویکرد غیرمنطقی سابق این کشور در این‌باره باشیم.

یادآوری این نکته هم ضروری است که دانشمندان ایرانی به دانش کامل فناوری هسته‌ای دست یافته‌‌اند و بومی شدن آن در ایران قطعی شده است.

از این‌رو غرب باید بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران اکنون در موقعیتی قرار دارد که پیروز عرصه هسته‌ای است و گروه 1+5 در مذاکرات ژنو در مقابل کشوری قرار دارد که از توانمندی هسته‌ای به ویژه غنی‌سازی اورانیوم برخوردار است.

شرایط جدید زمینه را برای تعامل و تفاهمی منطقی مبتنی بر حفظ منافع 2طرف براساس نظریه بازی برد- برد فراهم کرده است، پس بهتر است طرفین از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

* رئیس کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 58313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز