علی آهنی*: ظرف سال‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران به‌دلیل مخالفت برخی از کشورهای غربی به موضوعی چالش خیز تبدیل شده و جامعه بین‌المللی بنا به دلایل روشن در مقابل مسئولیت خطیری قرار گرفته است.

هرچه بر دامنه این بحث افزوده می‌شود مسئولیت کشورها و سازمانهای بین‌المللی درقبال حل این مساله و تحکیم پایه‌های صلح بین‌المللی سنگین تر می گردد.

وضوع هسته‌ای ایران بحث تقابل ایران و جامعه جهانی نیست ، که برعکس بحث توقع اعضای جامعه جهانی از نظام بین‌الملل کنونی و برخورداری یک کشور از حقوق قانونی و لایتجزای خود است.

به دلیل رفتار دوگانه معدود کشورهای مخالف برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، جامعه جهانی و کشورهای مسئولیت پذیر در معرض آزمون بزرگی قرار گرفته اند.

خواست قریب به اتفاق اعضای جامعه بین‌الملل این است که برای حل موضوع هسته‌ای ایران باید فرصت را به دیپلماسی داد.

هیچ کشوری نمی‌تواند برای ظرفیت دیپلماسی پایانی مشخص کند. آندسته از کشورهای غربی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران مخالفند باید به منشور ملل متحد و حل مسالمت آمیز مسائل بین‌المللی بر طبق اصول عدالت و حقوق بین‌الملل وفادار بمانند.

نتیجه این مخالفت نباید به تضییع حق مسلم ملت ایران و تضعیف جایگاه نهادهای بین‌المللی منجر شود.

برنامه هسته‌ای ایران بر اساس مدارک و اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی اعتراف سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و کشورهای هسته ای، صلح آمیز است.

به همین دلیل است که توجیهی برای تصویب قطعنامه واعمال وتشدید مجازاتها علیه ملت ایران وجود ندارد.

فعالیت صلح آمیز هسته‌ای در چهارچوب معاهده عدم اشاعه ( ‪ ( N.P.T‬حق قانونی همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این حق قابل غیر قابل انکاراست.

نتیجه دیپلماسی قطعنامه‌ای و تشدید مجازاتها علیه ایران می‌تواند به کاهش نقش آژانس (‪ ( IAEA‬به عنوان تنها ارگان فنی و حقوقی ذیصلاح سازمان ملل متحد و محدود کردن شانس مذاکره منجر شود و این خلاف خواست منطقی ایران و توقع جامعه جهانی است. حفظ اقتدار و تحقق اهداف آژانس و احترام به جایگاه آن مسئولیت همه کشورهاست.

چنانچه‌این اقتدار خدشه‌دار شود به‌یک آنارشیسم و هرج و مرج بین‌المللی منجر می‌شود و دیگر تشخیص بین حق و تکلیف ممکن نیست و اعتبار نهادها و اسناد بین‌المللی مورد تردید جدی قرار خواهد گرفت.

برخی کشورها بر پایه اطلاعات و ارزیابی غلط از فعالیت هسته‌ای ایران رویکردی تبعیض آمیز و بعضا خصمانه در قبال دولت و ملت ایران اتخاذ کرده اند در واقع زبان تهدید برخی کشورهای غربی و بحث تشدید مجازاتها زائیده توهم همین کشورها از فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران است.

بخشی از گزارش اخیر سازمانهای اطلاعاتی آمریکا نیز موید همین نکته است لذا لازم است با واقع بینی و در نظر گرفتن حسن نیت ، صداقت و جدیت جمهوری اسلامی ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس گزارش اخیر مدیر کل آن ، آقای البرادعی تلاشهای بین‌المللی برای پایان بخشیدن به این رویکرد تبعیض آمیز و با احترام به حقوق ملت ایران و تحکیم پایه‌های صلح و امنیت جهانی تقویت شود.

مسئولیت حفظ صلح جهانی و آنچه که در منشور ملل متحد آمده است بعهده همه اعضای جامعه جهانی است و همه باید در این راه مساعی جمیله خود را بکار گیرند.

حوادث پس از اشغال عراق واعتراف اشغالگران این کشور و روشن شدن بی‌اساس بودن مدارک ادعایی آنها در مورد وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق ثابت کرد که ملت عراق قربانی همین توهم شده است.

با توجه به این تجربه است که بسیاری از ناظران سیاسی جهان معتقدند که نمی توان کشوری را بر اساس توهم تهدید و یا متهم کردن بر اساس نیت آن، قانون شکن نامید.

بنابر این ، در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران ، قدرتهای هسته ای باید به نظرات کارشناسی فنی و حقوقی آژانس بین الملی انرژی اتمی احترام گذاشته و از فشار به آژانس و تاثیر منفی گذاردن بر روند منطقی و قانونی انجام وظایف آژانس بپرهیزند.

ملتهای منطقه خاورمیانه نسبت به نقش گذشته فرانسه در برخی تحولات منطقه از جمله عراق نگاه مثبتی دارند.

بطورقطع حفظ این جایگاه برای دولت ومردم فرانسه مهم است. فرانسه امروز دارای فرصتهای ارزشمندی است.

نزاع خاورمیانه، بحران سیاسی در لبنان، تحولات منطقه بویژه در عراق و افغانستان و مهمتر از همه موضوع هسته‌ای ایران فرصتهای بزرگی را برای فرانسه مهیا کرده تا در صورت تمایل با واقع بینی، نقش موثر و تاریخی خود را بعنوان کشوری مسئول ایفا کند.


*علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه است.

روزنامه لوموند این مقاله را روز پنجشنبه 16 اسفند به چاپ رساند. متن کامل این مقاله که قبل از تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل نوشته شده و لوموند با تاخیر آن را به چاپ رسانده است.

برگردانم این مقاله به فارسی روز جمعه 17 اسفند توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

کد خبر 45939

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز