گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تأکید کرد: در عرصه‌ سیاسی و دیپلماتیک به تحرک بیشتری نیاز داریم.

سعید جلیلی پس از بازگشت از سفر 4 روزه به اروپا در فرودگاه مهرآباد که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه علی لاریجانی در زمان تصدی پست دبیری شورای‌عالی امنیت ملی بحث‌های هسته‌ای را به خوبی هدایت کرده است، گفت: در این سفر هم وی با هدایت مذاکرات، مباحث را دنبال کردند و حتما هم باز از مشورت‌های ایشان استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین دیدار با وزیر امور خارجه‌ آلمان و رایزنی درباره مسائل هسته‌ای با وی را خوب و سازنده‌ توصیف کرد.

مواضع شرورانه

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی هم پس از بازگشت از سفر به ایتالیا و آلمان با بیان اینکه دیدگاه‌های طرف‌های ایرانی و اروپایی در مذاکرات هسته‌ای به هم نزدیک شده است، گفت: طرف‌های اروپایی از ما می‌خواستند تا به مواضع شرورانه آمریکا توجه نکنیم.

به گزارش مهر، علی لاریجانی این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم با توجه به مجموعه اقدامات مثبت ایران و آژانس، طرف‌های مقابل رفتاری از خود نشان ندهند که ایران مجبور شود مسیر دیگری را انتخاب کند.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا ایده و طرح‌های جدیدی از سوی مسئولان اروپایی مطرح شده است، گفت: ایده‌هایی مطرح بود و سولانا نظریاتی را به‌عنوان راهکار در راستای ادامه‌ بررسی مسئله و فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کردند.

مذاکرات سازنده

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آلمان گفتگوی وزیر امور خارجه این کشور با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران را مثبت، سازنده و بسیار روشن معرفی کرد.

به گزارش فارس، منابع آلمانی درباره دیدار روز پنجشنبه فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان با علی لاریجانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی و سعید جلیلی، دبیر این شورا در شهر هامبورگ درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند: اشتاین مایر از ایران خواست تا با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای حل بحران موجود همکاری کند.

ریاست تیم مذاکره‌کننده

در عین حال، پس از آنکه ایسنا به نقل از خاویر سولانا تأکید کرد که علی لاریجانی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی ریاست گفت‌وگوها را در رم بر عهده داشته است، مهر نیز به نقل از احمد جنتی، امام جمعه این هفته تهران تأکید کرد که در سفر این هفته هیأت شورای‌عالی امنیت ملی به اروپا، لاریجانی ریاست این هیأت را به عهده داشته است.

کد خبر 34978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز