همشهری‌آنلاین: دیپلمات‌های اروپایی گفتند، بخش اعظم اطلاعات جدیدی که آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به البرادعی داده ‌است، برای کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سئوال برانگیز و مبهم است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه از وین گزارش داد، آمریکا برای دومین بار در هفته‌های اخیر اطلاعات جدیدی درباره آنچه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواند، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده است، اما دیپلمات‌ها تاکید کردند که بخش اعظم این اطلاعات سئوال برانگیز است.

دیپلمات‌ها گفتند: اطلاعات جدیدی که آمریکا ارائه کرده است شامل برخی اطلاعات از طبقه بندی خارج شده است که به" اولی هاینونن" ، معاون البرادعی ارائه شده است.

این دیپلمات‌ها تاکید کردند که بیشتر این اطلاعات سئوال برانگیز و مشکوک است و نمی‌تواند ادعاهای آمریکا را درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توجیه کند.

یک دیپلمات اروپایی مستقر در آژانس گفت: مقامات آژانس این اطلاعات را به این علت که بسیار دیر ارائه شده و اطلاعات کم ارزشی هستند، رد کردند.

بر اساس این گزارش ، شماری از دیپلمات‌ها نیز آمریکایی‌ها را به علت ارائه چنین اطلاعات سئوال برانگیزی ،آن هم چند روز قبل از گزارش البرادعی به دورویی متهم کردند.

ایران به‌دعوت هاینونن برای بررسی اطلاعاتی که آمریکایی‌ها آن را ارائه داده‌اند روی خوش نشان نداد.

دیپلمات‌ها به آسوشیتدپرس گفتند آمریکا موافقت کرده بود که برخی از این اطلاعات را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهد تا آن را بررسی کنند و به ادعاهای آمریکا پاسخ دهند اما ایران هیچ علاقه‌ای به بررسی این اطلاعات نشان نداده است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز(جمعه) گزارش جدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهد.

دیپلمات‌هایی که خواستند نامشان فاش نشود همچنین گفتند که ایران امیدوار است که گزارش البرادعی این کشور را از هرگونه اتهامی درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای مبرا کند.

با گزارش البرادعی، روسیه و چین که مخالف اقدام سخت آمریکا و انگلیس بر ضد ایران هستند، آزادی عمل بیشتری پیدا خواهند کرد.

گزارش اخیر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این که ایران انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای خود ندارد ، تلاش‌های آمریکا را برای اعمال مجازات های سخت تر بر ضد ایران با مشکل روبه‌رو کرد.

کد خبر 44936

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز