سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین محمد البرادعی با تاکید مجدد بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران و همکاری تهران با آژانس بین‌المللی خواهان مذاکره رودروی آمریکا با ایران شد.

به گزارش ایسنا، آسوشیتدپرس به نقل از محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه (7 آبان) در مجمع عمومی سازمن ملل در نیویورک اظهار کرد: آژانس قادر بوده است عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران را راستی‌آزمایی کند. هم چنین ایران به ارایه‌ دسترسی و گزارش‌های لازم برای قادر ساختن آژانس به راستی آزمایی در این باره ادامه داده است.

وی ادامه داد: اگر آژانس قادر باشد اطمینان معتبر درباره‌ی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌‌ای گذشته و فعلی ایران ارایه دهد، این امر می‌تواند به سمت اعتمادسازی برود و به ایجاد شرایط برای رسیدن به راه حلی جامع و با دوام کمک کند.

در عین حال البرادعی گفت: ایران فعالیت‌های مربوط به غنی سازی را تعلیق نکرده و به ساخت راکتور آب سنگین اراک ادامه داده، این امر باعث تاسف است.

بر اساس این گزارش، البرادعی گفت که همکاری ایران برای گزارشی که قرار است ماه آینده‌ی میلادی درباره‌ پایبندی ایران به درخواست‌های آژانس به شورای حکام ارایه دهد، حایز اهمیت است.

به گزارش آسوشیتدپرس البرادعی گفت که توافق میان دولت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری کامل ایران با بازرسی‌های آژانس "گامی مهم در مسیر صحیح است".

البرادعی همکاری ایران و شفاف سازی را برای گزارشی که قرار است به شورای حکام ارایه دهد بسیار مهم خواند و گفت: مسایل راستی آزمایی کانون عدم اعتماد نسبت به ماهیت برنامه ایران است.

البرادعی گفت که راه حل دائم و جامع برنامه هسته‌ای ایران به جامعه بین‌المللی درباره ماهیت این برنامه اطمینان می‌دهد و در عین حال ایران را قادر می‌سازد از فناوری هسته‌ای برای توسعه اجتماعی و اقتصادی‌اش به طور کامل استفاده کند.

البرادعی روز یکشنبه نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی. ان. ان تاکید کرد که مدرکی دال بر نظامی بودن برنامه هسته‌‌ای اعلام شده ایران وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در سخنان روز دوشنبه در برابر مجمع عمومی سازمان ملل بانک جهانی سوخت هسته‌‌ای برای برآوردن ایمن تقاضای روبه رشد جهانی در خصوص انرژی هسته‌‌ای را خواستار شد.

وی گفت که آژانس در حال بررسی بانک جهانی سوخت به عنوان آخرین دستاویز آژانس برای تامین انرژی هسته‌ای می‌باشد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که البرادعی با در نظر داشتن مساله هسته‌‌ای ایران گفت که آژانس همچنین به دنبال بررسی پیشنهاداتی برای تبدیل یک تاسیسات ملی به مرکز غنی سازی بین‌المللی یا ساخت یک تاسیسات جدید چند ملیتی غنی سازی تحت کنترل آژانس می‌باشد.

خبرگزاری آلمان نیز به نقل از البرادعی گزارش داد که بازرسان آژانس وی تشخیص دادند که در واقع ایران مواد هسته‌ای اعلام شده منحرف به سوی اهدافی غیر از اهداف غیرنظامی در اختیار ندارد.

وی افزود: ایران با ارایه دسترسی بیشتر به آژانس برای حل تعدادی از مسایل باقی مانده نظیر دامنه و ماهیت آزمایشات پلوتونیم در گذشته همکاری کرده است.

البرادعی اظهار کرد: فکر می کنم همه موافقند که تحریم‌های به تنهایی به راه حل پایدار منجر نمی‌شود.

وی گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا برای حل این مساله را خواستار شد و نیز اظهار کرد: یک نگرانی وجود دارد اما برای رفع این نگرانی‌ها زمان وجود دارد.


اظهارات البرادعی درباره عدم نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران مورد انتقاد آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرانسه واقع شده است.

کد خبر 35325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز