سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: سیاست‌های هسته‌ای ایران دارای ثبات است و با تغییر دبیر شورا و حتی رؤسای‌جمهور تغییر نکرده‌است.

علی لاریجانی که همراه سعید جلیلی، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی روز گذشته برای مذاکره با سولانا به رم رفته بود، درباره اینکه رسانه‌های غربی اینگونه عنوان می‌کنند که با تغییر مدیریت در برنامه هسته‌ای ایران، سیاست‌های هسته‌ای نیز تغییر می‌کند، به واحد مرکزی خبر گفت: رسانه‌های غربی روش‌های تصمیم‌گیری در کشور ما را به‌درستی نمی‌شناسند.

وی افزود: اصولا مسائل راهبردی و هسته‌ای از ثبات برخوردار هستند، زیرا دارای جایگاه‌های تصمیم‌‌گیری مشخصی هستند و غالبا در سطح شورای عالی امنیت ملی و با تایید مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

لاریجانی پیش از آغاز مذاکرات، این سخنان را ابراز کرد. مذاکرات لاریجانی، جلیلی و سولانا در کاخ پامفیلی شهر رم برگزار شد.

سایه تغییر بر مذاکرات

اما در شرایطی که احساس می‌شد اولین دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از توافق ایران و آژانس برای رفع شبهات این نهاد درباره ابعاد برنامه هسته‌ای ایران، متوجه ابعاد این همکاری‌ها باشد، نکته‌ای که مذاکرات سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، دبیر سابق این شورا با خاویر سولانا را تحت تأثیر قرار داد، موضوع تغییر صورت گرفته در رأس هرم مذاکرات هسته‌ای بود.

سخنگوی خاویر سولانا در همین خصوص تصریح کرد: هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات در رم به دنبال ارزیابی‌ این نکته بود که آیا ایران موضعش در برنامه‌ هسته‌ای را پس از انتصاب مذاکره‌کننده‌ جدید تغییر داده است یا خیر.

به گزارش ایسنا، کریستینا گالاچ گفت:‌ اینکه مذاکره‌کنندگان ایرانی با چه رویکردی به رم آمدند و آیا کناره‌گیری لاریجانی به معنای تغییر موضع تهران در مورد برنامه هسته‌ای است یا خیر، موضوعی بود که نماینده اروپا در مذاکرات بر آن متمرکز بود.

وی همچنین از ارائه دوباره بسته پیشنهادی اروپا که در ژوئن سال گذشته به ایران ارائه شد و شامل مجموعه‌ای از مشوق‌های سیاسی و اقتصادی در ازای رها کردن غنی‌سازی اورانیوم بود، در نشست جلیلی- لاریجانی- سولانا خبر داد.

گالاچ در این باره گفت: مسأله این است که یک بار دیگر بفهمیم آیا امکان آغاز مذاکرات درباره‌ این پیشنهادها وجود دارد یا خیر.

وی افزود: این مجموعه همه آنچه را که ایران برای یک برنامه هسته‌ای نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد.

رویترز هم در تحلیلی از مذاکرات رم که نشان از تحت‌الشعاع قرارگرفتن این مذاکرات در مقابل تغییر مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران داشت، تصریح کرد: دیپلمات‌های غربی در طول نشست کوشیدند به ارزیابی این نکته که ایران پس از کناره‌گیری لاریجانی موضع هسته‌ای خود را سخت‌تر کرده است یا نه، بپردازند.

شرایط مهیاست

در همین حال وزیر خارجه ایتالیا پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای در رم ضمن تأکید بر حل موضوع هسته‌ای ایران به شیوه مسالمت‌آمیز، گفت: شرایط برای حل مناقشات درباره پرونده هسته‌ای ایران مهیاست.

به گزارش مهر، ماسیمو دالما در گفتگو با یک نشریه ایتالیایی افزود: ما منتظر راهکار، توضیح و پیشنهادهایی از سوی ایران هستیم.

وی همچنین بر این باور است که اقدام نظامی علیه ایران ناامنی را در تمامی دنیا افزایش خواهد داد و پیامدهای فاجعه‌باری را در پی خواهد داشت.

جلیلی: بحث هسته‌ای را با قوت ادامه خواهیم داد

به گزارش ایرنا، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که به منظور گفت‌وگو با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رم سفر کرده است، در اظهاراتی درخصوص دیدار هیأت ‌ایران با مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: خوشبختانه موضوع امنیت از موضوعات ملی و مورد وفاق همه آحاد ملت و جریان‌هایی است که دل در گرو این آب و خاک دارند.

سعید جلیلی افزود: بحث هسته‌ای نیز  از موضوعاتی است که در موردآن در کشور ما یک اجماع و وفاق ملی وجود دارد. روندی که تاکنون طی شده‌است مورد نظر همه آحاد ملت و جریان‌های علاقه‌مند به نظام و کشور بوده است.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه تأکید کرد: زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده و ان شاءالله همین روند با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 34764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز