چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی: با وجود تمامی تلاش های آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، دیپلمات‌های غربی تایید کردند که مخالفت بعضی از اعضای شورای امنیت از جمله آفریقای جنوبی، این شورا را در رأی‌گیری برای صدور قطعنامه جدید ضد ایرانی دچار اختلاف کرده‌است.

دیپلمات‌ها با اشاره به تأخیر در رأی‌گیری اعضای شورای امنیت اعلام کردند که احتمالاً شورای امنیت سازمان ملل تا زمان انتشار گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران رأی‌گیری نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، آفریقای جنوبی به‌عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت با فشار بر اعضای دائم خواستار به تاخیر انداختن رای گیری تا زمان انتشار گزارش آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران شده است.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی ادعا کرده لزومی ندارد شورای امنیت منتظر گزارش محمد البرادعی بماند و این رای گیری می تواند هر روزی انجام شود اما یک مقام اروپایی از رای گیری اعضای شورای امنیت درباره این قطعنامه پس از انتشار گزارش آژانس خبر داد.

با وجود این گفته می شود علاوه بر آفریقای جنوبی، نگرانی‌هایی نیز از سوی لیبی و ویتنام برای برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل به وجود آمده است چرا که لیبی به‌طور کامل با اعمال تحریم‌ها علیه ایران مخالف است و ویتنام اعلام کرده که نمی خواهد در امور کشورهای دیگر دخالت کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعاهای غرب مبنی بر موضع نرم آژانس در برابر برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد.

به گزارش مهر یک مقام نزدیک به محمد البرادعی، قدرت‌های غربی را به استفاده از همان تاکتیک‌های فریبنده و هیاهوسازی محکوم کرد که درباره عراق و پیش از حمله به این کشور مورد استفاده قرار گرفت تا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به سبب برنامه هسته ای آن توجیه کنند.

یک مقام ارشد آژانس نیز روز چهارشنبه در تماس با رویترز گفت: برخی نمی‌خواهند ببینند موضوع هسته ای ایران حل و فصل می شود  زیرا این امر در تناقض با برنامه های پنهانی آنهاست. این افراد باید از اشتباهات خود در گذشته درس گرفته باشند چرا که درباره ادعای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق نیز همین هیاهوها برپا شد.

اثر گزارش نهادهای‌ اطلاعاتی

شورای روابط خارجی آمریکا نیز در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان نوشت: هنوز سایه برآورد اطلاعاتی نهادهای جاسوسی آمریکا بر تلاش‌های دولت بوش علیه ایران باقی است.

به گزارش ایرنا، این شورا افزوده است: تلاش‌ها و هشدارهای مکرر دولت بوش علیه ایران حمایت‌های اندکی در سطح بین‌الملل به دست آورده است.

همچنین فایننشال تایمز نوشت: مقاومت برخی کشورهای اتحادیه اروپا برای توقف فعالیت بانک های ایرانی در خاک خود، تلاش‌های آمریکا را در اقدام علیه ایران به سبب برنامه هسته ای آن تضعیف کرده است.

مذاکرات با روسیه

در مقابل تمام تلاش های ضد ایرانی آمریکا و لابی صهیونیسم برای اعمال تحریم های بیشتر علیه کشورمان سفیر ایران در روسیه اعلام کرد: تهران در نظر دارد مذاکرات با مسکو را بر سر موضوع هسته‌ای خود ادامه دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر غلامرضا انصاری در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد: ایران ظرف پنج تا هفت سال آینده، اولین نیروگاه برق هسته‌ای ساخت خود را احداث خواهد کرد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه هم با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی و البرادعی تاکنون از فشارهای سیاسی تاثیر نپذیرفته‌اند، تاکید کرد که آژانس تلاش می کند مستقل بماند.

جلسه بررسی تکمیل احداث نیروگاه بوشهر

گزارش ایسنا حاکی است: سخنگوی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت اطلاع داد که جلسه مسائل مربوط به آغاز مرحله نهایی احداث نیروگاه اتمی بوشهر روز پنجشنبه در محل این نیروگاه برگزار می‌شود.

ایرینا یوسپووا گفت: در این جلسه درخصوص تسریع و فعال‌سازی‌ امور مربوط به آغاز مرحله نهایی احداث نیروگاه اتمی تصمیم‌گیری می‌شود.

در این جلسه سرگئی اشماتکوف، مدیر شرکت اتم استروی اکسپورت و همچنین مسئولان دیگر سازمان‌های مجری طرح شرکت خواهند کرد.

ایران امیدوار است که نیروگاه اتمی بوشهر که با کمک اتم استروی اکسپورت احداث می‌شود، در مهر ماه سال آینده راه‌اندازی شود.

کد خبر 44245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز