سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه سیاسی: نشست وزرای امور خارجه اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در برلین در شرایطی برگزار شد که موضع‌گیری‌های مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس حکایت از کاهش سطح انتظار آنان از نشست‌های این‌چنینی برای تشدید فشار برضد ایران داشت.

آسوشیتدپرس، به نقل از دیپلمات‌های بلندپایه حاضر در این گفت‌وگوها تصریح کرد که هرچند این گفت‌وگوها به نتیجه قابل توجهی برای تشدید تحریم‌ منجر نمی‌شود، اما حداقل این حسن را دارد که ایران درمی‌یابد این کشورها همچنان خواهان تعلیق همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی آن هستند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم در گفت‌وگو با تلویزیون ARD این کشور اذعان کرد که نمی‌تواند پیش‌بینی کند آیا 1+5 می‌تواند قطعنامه جدیدی را برضد ایران تصویب کند یا خیر؛ اما جمع‌شدن وزرای امور خارجه اعضای دائم شورای امنیت و آلمان پیام قوی‌ای برای ایران دارد.وی با وجود این سخنان که حکایت از کاهش سطح انتظاراتش از گفت‌وگوهای 1+5 داشت، در عین حال مدعی شد: با وجود اینکه تهران همواره خواهان ایجاد تفرقه در میان 6 کشور مذکور بوده است  اما روسیه و چین دیروز با رویکردی مثبت به نشست برلین گام نهادند.

اشتاین‌مایر افزود: من مطمئنم که ما می‌توانیم یکبار دیگر به ایران نشان دهیم که نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از جمله چین و روسیه از برنامه هسته‌ای آن همچنان باقی است. وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مسیر حرکت به سمت برلین در گفت‌وگو با خبرنگاران اذعان کرد که او برای انجام مذاکرات نهایی به آلمان نمی‌رود، چراکه توافق میان اعضای 1+5 برای تشدید فشارها بر ایران اندک است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس تصریح کرد: هنوز شکاف‌هایی میان اعضا وجود دارد که باید برطرف شود.

رایس همچنین نسبت به نتیجه‌بخش بودن نشست دیروز برلین ابراز تردید کرد، اما گفت که این نشست می‌تواند مسیر را برای برداشتن گام‌های بعدی در جهت فشار بر تهران هموار کند.وزیر امور خارجه آمریکا افزود: فکر نمی‌کنم وجود اختلاف میان آمریکا با روسیه و چین درباره این قطعنامه موضوعی محرمانه باشد که نتوان به آن اشاره کرد.

در همین حال، این خبرگزاری از قول یک دیپلمات فرانسوی مدعی شد که توافق‌های دیروز نشست 1+5 در برلین در مورد پیش‌نویس قطعنامه جدید برای غرب امیدوار‌کننده بوده است. این دیپلمات ادعا کرد که پیش‌نویس قطعنامه سوم تقریبا آماده است و این کشورها می‌توانند تا چند روز آینده آن‌را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دهند.

آسوشیتدپرس هم به نقل از این دیپلمات گزارش داد که قطعنامه تحریم ایران می‌تواند بسیار متعادل و در عین حال بسیار محکم باشد. این خبرگزاری از قول دیپلمات مذکور، زمان ارائه پیش‌نویس به شورای امنیت را اواخر ماه جاری میلادی عنوان کرد.

از سوی دیگر، رویترز گزارش داد که چین و روسیه که پس از اذعان نهادهای اطلاعاتی آمریکا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، مخالفت خود را با تشدید تحریم‌های تهران افزایش داده‌اند، گویا با اصل تصویب قطعنامه تحریم موافقت کرده‌اند، اما بعید است که برخی مفاد پیش‌نویس که به روابط اقتصادی آنها با ایران لطمه می‌زند را بپذیرند. این خبرگزاری به نقل از یک تحلیلگر چینی نوشت: پکن امیدوار است قطعنامه‌ای تصویب شود که با وجود افزایش فشار بر ایران، خطری را متوجه روابط اقتصادی تهران- پکن نکند.

کد خبر 42423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز