یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

محمدعلی بدری: خبرگزاری اینترپرس سرویس گزارش داد، مطالعات ادعایی نسبت داده شده به ایران به دست گروهک تروریستی منافقین تهیه شده و منبع آن موساد است.

اکنون پس از این که محمد البرادعی مدیر‌کل آژانس انرژی اتمی،‌ در گزارش اسفندماه خود پایان طرح اقدام را اعلام کرده است، طعم شور ماجراجویی جدید آمریکا ذایقه تهران و آژانس به عنوان دو طرف در حل پرونده هسته‌ای را می‌آزارد.

طرح اقدام طرحی ایرانی بود که طراحش توانست بر سر اجرای آن با البرادعی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به توافق برسد.

در این طرح قرار بر این شد که بدون تاثر از جنجال‌هایی که از غرب به گوش می‌رسد، آژانس تمام آنچه به عنوان ابهام -مسائل باقیمانده- در برنامه هسته‌ای ایران می‌شناسد، اعلام کند.

علی لاریجانی مبتکر این مدالیته، شش ابهام آژانس را شنید و با طرف‌های اروپایی و فنی خود قرار گذاشت که در یک زمانبندی مشخص و در شش مرحله ایران برای آژانس رفع ابهام کند.

برگ برنده‌ای که لاریجانی در مذاکرات فشرده با اروپا و آژانس به دست آورد این بود که پس از رفع ابهام در هر مرحله و اعلام رسمی توسط آژانس دیگر هیچ‌کس به عقب برنگردد و مسائل حل شده و باقیمانده را به هم نیامیزد.

گزارش ماه مارس محمد البرادعی رفع ابهام کامل از موضوع چهارم و پنچم و ششم را رسماً اعلام کرد، اما این گزارش رسمی، ماجراجویی ایالات متحده و متحدان‌اش را متوقف نکرد بلکه آنها را بر آن داشت تا چوبی نو در چرخ هسته‌ای ایران بیاندازند. چوبی آغشته به نمکی سبز که در سرعت پیشرفت‌های علمی ایران از هم‌اکنون سرنوشتش روشن است.

سرنوشتی که عاقبت ابهامات غربی در پرونده ایران بود و منشأی امریکایی و مجرایی تروریستی داشت.

لب‌تاپی که گم شد

دولت جرج بوش، از مدت‌ها قبل مسئله اسناد مربوط به یک لب‌تاپ را علیه ایران مطرح کرده که مدعی است از ایران به سرقت رفته است. این اسناد مشتمل بر 1000صفحه اسناد فنی است که واشنگتن آن را نشانه قصد تولید سلاح هسته‌ای در ایران معرفی کرده است. این اتهامات اکنون تنها موانع باقیمانده در راه اعلام حل همه مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس بود.

خبرگزاری اینترپرس سرویس با اشاره به این مطلب افزود: اما آن اسناد از مدت‌ها قبل مورد تردید تحلیلگران آمریکایی و خارجی قرار داشت. مقامات آلمانی در نوامبر منبع اسناد مربوط به لب‌تاپ را سازمان مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) تشخیص دادند. گروهی که در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد. 

مسائلی که حل شد

پایگاه اینترنتی آنتی‌وار نیز در تحلیلی نوشت‌: دولت ‌جرج بوش‌، رئیس جمهوری آمریکا از دیرباز تلاش کرده اسناد به دست آمده از طریق یک لپ‌تاپ را به عنوان مدرکی برای تمایلات هسته‌ای ایران در جهت ساخت سلاح هسته‌ای (!) معرفی کند. حال آنکه اتهامات بر مبنای این اسناد ادعایی تنها موانع باقیمانده برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که اعلام کرده «ایران همه مسائل باقیمانده در برنامه هسته‌ای خود را حل کرده است.»

نمک سبز

به علاوه نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه منافقین این اسناد را از ایران به دست نیاورده‌اند بلکه از موساد دریافت کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره ایران که 22 فوریه میان اعضای شورای حکام به گردش درآمد، تحت فشار جدی دولت بوش توضیحاتی از طرح‌های تاسیسات تولید «نمک سبز»، مسائل مربوط به آزمایشات انفجار با قدرت بالا و طراحی وسیله ورود دوباره به جو موشک را لحاظ کرد و از ایران درخواست شد توضیحات کاملی را درباره مطالعات نسبت داده شده، ارائه دهد. 

مدارک را رو کنید

تهران این اسناد را محکوم کرده است و آنها را اسنادی جعلی خواند که منافقین ارائه کرده‌اند و درخواست کرد نتیجه‌هایی از آن را برای تجزیه و تحلیل در اختیار داشته باشد، اما آمریکا از انجام این کار خودداری کرد.

اظهارات ایرانی‌ها مورد حمایت مقامات آلمان قرار داشت. چند روز پس از آنکه کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا درباره اسناد لب‌تاپ صحبت کرد، کارستن فوگ، هماهنگ‌کننده روابط آلمان- آمریکا در وزارت امور خارجه آلمان، بنابر آنچه که وال‌استریت ژورنال در 22 نوامبر 2004 گزارش داد، گفت که این اطلاعات را یک «گروه معاند ایرانی» ارائه کرده است.

یک مقام آلمانی آشنا با این مسئله تایید کرد که منافقین منبع اسناد یاد شده بوده‌اند.
وی گفت: اطمینان می‌دهم که این اسناد را سازمان مجاهدین ایران (منافقین) ارائه کرده است.

آلمانی ‌ها عمیقاً در جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات جاسوسی مربوط به ایران درگیر بوده‌اند. 

تحویل در ترکیه

دافنه لینزر، گزارشگر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که بلافاصله پس از اولین اشاره علنی به لب‌تاپ مسروقه از جانب پاول در اواخر 2004 منتشر شد، مقامات آمریکایی گفته‌اند که این اسناد از یک ایرانی به سرقت رفته است که سرویس اطلاعات جاسوسی آلمان در تلاش بود وی را استخدام کند و این اسناد به مقامات جاسوسی کشوری که به نامش اشاره شد، در ترکیه تحویل داده شد. 

منافقین، موساد، سیا

محاسبه آلمان درباره منشاء اسناد لب‌تاپ مغایر با اصرار مقامات جاسوسی بی‌نام آمریکایی است که به ویلیام براود و دیونه سنجر روزنامه‌نگار در نوامبر 2005 گفتند این لب‌تاپ از گروه مقامات ایران به دست نیامده است.

برخی نشانه‌ها هم از این مسئله حکایت دارد که این اسناد از یک منبع ایرانی به دست نیامده، بلکه منبع آن از موساد اسرائیل بوده است!

اسرائیل رابطه خود را با سازمان تروریستی منافقین از اواخر دهه 1990 حفظ کرده و به کمک خود به آن ادامه داده است. یک دیپلمات اسرائیلی تایید کرد که این رژیم این سازمان تروریستی را برای منافع خود سودمند یافته است. 

تروریست به‌دردبخور

به‌رغم این واقعیت که منافقین به عنوان یک سازمان تروریستی در‌نظر گرفته می‌شود، اما بسیار مطلوب نومحافظه‌کاران پنتاگون بوده‌اند که در سال 2004-2003 پیشنهاد کردند از آن به عنوان بخشی از سیاست‌ بی‌ثبات‌سازی ایران استفاده شود. آمریکا مشهور است به این‌که سال‌ها – در جنگ تحمیلی- از اطلاعات منافقین درباره مسائل نظامی ایران استفاده کرده است.

با وجود این حقیقت که این سازمان در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته، اما مورد توجه نومحافظه‌کاران آمریکایی در پنتاگون ( وزارت دفاع آمریکا) قرار گرفته است. این نومحافظه‌کاران در سال‌های 2003 و 2004 تلاش می‌کردند تا از این سازمان به عنوان بخشی از سیاست خود برای بی‌ثبات کردن ایران استفاده کنند.

می‌شود جعل کرد

منبع آلمانی یاد شده گفت از اینکه اسناد یاد شده موثق باشد یا خیر اطلاعی ندارد. با این حال تحلیلگران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مقامات اروپایی و مقامات آژانس که در سال 2005 به اسناد آژانس دسترسی داشتند نسبت به اعتبار آن بسیار تردید داشتند.
گاردین فوریه گذشته به نقل از یک مقام آژانس نوشت که نسبت به منشأ این کامپیوتر تردید وجود دارد.

یک دیپلمات اروپایی عالی‌رتبه که این اسناد را بررسی کرده بود در نوامبر 2005 در نیویورک تایمز گفت: من می‌توانم آن اطلاعات را جعل کنم. زیبا به نظر می‌رسد، اما نسبت به آن تردید وجود دارد. 

غلط از آب در‌آمد

یک مقام عالی‌رتبه آژانس در فوریه 2007 به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت که تقریبا تمام گزارشاتی که منافقین از سال 2002 تاکنون در اختیار آژانس قرار داده‌اند، غلط از آب درآمده است.

واین وایت از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از نظر او منافقین فاقد منابع کلیدی در ایران هستند. 

به خط عبری

روزنامه پست در فوریه 2006 در گزارشی در بازی اسناد لب‌تاپ نوشت که تحلیلگران حدس می‌زنند که کشور سومی از جمله اسرائیل این اطلاعات را جعل کرده است.

بنابراین گزارش اسرائیل از اواخر 1990 تاکنون روابط خوبی با منافقین داشته است. به نوشته نیویورکر، یک دیپلمات صهیونیست تایید کرده است که تل‌آویو منافقین را مفید در نظر می‌گیرد، اما از ارائه توضیح در این باره خودداری کرد. 

اثبات ادعا برعهده مدعی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ارزش ادعاهای مطرح شده علیه فعالیت‌های هسته‌ای وموشکی ایران را نازل خواند و گفت: مدعیان باید بتوانند ادعای خود را که در گزارش البرادعی نیز بر بی‌اعتباری آن تاکید شده است، ثابت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی همشهری امارات، سید‌محمد‌علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مواضع نماینده ایران در آژانس و سخنان البرادعی در این خصوص ادامه داد: رویکرد چند کشور غربی در این رابطه نشان می دهد که این کشورها به‌طور صادقانه درپی حل‌و‌فصل موضوع هسته‌ای ایران نیستند ضمن آنکه ارزش مسائلی که اخیرا مطرح می‌شود به حدی نازل است که حتی در ردیف شش سئوال آژانس از ایران نیز قرار نگرفت و صرفاً ادعاهایی ضعیف بود.

حسینی  با بیان این‌که اثبات ادعاها بر عهده مدعی است، گفت اساسا این یک اصل منطقی است و حقیقت این است که این کشورها نتوانسته‌‌اند ادعای خود در خصوص فعالیت‌های ایران را ثابت کنند و علاوه بر این در گزارش البرادعی در بی‌اعتبار بودن این ادعاها تاکید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: متاسفانه برخی کشورها در شورای حکام در تلاشند تا روند نامطلوب خود در شورای امنیت را در آژانس نیز طی کنند، اما ما همانگونه که اعلام کرده‌ایم و البته کشورهای عدم تعهد نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده‌اند از گزارش البرادعی و نتایج آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم مواضع کشورهای مختلف در این خصوص نیز منطبق بر واقعیات باشد.

همشهری امارات

کد خبر 45618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز