گروه سیاسی:‌ پس از آنکه وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه هدف از نشست اعضای 1+5 در برلین را تأکید بر نگرانی این کشورها از برنامه هسته‌ای ایران دانست، وزرای امور خارجه شرکت‌کننده در این نشست هم تصریح کردند که پیش‌نویس پیشنهادی این قطعنامه در برگیرنده تحریم‌های سرسختانه برضد ایران نیست.

وزیر امور خارجه روسیه از جمله کسانی بود که ابراز اطمینان کرد پیش‌نویس تهیه شده در برگیرنده نظرات آمریکا و متحدان غربی آن نیست.

سرگی لاوروف در پایان نشست 1+5  به خبرنگاران روسی گفت که پیش‌نویس قطعنامه جدید که وزیر امور خارجه آلمان در پایان این نشست از توافق 6 کشور مذکور در مورد آن خبر داد، تدابیر تأثیرگذار بر تهران را بدون ماهیت تحریم‌آمیز در نظر دارد.

به گزارش نووستی، وی افزود: در این پیش‌نویس تدابیر تکمیلی برای تأثیرگذاری بر تهران در نظر گرفته شده، اما تحریم‌های سرسختانه در پیش‌نویس مذکور جایی ندارند.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد که در این پیش‌نویس از همکاری‌های ایران و آژانس استقبال شده است.

وی افزود: در این قطعنامه همچنین دقیقا تأکید شده است که در صورت موافقت ایران با پیشنهادات1+5 مذاکرات مستقیم برای حل همه مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران با شرکت همه اعضای 6 کشور از جمله آمریکا آغاز شود.

لاوروف گفت: چنین مذاکراتی نه تنها در مورد حل مسائل هسته‌ای و تأمین حقوق قانونی ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز خواهد بود، بلکه حل مسائل موجود در مورد همکاری‌های اقتصادی با تهران و همچنین همکاری با این کشور در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای را نیز در بر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه ما به اهداف خود در این مورد رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: این تدابیر اصولا به صورت دعوت از همه کشورها برای دقت در مورد توسعه روابط مختلف با ایران مطرح شده که اجازه داده نشود هیچگونه تخلفی در امر رژیم منع اشاعه بوجود آید.

وی گفت: نقش شورای امنیت هم دقیقاً در این خلاصه می‌شود که پیش از هر چیز، رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حفاظت کند.

ناکامی واشنگتن

آسوشیتدپرس هم گزارش داد که به دلیل مقاومت فراوان روسیه و چین در مقابل فشارهای آمریکا و متحدان اروپایی آن، سرانجام کشورهای 1+5 بر سر پیش‌نویسی به توافق رسیدند که خواسته‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر تهران را تأمین نمی‌کند.

پیش از این نیز، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز از کاهش سطح انتظار غرب نسبت به اعمال تحریم‌های جدید خبر داده و اذعان کرده بود که نشست برلین حداقل این حسن را دارد که در نتیجه توافق‌های صورت گرفته در این نشست، ایران درمی‌یابد این کشورها همچنان خواهان تعلیق همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی آن هستند.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از مقامات آمریکایی علت حضور نیافتن وزرای امور خارجه 1+5 در نشست خبری پس از رایزنی‌ 2 ساعته در برلین را اختلاف شدید رایس و لاوروف، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه اعلام کرد.

بر اساس اعلام این منبع خبری، مقامات آمریکایی در نشست‌های 1+5 تلاش کرده‌اند تا تحریم‌های یکجانبه‌ای را که چندی پیش برضد ایران اعمال کرد‌ه بودند را به قطعنامه شورای امنیت نیز تسری دهند، اما روسیه، چین و برخی طرف‌های اروپایی با آن مخالفت کرده‌اند.

این خبرگزاری از قول دیپلمات‌های اروپایی نیز گزارش داد که پیش‌نویس مورد توافق در برلین که قرار است تا روزهای آینده به دیگر اعضای شورای امنیت ارائه شود، بر مبنای دو قطعنامه پیشین تهیه شده و تنها ناظر به تقویت تحریم‌های موجود است و در برگیرنده تحریم‌های اقتصادی جدید نیست، هرچند برخی مقامات آمریکایی نیز که به نام آنها اشاره نشده، مدعی شده‌اند که در پیش‌نویس جدید برخی تحریم‌های جدید در نظر گرفته شده و بعضی تحریم‌های گذشته نیز تشدید شده‌اند.

این مقامات همچنین مدعی شده‌اند که توافق بر سر قطعنامه جدید نشانه‌ای از اهمیت یافته‌های برآورد اطلاعات ملی آمریکاست که حکایت از باقی‌بودن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه هم از جمله شرکت‌کنندگان در نشست برلین بود که موضعی شبیه لاوروف اتخاذ و تصریح کرد که ورود تحریم‌های جدید در پیش‌نویس تهیه شده در حداقل ممکن قرار دارد.

برنارد کوشنر که با خبرگزاری اکی سخن می‌گفت، همچنین خاطرنشان کرد که ما به گفت‌وگوی خود با ایران توأم با سخت‌گیری ادامه خواهیم داد.

روزنامه واشنگتن‌پست نیز هرچند تأکید کرد که پیش‌نویس قطعنامه جدید، تحریم‌های سختی که دولت بوش به دنبال آنها بوده است را تضعیف کرده است، از ادعاهای نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد و به نقل از وی نوشت: این پیش‌نویس یک شوک سخت به ایرانی‌ها وارد خواهد کرد.

وی ادعا کرد: آنها پیش‌بینی کرده بودند که شورای امنیت دیگر به قدر کافی متحد نیست تا قطعنامه سوم را تصویب کند، اما ایرانی‌ها اشتباه می‌کردند، چراکه شورای امنیت این قطعنامه را در چند هفته آینده تصویب خواهد کرد و این اقدام به فشارهای بین‌المللی علیه ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خواهد افزود.

نارضایتی آژانس از قطعنامه

در همین حال، رویترز به نقل از دیپلمات‌های آژانس گزارش داد که فرایند بازرسی‌های آژانس در ایران به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

این دیپلمات‌ها همچنین خبر دادند که ایران برای اولین بار اجازه دسترسی بازرسان به تأسیسات در برگیرنده سانتریفیوژهای پیشرفته خود را به منظور شفاف‌سازی هرچه بیشتر داده است.

یکی از بازرسان عالی‌رتبه آژانس هم در گفت‌وگو با رویترز با بیان اینکه بازرسی از آزمایشگاه سانتریفیوژهای پیشرفته در چارچوب اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از جانب ایران انجام شده است، تأکید کرد: این احتمال وجود دارد که تصویب قطعنامه جدید به روند همکاری‌های ایران با این نهاد لطمه بزند.

وی با بیان اینکه در ماه گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی در همکاری با ایران حاصل شده است، افزود: در چنین شرایطی موافقت 1+5 با پیش‌نویس قطعنامه جدید، اوضاع بحرانی و بسیار حساسی را پدید آورده که می‌تواند به روند این همکاری‌ها آسیب وارد کند.

کد خبر 42527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز