همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه( 9 آذر) در لندن با خاویر سولانا، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به گفت‌وگو می‌نشیند.

به گزارش ایرنا، دیدار سعید جلیلی و سولانا در کاخ لنکستر هاوس از یک سو، از این نظر اهمیت دارد که این ملاقات در فضایی متاثر از انتشار گزارش مثبت اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیده بان هسته‌ای سازمان ملل برگزار می‌شود.

نکته‌ای که بر اهمیت مذاکرات لندن می‌افزاید، این است که یک روز پس از این گفت‌وگوها، کشورهای عضو گروه موسوم به ‪ ۵+۱‬ قرار است در پاریس با بررسی گزارش‌های جداگانه البرادعی و سولانا، درباره "گام بعدی" در قبال چالش برنامه اتمی ایران تشکیل جلسه بدهند.

پنج کشور عضو ثابت شورای امنیت متشکل از آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به علاوه آلمان اعضای این گروه هستند که به تروئیکای اروپایی به علاوه سه نیز شهرت دارد.
جلیلی عصر روز پنجشنبه پس از ورود به لندن با سایمون مک دونالد مشاور امنیت ملی نخست وزیر بریتانیا در دفتر نخست وزیری دیدار کرد، دیداری که محور آن مسایل دوجانبه و منطقه‌ای اعلام شد.

گمانه‌زنی شده جلیلی و سولانا با پیشنهادهای جدیدی در مذاکره حضور یابند، اما محتوای این پیشنهادها منتشر نشده است.

رسول موحدیان، سفیر ایران در بریتانیا در مصاحبه با ایرنا در آستانه مذاکرات لندن گفت: توافقات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب "برنامه کار" بر پایه توافقات اولیه با آقای سولانا بوده است.

در چارچوب اجرای توافقنامه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان "برنامه کار" که در ‪ ۳۱‬مرداد (‪ ۲۱‬آگوست) به امضا رسید، تاکنون موضوعات پلوتونیوم، آلودگی‌های کرج، سند اورانیوم فلزی و سانتریفیوژهای پی-‪ ۱‬و پی-‪ ۲‬بسته شده است.

از این رو، انتظار می‌رود محتوای گزارش البرادعی بخش عمده گفت‌وگوهای دو طرف را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 37926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز