گروه سیاسی: پس از آنکه منابع گوناگون خبری به نقل از دیپلمات‌های مستقر در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبرهای مختلفی را در مورد زمان انتشار گزارش محمد البرادعی، دبیرکل آژانس درباره همکاری‌های تهران با این نهاد منتشر کردند

نهایتاً خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به آژانس خبر داد که گزارش البرادعی درباره ایران روز پنجشنبه 15 نوامبر (24 آبان) در اختیار اعضای شورای حکام قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، در شرایطی که سخنان دیپلمات‌ها به نقل از منابع مختلف خبری حکایت از مثبت بودن گزارش البرادعی درباره همکاری‌های ایران و آژانس داشت، یک دیپلمات آژانس به خبرنگار ایرنا در وین گفت که آمریکا در حال اعمال فشار بر البرادعی برای تغییر گزارش مثبت وی در مورد همکاری‌های ایران است.

وی تأکید کرد که آمریکا از روند همکاری مثبت ایران با آژانس راضی نیست و از این همکاری لطمه دیده است.

در عین حال، سخنان نماینده آمریکا در آژانس و طرح این ادعا که همکاری‌های ایران و آژانس کافی نیست، نه‌تنها حکایت از مثبت بودن گزارش البرادعی داشت، بلکه حکایتگر این موضوع بود که واشنگتن از این گزارش ناراضی است.

به گزارش مهر، گرگوری شولتی که در حاشیه نشست مقامات آژانس درباره کره‌شمالی با خبرنگاران سخن می‌گفت، ادعا کرد: همکاری‌های ایران با آژانس کافی نیست و ما می‌خواهیم که همه موضوعات حل شود.

جالب آنکه به گزارش واحد مرکزی خبر، پیش از انتشار گزارش البرادعی، روزنامه دیلی میرور، چاپ انگلیس نوشت: در گزارش البرادعی از بهبودی همکاری ایران و آژانس صحبت شده است.

رویترز هم به نقل از دیپلمات‌های حاضر در مقر آژانس خبر داد که محمد البرادعی در گزارش تازه خود درباره برنامه هسته‌‌ای ایران، با تأیید همکاری ایران با بازرسان آژانس، ارزیابی مثبتی ارائه خواهد کرد.

به گزارش مهر، این دیپلمات‌ها تأکید کردند: البرادعی در گزارش خود به برداشتن گام‌هایی از سوی ایران برای شفافیت برنامه اتمی‌اش اشاره می‌کند.

یک دیپلمات نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد که گستردگی همکاری‌های ایران با آژانس در جهت حل و فصل مسائل باقیمانده، موضوعی است که بسیاری از کشورها را متعجب خواهد کرد.

تحویل مدارک

از سوی دیگر، دیپلمات‌های ناشناس در مقر آژانس خاطرنشان کردند که ایران کپی مدارک مربوط به طرح‌های تبدیل فلز اورانیوم به کلاهک‌های موشکی که چند سال پیش آژانس خواستار در اختیار داشتن آنها شده بود را به آژانس تحویل داده است.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، این دیپلمات‌ها مدعی شدند: اسناد مزبور هفته گذشته توسط محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران به مقر آژانس در وین آورده شده و به اولی هاینونن، معاون البرادعی تحویل داده شده‌اند.

ایران اعلام کرده این طرح‌ها را چند سال قبل بدون آنکه درخواستی مبنی بر در اختیار داشتن آنها ارائه کرده باشد، هنگام خرید تجهیزات هسته‌ای از بازار سیاه دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، برخی دیپلمات‌ها این اقدام را در راستای همکاری‌های ایران و برخی دیگر، نوعی امتیازدهی ایران به آژانس در آستانه انتشار گزارش البرادعی دانسته‌اند.

همچنین به گزارش ایسنا، پیش از این، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس در حاشیه‌ نشست تابستانه‌ شورای حکام به این خبرگزاری گفته بود: این سند، یک جزوه 15 صفحه‌ای است که 5/1 صفحه آن مربوط به کره فلزی اورانیوم، مورد سؤال است و بقیه آن مربوط به روند تبدیل اورانیوم به UF6 است که امروز در سطح تن‌ در کارخانه یو.سی.اف اصفهان در حال انجام است.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع ‌تراشکاری اورانیوم فلزی به کره یا نیمکره فلزی، امری پیش پا‌افتاده است که در سایت‌های اینترنتی به راحتی قابل مشاهده است، درباره مخالفت ایران با ارائه این سند به بازرسان آژانس، خاطرنشان کرد: بازرسان آژانس از این سند رونویسی کرده‌اند، اما چون بدون هیچ توجیه حقوقی می‌گویند باید این سند را ارائه دهید، با آن مخالفیم، چرا که این مسئله اختیارات کشورها را از سوی آژانس مورد خدشه قرار می‌دهد.

کد خبر 36652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز