سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۲
۰ نفر

علاء‌الدین بروجردی*: دستیابی به فناوری هسته‌ای، به‌خصوص در طول ۳ دهه گذشته به‌عنوان یک آرمان ملی نزد ملت ایران و جمهوری اسلامی مطرح بوده است.

این موضوع به ویژه از زمانی برجسته‌تر شد که آمریکا و کشورهای غربی مصرانه می‌خواستند ملت ما را از این حق محروم کنند.

اگر امروز ملت ما توانایی بهره‌برداری از 6هزار سانتریفیوژ جدید در سال‌جاری را به دست آورده، این توانایی مرهون عوامل متعددی است که مهم‌ترین آن را می‌توان نظر رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان در به دست آوردن این فناوری ملی دانست.

تلاش شورای امنیت ملی و دولت نهم که با وجود تمامی فشارها بر ادامه راه مصر بودند، تاکید قشرهای مختلف ملت ایران که از حقوق هسته‌ای خود عقب ننشستند و بالاخره مصوبات مجلس هفتم که در این زمینه کارنامه درخشانی بر جای گذاشت و با 4 مصوبه قانونی بر احقاق حق مسلم ایران صحه گذاشت نیز در این موفقیت عظیم مؤثر بود.

در سال‌های اخیر فرانسه، انگلیس و برخی کشورهای غربی در دنباله روی از آمریکا دست نیافتن ایران به این توانمندی را در نظر داشتند و حتی هنگامی که پس از 2 سال تعلیق داوطلبانه، عدم‌انحراف جمهوری اسلامی ایران روشن شد، بازهم حاضر نشدند بر این حق ما صحه بگذارند و تعلیق غنی‌سازی‌ اورانیوم در کشورمان را به هر نحو خواستار بودند.

در مقابل مسئولان جمهوری اسلامی در جهت دفاع از حقوق ایران و به دست آوردن این توانمندی عزم را بر ادامه راه جزم کردند و با فعال کردن طرح اصفهان و نطنز تصمیم بر ادامه راه گرفتند.

نتیجه این اراده راسخ این بود که ملت ایران با وجود صدور قطعنامه توسط شورای امینت سازمان ملل که اقدامی کاملا مغایر با مقررات بین‌المللی بود، موفق شد قله رفیع دانش جهانی را فتح کند.

امروز که ما مرحله تثبیت این توانمندی را طی می‌کنیم، هزاران دستگاه سانتریفیوژ نصب و شرایط برای تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای در حال فراهم شدن است؛ مسیر ما مشخص است و هدف خودکفایی است.

با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته‌ای ظرف 20سال آینده، دولت با جدیت بیشتر در این مسیر اهتمام می‌ورزد و علاوه بر این حرکت منطقی در جهت تولید سوخت هسته‌ای، گروهی از مهندسین در حال طراحی و ساخت اولین نیروگاه اتمی بومی کشور نیز هستند.

لذا تجاهل غرب نسبت به این حقیقت هیچ تاثیری در واقعیت هسته‌ای ایران نخواهد داشت و به نفع کشورهای غربی و آمریکاست که حقیقت هسته‌ای ایران را بپذیرند.

*رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

کد خبر 48184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز