سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: در فرصت باقیمانده برای انتشار گزارش دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دیپلمات‌های غربی از محتوای این گزارش ابراز نگرانی کرده‌اند.

دیپلمات‌های غربی احتمال می‌دهند که محمد البرادعی در گزارش خود اعلام کند تهران به تمام تعهداتش در قبال آژانس پایبند بوده و به تمام مسائل باقیمانده درباره فعالیت هسته‌ای خود پاسخ داده است.

این مسئله حتی باعث اختلافاتی بین البرادعی و برخی نیروهای فنی آژانس شده است؛ به‌طوری که پیش از این یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته بود: اختلافات البرادعی و نیروهای فنی آژانس درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران سبب می‌شود گزارش البرادعی به شورای حکام با تأخیر مواجه شود.

با وجود این آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با رد احتمال به تأخیر افتادن گزارش دبیرکل این آژانس به شورای حکام اعلام کرد: محمد البرادعی، گزارش خود را براساس جدول زمان بندی که قبلا تهیه شده، در سوم ماه مارس (13 اسفند) تسلیم شورای حکام می‌کند.

این در حالی است که ملیسا فلمینگ، سخنگوی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گفته بود که احتمالا گزارش البرادعی هفته آخر فوریه (اوایل اسفند) منتشر می‌شود. گزارش البرادعی طبق معمول 10 روز قبل از نشست شورای حکام و پیش از آنکه تسلیم شورای حکام شود، انتشار می‌یابد.

تلاش اولمرت برای تحریم ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تکرار ادعاهای خود علیه ایران خواستار اعمال فشار جهانی برای جلوگیری از ادامه فعالیت هسته‌ای ایران شد.

به گزارش رویترز، ایهود اولمرت که دیروز پس از دیدار خود با آنجلا مرکل، به همراه وی در یک نشست خبری شرکت کرده بود با تکرار این ادعا که ایران در تلاش است تا به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، گفت: در تلاش هستیم تا اطلاعات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.

وی با اشاره به این جمله جورج بوش که در برخورد با ایران هیچ گزینه‌ای از روی میز خارج نیست اظهار داشت: برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران از هیچ گزینه‌ای نباید چشم پوشی کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اعتراف به اینکه موضوع هسته‌ای ایران مورد اختلاف قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است افزود: اسرائیل علاقه‌مند است که برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، راهکار ارائه دهد.

مرکل نیز در این نشست خبری تصریح کرد: من همیشه گفته‌ام که معتقد به یک راه حل دیپلماتیک بوده‌ام و بر پیگیری این راهکار دیپلماتیک تأکید دارم، نه چیز دیگر!

بر اساس گزارش روزنامه اورشلیم پست، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با رهبران یهودی آلمانی نیز دیدار کرده و از آنها خواست از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت کرده و همه روابط اقتصادی با تهران را قطع کنند.

اعتراف باراک

با وجود تمام این تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای قانع‌کردن جامعه بین‌الملل جهت اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران کار اسرائیل را برای متقاعد کردن رهبران جهان به اینکه ایران درصدد ساخت سلاح اتمی است، مشکل کرده است.

به گزارش مهر، ایهود باراک در جمع اعضای کمیته دفاعی و امور خارجه کنیست با اعلام این مطلب در ادامه افزود: بعد از انتشار این گزارش در ماه‌های گذشته حوادثی رخ داده که حتی ممکن است سبب مشکل شدن روند اعمال تحریم‌های بیشترعلیه ایران شوند.

کد خبر 44133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز