شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

حمیدرضا ترقی*: همان‌طور که در تحلیل‌های چند روز اخیر آمده، گزارش محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باز هم دو پهلو و دارای ابعاد مثبت و منفی برای جمهوری اسلامی ایران است.

مفاد این گزارش حکایت از افزایش فشارهای آمریکا و کشورهای اروپایی 1+5 بر البرادعی دارد.

دراین گزارش آمده است که ایران همچنان از اجرای مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت خودداری کرده و غنی‌سازی‌ اورانیوم را به حالت تعلیق در نیاورده است. دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود گفته است که ایران به بازرسان این آژانس اجازه بازرسی از تاسیساتی را که در ماه آوریل تقاضا کرده بود، نداده است.

همان‌طور که آقای علی لاریجانی نیز گفتند پیش از این نسبت به پاسکاری مرموزانه و دیپلماتیک پرونده ایران بین آژانس و کشورهای 1+5 هشدار داده شده است.
این تحرکات، پرونده ایران را دست به دست کرده و موجب می‌شود آژانس نه تنها از محدوده اختیاراتش خارج شده بلکه اعتبار خود را در حل و فصل مسائل هسته‌ای میان دیگر اعضای آژانس نیز از دست بدهد.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مواضع دوپهلو موضع گرفته و مجلس جدید به سمت دستیابی به راهکاری در رابطه با نوع همکاری ایران با آژانس حرکت کند؛ راهکاری که بتواند چارچوب این نوع همکاری‌ها را محدودتر کند.
در حال حاضر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی به حقوق حقه ما به عنوان یک عضو آژانس توجهی نکرده و گزارشات خود را تحت تأثیر آمریکا و قدرت‌‌های هسته‌ای تنظیم می‌کند. در برابر چنین رفتاری ما باید چارچوبی را در نظر بگیریم که بتواند بر قانونمند کردن رفتار آژانس تأکید داشته باشد.

 به نظر می‌رسد در حال حاضر آژانس حتی در چارچوب قوانین مربوط به خود و مفاد N.P.T نیز با ما رفتار نمی‌کند به این صورت که نه تنها کمکی به ایران در روند استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نمی‌شود بلکه اقدام به اشکال‌تراشی در مسیر فعالیت‌های ما نیز می‌کند.

گزارش البرادعی هر 3 ماه یک بار به شورای حکام آژانس ارائه می‌شود. گزارش اخیر وضعیت پرونده ایران را به حالت عادی بازنمی‌گرداند. برای اینکه وضعیت پرونده هسته‌ای ایران از حالت فعلی‌اش خارج شود دلیلی ندارد که ایران به همکاری همه‌جانبه‌اش با آژانس ادامه دهد.

 حق ماست که به دلیل عضویت در آژانس از امکانات آن در جهت توسعه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز استفاده کنیم، یک بعد آژانس اگر نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای است بعد دیگر آن کمک به فرآیند استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای توسط اعضا هست؛ در حالی که اکنون رابطه ایران با آژانس یکطرفه شده و آژانس تنها بر فعالیت ایران نظارت و اشکال‌تراشی می‌کند. این نوع رابطه که مرتب وقت ملت و مسئولان را برای رفع ابهامات و ادعاهای بی‌اساس آمریکا و اروپا می‌گیرد آسیب‌های زیادی برای کشور ما دارد که آژانس باید ضررهای آن را جبران کند.

از مجلس هشتم انتظار می‌رود نه تنها پروتکل الحاقی را تصویب نکند بلکه همکاری ایران را با آژانس منوط به برخورد مساوی آژانس با سایر کشورهایی کند که هنوز N.P.T را نپذیرفته و به دنبال تولید سلاح‌های هسته‌ای هستند. به عبارت دیگر اگر قرار است بر فعالیت‌‌های ایران نظارت شود باید بر فعالیت‌های اسرائیل هم نظارت صورت گیرد.

* مسئول بخش بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی

کد خبر 53636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز