همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد: شواهدی مبنی بر این که ایران در حال ساخت تسلیحات سلاح اتمی باشد به دست نیامده است.

محمد البرادعی افزود: جهت حل پرونده هسته‌ای ایران به دیپلماسی خلاق ادامه می‌دهم. من هیچ راه حلی غیر از دیپلماسی و ادامه بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران را پیشنهاد نمی‌کنم.

البرادعی گفت: آیا ما در ایران به عناصری برخوردیم که ممکن است در ساخت بمب هسته‌ای به کار روند؟ پاسخ خیر است. آیا ما در ایران فعالیت‌هایی مبنی بر تلاش برای ساخت بمب اتمی مشاهده کرده‌ایم؟ بازهم پاسخ خیر است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با ابراز نگرانی از افزایش تهدیدات آمریکا،  ادعا‌های این کشور علیه ایران را ادعاهایی بدون شواهد دانست و گفت: من از احتمال درگیری نظامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، بسیار نگران هستم، حمله نظامی به ایران به فاجعه می‌انجامد.

هیچ راه حل نظامی برای حل مساله هسته‌ای ایران وجود ندارد. و تنها راه حل پایدار از طریق مذاکرات و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران به دست می‌آید. البرادعی افزود: زمان آن فرا رسیده که از بزرگ جلوه دادن خطر برنامه هسته ای ایران دست برداشته شود، چرا که این کار می تواند آتش بزرگی را در خاورمیانه و حتی در تمام جهان ایجاد کند.

این اظهارات درحالی از سوی البرادعی بیان می‌شوند که که روز پنجشنبه 25 اکتبر دولت آمریکا در اقدامی خصمانه تحریم‌های جدید یکجانبه‌ای را علیه ایران وضع کرد و پیشتر از آن نیز رییس جمهوری و معاون رییس جمهوری آمریکا با مطرح کردن ادعا‌هایی بی‌اساس درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، این کشور را تهدید به اقدامات خصومت بار بیشتری کرده بودند.[تکرار ادعاهای ضد‌ ایرانی؛ این‌بار توسط چنی]

ادعا‌ها و تهدیدات مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شوند که جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب این ادعاها بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

کد خبر 35218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز