گروه سیاسی: پس از آنکه مرحله‌ای دیگر از مذاکرات نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران که سه‌شنبه شب به‌صورت کنفرانس تلفنی برگزار شد، بدون دستیابی به نتیجه‌ای خاص پایان یافت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد: بسیار زود است که بتوان از اجماع اعضای دائم شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران سخن گفت.

به گزارش مهر، شان مک کورمک در عین حال ادعا کرد که این گفتگوی 90 دقیقه‌ای درباره متن پیش‌نویس قطعنامه خوب و سازنده بود و کار برای نهایی‌کردن مفاد قطعنامه ادامه خواهد یافت.

وی افزود: معاونان وزیران امور خارجه 1+5 در هفته‌های آینده کنفرانس تلفنی دیگری خواهند داشت تا متن قطعنامه را برای تصویب در شورای امنیت نهایی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از اشاره به جزئیات متن پیش‌نویس یا موافقت چین و روسیه با آن خودداری کرد و این درحالی‌است که روسیه و چین به‌ویژه پس از انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا مخالفت‌های خود را با رویکردهای واشنگتن نسبت به برنامه هسته‌ای ایران افزایش داده‌اند.

مک‌کورمک خاطرنشان کرد که موضوع مذاکرات سه‌شنبه‌شب 1+5 نه درباره صدور قطعنامه بلکه درباره مفاد قطعنامه بوده است.

مقام‌های آمریکایی نیز 2 روز پیش از ارائه پیش‌نویس قطعنامه تحریم از جانب فرانسه خبر داده بودند که محتوای گفت‌وگوی تلفنی 1+5 درباره این متن بوده است.

نگرانی لندن و پاریس

در همین حال، روزنامه تایمز با اشاره به نشست سه‌شنبه‌ شب 1+5 نوشت: لندن و پاریس نگران این مسئله هستند که گزارش اطلاعاتی آمریکا موجبات مخالفت کشورهای جهان با افزایش فشار بر تهران را فراهم آورد.

این روزنامه همچنین به برخی مفاد مندرج در پیش‌نویس قطعنامه جدید اشاره و خاطرنشان کرد که این پیش‌نویس شامل ضبط دارایی‌های 15 هزار نفر از نیروهای سپاه قدس و افزایش محدودیت‌های سفرهای خارجی مقام‌های ایرانی است.

قطعنامه ضعیف

در همین حال، فارس به نقل از رویترز گزارش داد: انتشار گزارش‌ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ضربه‌ای شدید بر روند تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران وارد کرد و احتمال می‌رود درصورتی که این قطعنامه تصویب شود، بسیار ضعیف باشد.

پایان مذاکرات با آژانس

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه 21 آذر مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس در راستای طرح اقدام پس از 3 روز و انجام 6 دور گفت‌و‌گو درباره‌ موضوع آلودگی با خلوص بالای اورانیوم در یکی از دانشگاه‌های فنی تهران، در محل شورای‌عالی امنیت ملی پایان یافت.

هنوز مشخص نیست بحث و بررسی درباره این موضوع در آینده ادامه خواهد یافت یا اینکه کارشناسان آژانس در این مذاکرات پاسخ تمامی پرسش‌های خود را دریافت کرده‌اند.

در این گفت‌وگوها از جانب آژانس، هرمن ناکات، رئیس بخش منطقه‌ای پادمان به همراه دو نفر از کارشناسان این بخش و از طرف ایران، علی‌‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ ایران در آژانس، محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی و مقاماتی از وزارت امور خارجه حضور داشتند.

کد خبر 39042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز