همشهری آنلاین: سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی برای نخستین بار پس از انتصاب به این سمت درجمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

به گزارش ایسنا سعید جلیلی، در این مصاحبه که همزمان با انتشار گزارش البرداعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود با اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس در زمینه مدالیته مورد توافق طرفین خاطرنشان کرد:« در یک همکاری شفاف ایران به سوالات آژانس پاسخ داد و آژانس نیز اعلام کرد که پاسخهای ایران با یافته‌های آنان تطابق دارد.

وی ادامه داد:‌ دراین گزارش اعلام شده که موضوع سانتریفیوژ‌های پی یک و پی دو حل شده و از این پس ایران و آژانس وارد حل مساله منشاء آلودگی‌ها خواهند شد. به گفته جلیلی، بنای ابهامات برخی کشورها که زمینه‌ساز اقدامات و اتهامات متعددی علیه ایران شده بود، به این ترتیب فرو ریخته است.

وی ادامه داد: ایران و آژانس در مدت اجرای مدالیته ره‌یافت پادمان را نهایی کردند؛ ضمن این که بحث نظارت بر غنی‌سازی در نطنز تحت قالب ان.‌پی.تی و آژانس نهایی شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بحث بر سر اوراق مربوط به اورانیوم فلزی را نیز از دیگر موضوعات همکاری ایران با آژانس عنوان کرد که بحث بر سر آن نیز آغاز خواهد شد.

جلیلی با تأکید بر این‌که برخی قدرت‌ها امروز با گزارش آژانس در برابر آزمون قرار دارند، یادآور شد:  قدرت‌های بزرگ باید نشان دهند که آیا به دنبال شفاف‌سازی‌اند و یا محروم‌سازی؟ ملت ایران بر حقوقش تأکید دارد و در چارچوب ان.پی.تی و آژانس نیز به پیشرفت‌هایی دست یافته است.

جلیلی تأکید کرد: امیدواریم در زمینه‌ دستیابی همه‌ ملت‌ها به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌‌ای و خلع سلاح در جامعه‌ جهانی همکاری‌ها در محیطی مبتنی بر احترام به حقوق و در یک بستر عادلانه شکل بگیرد.

وی با اشاره به اقدام ایران در اوایل انقلاب اسلامی در خصوص قطع ارتباط با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی با تأکید بر این‌که ایران هزینه‌های این قطع ارتباط را داد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از تبعیض حمایت نمی‌کند و در مورد حقوق خود نیز تبعیض و آپارتاید را برنمی‌تابد.ضمن این‌که به تکالیف خود عمل می‌کند و بر دستیابی به حقوقش نیز اصرار دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به تأخیر صورت‌گرفته در برپایی کنفرانس خبری خود، گفت: قرار بود گزارش آژانس شب گذشته منتشر شود و ما نیز در اولین فرصت مواضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کنیم که با تأخیر 24 ساعته در ارائه‌ گزارش مواجه شدیم لذا این کنفرانس خبری نیز به تعویق افتاد.

جلیلی با اشاره به اقدامات برخی دولت‌های درگیر در مورد پیش‌داوری درباره‌ی گزارش آژانس، یادآور شد:  برخی قدرت‌ها عجولانه عمل کردند و با پیش‌داوری و اقداماتی خواستند که به آژانس فشار وارد آورند و گزارش را تحت‌الشعاع قرار دهند. البته این دولت‌ها باید در این‌گونه اقدامات خود تجدیدنظر کنند چراکه هیچ پذیرشی ندارد.

جلیلی که در حضور بیش از 35 رسانه‌ داخلی و خارجی سخن می‌گفت با یادآوری این نکته که نگاه جمهوری اسلامی ایران به مقوله‌ امنیت، جهانی است؛ اظهار داشت: معتقدیم امنیت یک کل بهم پیوسته است که در هر نقطه‌ای بر یکدیگر تأثیرگذار است لذا گفتمان ایران صلح برای همه‌ جهان بر مبنای عدالت است.

وی تأکید کرد: عدالت می‌تواند صلح و امنیت پایدار را به دنبال آورد؛ فطرت بشر نیز این موضوع را مورد تأیید قرار می‌دهد.

به گفته‌ وی مهم‌ترین دستمایه‌ همکاری بشر می‌تواند در یک محیط عادلانه و مبتنی بر حقوق انسان‌ها مدنظر قرار گیرد و همکاری‌ها شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در محیطی که قدرتی قصد تحمیل اراده نداشته باشد می‌توان چارچوب‌های خوبی تنظیم کرد که صلح و آرامش برای همه‌ جهانیان شکل بگیرد. در حال حاضر جنگ‌افزار و سخت‌افزار مبنای قدرت نیست و مبنای آن رابطه‌ی دولت‌ها و ملت‌هاست که از پشتیبانی ملی سرچشمه می‌گیرد.

وی با اعتقاد بر این‌که در بحث فن‌آوری هسته‌‌ای نیز همین حالت را می‌توان دنبال کرد و با اشاره به اقتداری که ایران به دنبال آن است، گفت: اقتداری که امروز ایران دارد یک عامل برای ثبات جهان است. با تأکید بر همین مسأله در بحث هسته‌ای نیز همکاری بین ملت‌ها یکی از این موضوعات قلمداد می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، آژانس، اساسنامه‌ آن و ان.پی.تی را مبنا و پارادیم خوبی برای همکاری ملت‌ها برشمرد و اضافه کرد: لازمه‌ تحقق اهداف ملت‌ها در این خصوص تقویت و احیای ان.پی.تی و آژانس است. احیاء به این معنی که بین تکالیف و حقوق توازن باشد. 
وی شکل‌گیری رفتار هسته‌ایران را در چارچوب آژانس و ان.پی.تی توصیف کرد و گفت: درحالی‌که کسانی که امروز ادعای شفاف‌سازی فعالیت‌های ایران را دارند کسانی هستند که خلاف ان پی تی و مفاد اساسنامه‌ آژانس عمل می‌کنند. سلاح کشتار جمعی دارند و طبق گزارش مدیرکل آژانس قدمی در جهت ماده‌ 6 ان پی تی برنداشته و بر خلاف ماده‌ی 2 ان پی تی در جهت اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌یی نیز گام برداشته اند.

وی افزود: همین دولت‌ها زمانی که یک رژیم دیکتاتور را با کودتا سر کار آورده بودند در زمینه‌ هسته‌ای ایران همکاری داشتند، اما وقتی اراده‌ مردم بر سقوط این دیکتاتور قرار گرفت شروع به تضییغات کردند و حرکت خود را در جهت تیره‌سازی پیش بردند.

به گفته‌ وی، حرکت جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف‌سازی بوده چون به رفتارش اطمینان دارد لذا از حرکت شفاف واهمه‌ای ندارد و تکالیف پادمانی خود را انجام می‌دهد ضمن این‌که از حقوق خود نیز دفاع می‌کند.

مسئول پرونده‌ هسته‌‌ای ایران در این کنفرانس خبری بحث تعلیق دو سالانه‌ی ایران را مورد اشاره قرار داد و با بیان این‌که علیرغم شفاف‌سازی‌های ایران، بهانه‌جویی‌ها شروع شد، گفت: دیدیم که وقتی بسته‌ پیشنهادی را مطرح کردند و ایران به آنها گفت که جواب را در موعد مقرر اعلام می‌کنیم قبل از موعد قطعنامه را صادر کردند.

وی ادامه داد: در حالی‌که متوجه شدند صدور قطعنامه‌ها روندی نیست که مانع حقوق حقه‌ی ایران شود و ما رفتار خودمان را در این خصوص ادامه داده و خواهیم داد.

جلیلی با اشاره به اجلاس لیسبون و مباحث مطرح‌شده در این اجلاس، اظهارداشت: در اجلاس لیسبون ایران بر مبنای ایده خود طرح جدیدی برای اعتمادسازی مطرح کرد و در واقع مدالیته‌ای که مطرح شد پاسخ ایران در برابر درخواست‌های متعدد بود. ایران پیشنهاد کرد برای حل مسائل باقی‌مانده به جای تعلیق، اعتمادسازی صورت گیرد. جلیلی اعتمادسازی را جاده‌ای دو طرفه توصیف کرد که در این شرایط باید طرف مقابل اعتماد ملت ایران را جلب کند.

به گفته‌ وی، وقتی این ایده از طرف ایران مطرح شد همین کسانی که نمی‌خواستند حرکت صحیحی صورت گیرد شبهاتی در مورد اتلاف وقت از طرف ایران مطرح کردند.

وی تأکید کرد: اما برخلاف گفته‌های آنها دیدیم که قبل از 60 روز مورد توافق در مدالیته به نتیجه رسیدیم و چارچوب حل مسائل تشکیل شد. آژانس فهرست بلندبالایی را مطرح کرد و در این راستا 6 موضوع را اعلام کرد که باید حل شود.

جلیلی موضوع پلوتونیوم، سانتریفیوژهای پی 1 و پی 2، اورانیوم فلزی، اورانیوم 210 و معدن گچین را از جمله‌ سوالات آژانس برشمرد. پس از دور اول مذاکرات که قضیه‌ی پلوتونیوم حل شد و ابهام در مورد کانتینرهای آلوده‌ی کرج نیز برطرف شد و آژانس رسما اعلام کرد که ایران فعالیت بازفرآوری ندارد.

وی ادامه داد: بحث سانترفیوژهای پی 1 و پی 2 نیز از موضوعات کلیدی و محوری آژانس بود چراکه تمام داستان‌پردازی‌های غرب معطوف به این موضوع بود.

وی ادامه داد:  ایران قبول کرد که به ابهامات آژانس پاسخ دهد و بر همین مبنا در آخر اوت سوالات خود را به ما دادند که در مرحله‌ اول 12 سوال و 50 سوال فرعی مرتبط مطرح شد که در 9، 10 و 11 اکتبر پاسخ‌ها داده شد و مرحله‌ آخر بحث نیز نهایی شد.

دکتر جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ، پس از ذکر مقدمه‌ و توضیحاتی در ارتباط با گزارش آژانس به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

در ابتدا دکتر جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مهم‌ترین بندهای گزارش اخیر آژانس و نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این گزارش چیست؟ گفت: همانطور که این گزارش را در خدمت شما مرور کردم و موارد مهم آن را گفتم این گزارش بیانگر این موضوع است که پاسخ ایران در ارتباط با پی 1 و پی 2 با یافته‌های آژانس در این ارتباط تطابق دارد و خلاف آن‌چه که گفته می‌شود فعالیت‌های ایران در راستای اهداف نظامی است اثبات شده است و این‌که چنین چیزی صحت ندارد.

وی گفت: با گزارش آژانس مبنای بسیاری از اتهاماتی که به ایران وارد می‌شد، فرو ریخت. جلیلی ادامه داد: در این گزارش آژانس اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران پاسخ سوالات را داده و همکاری ایران با آژانس کامل و فعال بوده است و به نظر من مطالب خوبی در این گزارش مطرح شده است.

جلیلی در پاسخ به این سوال که فرانسه، انگلیس و آمریکا سوالاتی را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کرده و به آژانس ارائه دادند و نظر ایران در مورد این سوالات چیست؟ گفت: براساس توافقی که ایران با آژانس داشت قرار شد که آژانس سوالات خود را مطرح کند و ایران نیز به این سوالات در مرحله‌ بعدی جواب دهد و طبق زمان‌بندی انجام شده این کار در حال جلو رفتن است.

وی گفت: این که کسانی می‌آیند جدا از آژانس سوالاتی را مطرح می‌کنند، این خود بی‌اعتمادی را به وجود می‌آورد و بیانگر این مسأله است که آنها به دنبال حل مسأله نیستند. ما یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید اگر کسی خواب باشد می‌توان آن را بیدار کرد ولی اگر کسی خود را به خواب زده باشد نمی‌توان بیدارش کرد.

وی گفت: ایران جوابگوی سوالات در چارچوب توافقی که با آژانس کرده است، می‌باشد و طرح سوالاتی غیر از چارچوب آژانس غیرحقوقی است.

وی هم‌چنین در مورد مذاکرات صورت‌گرفته با وزیر امور خارجه‌ چین در سفر اخیرش به ایران، گفت:  بحث‌های خوبی داشتیم و آنها نیز از همکاری ما با آژانس استقبال کردند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که گروه‌های 1+5 در آینده‌ نزدیک جلسه خواهند داشت، در صورتی که بخواهند ایران را تحریم و قطعنامه‌ی سومی را صادر کنند پاسخ ایران چه خواهد بود؟ گفت: به نظر من باید این سوال را این‌گونه مطرح کرد که در این فضای جدید جواب کسانی که به دنبال تحریم هستند به جامعه‌ جهانی چیست؟ با توجه به گزارش آژانس که بر همکاری‌های خوب ایران و آژانس تأکید کرده و مبنای بسیاری از اتهاماتی که به ایران وارد شده با توجه به این گزارش از بین رفته است، سوال این است که آنها به چه منطقی می‌خواهند قطعنامه‌ی سومی را صادر کنند؟

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود گزارش البرادعی، گزارشی دوپهلوست و ارزیابی ایران از این گزارش چیست؟ گفت: همانطور که گفتم گزارش آقای البرادعی گزارش جامعی است و در آن نکات مثبت قابل توجهی وجود دارد.

وی گفت: در این گزارش بر اساس همکاری‌هایی که ایران با آژانس داشته است پاسخ روشنی به بسیاری از اتهاماتی که به ایران وارد می‌شد، داده شده است به بسیاری از اتهاماتی که مبنای رفتار غلط در مورد ایران شده بود.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چقدر احتمال می‌دهید که قطعنامه‌ سومی علیه ایران صادر شود؟ گفت: واقعا این سوال مطرح است که با چه مبنایی کسانی می‌خواهند سراغ قطعنامه‌ سوم بروند و قطعنامه‌ اول و دوم برای چه بوده است؟ وقتی که آژانس صراحتا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام نظر می‌کند و می‌گوید فعالیت‌های ایران شفاف است و با توجه به این گزارش مبنای بسیاری از مسائل واتهاماتی که برخی از کشورها بر اساس آن پرونده‌ی ایران را به شورای امنیت بردند فروریخته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران پروتکل الحاقی را اجرا کند؟ گفت: همانطور که می‌دانید دو سال کشور ما این پروتکل را به صورت داوطلبانه اجرا کرد و کسانی با آن‌که می‌دانستند مجلس شورای اسلامی ایران مصوب کرده که پرونده‌ ایران نباید به شورای امنیت برود، پرونده را به شورای امنیت بردند. باید در مورد این‌که پرونده‌ ایران در شورای امنیت است تصحیح شود و بعد از این‌که این مسأله تصحیح شد در مورد آن بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

جلیلی با بیان این‌که این انتظار از شورای امنیت می‌رود که بر اساس رویکرد مثبت آژانس عمل کرده و براساس این گزارش تصمیم‌گیری کند، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به گزارش آژانس و این‌که ایران تأکید دارد که پرونده‌ هسته‌ای ایران از نظر سیاسی بسته است مذاکرات ایران با سولانا به چه منظوری صورت می‌گیرد؟ گفت: همانطور که ما بارها گفته‌ایم از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم و در قالب گفت‌وگوها مسائل را پیش می‌بریم و همیشه این موضوع را اعلام کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود البرادعی قصد داشته به ایران سفر کند ولی جمهوری اسلامی ایران با این سفر مخالفت کرده است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران با این سفر مخالفتی نکرده است و ما از آن استقبال می‌کنیم. ما از سفر آقای البرادعی و شخصیت‌های سیاسی و حقوقی استقبال می‌کنیم و در مورد سفر آقای البرادعی نیز در حال تنظیم روز سفر و ملاقات و مسائل مربوط به آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که آژانس شش مسأله را مطرح کرده و دو مسأله تاکنون حل شده است و شما به چه میزان احتمال می‌دهید که پرونده‌ ایران به خود آژانس برگردد، گفت: طبق مدالیته‌ای که بین ایران و آژانس صورت گرفته و پیش‌بینی شده وقتی که مسائل حل شد، این امر مصادف با عادی شدن پرونده‌ ایران است. چند مسأله تاکنون حل شده و در ارتباط با حل شدن دیگر مسائل موجود ما همکاری‌های خوبی با آژانس خواهیم داشت و در خود مدالیته‌ای که بین ایران و آژانس صورت گرفته تأکید شده که حل شدن مسائل مصادف است با عادی شدن پرونده‌ ایران.

جلیلی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براین‌که آمریکا دقایقی پیش موضع گرفته و اعلام کرده که با توجه به این‌که ایران به درخواست مجامع جهانی توجهی نمی‌کند ضرورتی دارد تا یک قطعنامه‌ جدید علیه ایران تصویب شود، گفت: این نشان می‌دهد که برای آمریکایی‌ها فرق نمی‌کند که آژانس گزارش بدهد یا ندهد و گزارش حاوی چه نکاتی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که به هرحال اگر قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود اقدام عملی ایران چه خواهد بود؟ گفت: براساس مدالیته‌ای که انجام شده است این امر بر روی همکاری و حل مسائل تأثیر خواهد داشت.»

وی در پاسخ به سوال ‌که در گزارشی که البرادعی در مورد پی 1 و پی 2 داده آن قطعیتی که در مورد مسأله‌ اول یعنی پولتونیوم در گزارش قبلی البرادعی وجود داشت، در مورد پی 1 و پی 2 وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که این عدم قطعیت زمینه‌سازی برخی سوءاستفاده‌ها شود، گفت: همانطور که گفتم در گزارش آقای البرادعی آمده است که ایران با آژانس همکاری کاملی و فعالی داشته است و هم‌چنین گفته شده که یافته‌های آژانس با پاسخ‌های ایران تطابق دارد و هم‌چنین گفته شده است که موضوع بعدی قرار است که در دستور کار قرار بگیرد و این به این معناست که موضوع پی 1 و پی 2 برای آژانس خاتمه یافته است که می‌خواهد موضوع بعدی را دردست بررسی قراردهد.

جلیلی هم‌چنین درپاسخ به سوال دیگری در مورد پرونده‌ی موسویان،گفت: موضوع پرونده‌ موسویان یک موضوع حقوقی و داخلی است و اتهاماتی است که باید در دادگاه بررسی شود و ربطی به این‌جا ندارد.

مسوول پرونده‌ هسته‌ ای ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که سخنگوی سولانا اعلام کرده است که نماینده‌ گروه 1+5 درخواست کرده بود که با ایران گفت‌وگویی داشته باشد ولی ایران آن را نپذیرفته است، گفت:  من در مورد گفت‌وگو با آقای سولانا باید یک توضیحی را بدهم. در دور قبلی مذاکراتی که همراه با آقای لاریجانی با آقای سولانا در رم داشتیم توافق کردیم که دور بعدی مذاکرات‌مان در هفته‌ آخر نوامبر باشد. در ادامه از سوی آقای سولانا پیشنهاد شد که این مذاکرات در 16 نوامبر صورت بگیرد و ما در همین ایام با آژانس درحال مذاکره و گفت‌وگو بودیم و مشغولیت داشتیم. من و آقای سولانا با هم گفت‌وگو کردیم و من به آقای سولانا گفتم که قرار ما برای مذاکرات بعدی اواخر نوامبر بوده است و اگر شما اصرار دارید که 16 نوامبر مذاکره‌ای صورت بگیرد شما بیایید تهران و ما وقتی را تنظیم می‌کنیم برای انجام مذاکره، ولی آقای سولانا گفتند که در حال حاضر معاونین ما با یکدیگر تماس داشته باشند تا مذاکرات در همان موقع که مشخص شده برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود با استعفای دکتر لاریجانی دست دولت ایران در پرونده هسته‌‌ای بیشتر باز شده است، گفت:  همانطور که شما می‌دانید سیاست هسته‌ی‌ای ایران یک سیاست مشخصی است و یک آهنگ مشخصی را دارد و بنده و آقای لاریجانی سیاست‌های دولت را دنبال می‌کنیم.

وی درباره ترکیب تیم مذاکره کننده در دور بعدی مذاکرات و حضور لاریجانی در آن نیز گفت:‌ من به تنهایی البته به همراه همکارانم در این مذاکرات حضور خواهیم یافت ضمن آنکه در مورد محل برگزاری آن باید با آقای سولانا توافق کنیم و من به آقای سولانا که تاکید داشتند تا 16 نوامبر این دیدار صورت گیرد پیشنهاد دادم که ایشان به ایران بیاید.

کد خبر 36688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز