همشهری آنلاین: دکتر علی لاریجانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی روز دوشنبه(5 آذر) به سوالات متنوع دانشجویان در باره سیاست‌های هسته‌ای ایران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا وی در پاسخ به سوالی در مورد ایده‌هایی که دبیر شورای عالی امنیت ملی از ارایه آنها در دور جدید مذاکرات خود با خاویر سولانا خبر داده بود گفت: فعلا در حال بحث و بررسی در خصوص این ایده‌ها هستیم. اجازه دهید این ایده‌ها تکمیل شود تا بعدا جزییات آنها نیز ارایه گردد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین، با رد اینکه گزارش اخیر البرادعی راه را برای اعمال فشار غرب علیه ایران بازگذاشته است تصریح کرد: ثقل این گزارش بسیار مثبت است و هیچ دلیلی نمی‌بینیم که ارزش آن را کاهش دهیم. وی افزود: اگر قرار است غرب به ایران فشار وارد کند باید از زاویه دیگری باشد.

دکتر علی لاریجانی همچنین با اشاره به سفرها و مذاکرات خود در زمان تصدی پست دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت: تمامی سفرها و مذاکراتی که انجام شد برای این بود که فشارها بیش از این افزایش نیابد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با رد اظهار نظر یکی از دانشجویان که می‌گفت شما طرح تعلیق در برابر تعلیق را قبول دارید گفت: به هیچ وجه مکانیزم تعلیق را برای کشور به صلاح نمی‌بینم.

لاریجانی در پاسخ به همین دانشجو که می‌پرسید، نظرتان در مورد توقف ایران در 3000 سانتریفیوژ چیست؟ گفت: یک چنین بحث‌هایی باید دقیقا مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا بتوان در مورد آن نظر داد.

وی همچنین در خصوص سیستم نظارتی آژانس نیز گفت: آژانس معتقد است که ایران دارای ظرفیت هست‌ای است و ممکن است منحرف شود این به معنای عدم استفاده از این انرژی نیست. ما مخالف سیستم نظارتی نیستیم. آژانس می‌تواند سیستم نظارتی قانونی خود را اعمال کند.

لاریجانی تصریح کرد: بر اثر مقاومت ملی و توانمندی‌های داخلی ظرفیت هسته‌‌ای کشور پدید آمده و قائم به یک شخص نیست و برای کل مردم است.

دکتر علی لاریجانی همچنین در سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: طرح بحث نفت و گاز ایران که غربی‌ها مطرح می‌کنند برای سرپوش گذاشتن بر فشارهای غیرمنطقی‌شان بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران در گرو پافشاری ملت ایران بوده است در مورد روند فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: فعالیت‌های هسته‌یی ایران شامل دو بخش عمده است که یکی ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و دیگری بخش تولید سوخت بود. این دو بخش مکمل هم هستند و ما برای آینده ایران نیازمند آنها هستیم.

وی با انتقاد از افراد و دولت هایی که بحث نفت و گاز ایران را برای ممانعت از پیشرفت های هسته‌یی ایران مطرح می‌کنند گفت: کسانی که بحث نفت و گاز ایران را مطرح می کنند دید ضعیفی دارند. ما می‌دانیم عمر نفت و گازمان چقدر است. عمر اصلی نفت ما سپری شده و در آینده دچار کمبود می شویم.

وی ادامه داد: برای رفع این کمبود نیاز به سرمایه گذاری داریم؛ هم چنان که بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند و صنعت هسته‌‌ای خود را گسترش می دهند.

به گفته وی، کشوری همانند فرانسه به تولید فناوری هسته‌‌ای روی آورده است چرا که این مساله مساله‌ای استراتژیک برای سرنوشت ملت‌هاست.

لاریجانی با تاکید مجدد بر این بحث که ایران به نیروگاه و سوخت هسته‌‌ای نیازمند است با اشاره به برخی همکاری‌های دول غربی با ایران در رژیم گذشته برای توسعه فعالیت های هسته‌‌ای اظهار داشت: قبل از انقلاب قراردادهای خوبی با ایران داشته‌اند که نمونه آن در پروژه یورودیف که 10 درصد سهام آن متعلق به ایران است قابل مشاهده است.

وی افزود:  بعد از بیرون راندن یک دیکتاتور از کشور همه قراردادها را یک جانبه فسخ کردند. درحالی که شاه در شرایط تحریم اسراییل توسط عراق به این رژیم نفت می‌داد و ژاندارم آمریکایی‌ها بود.

وی افزود: آمریکایی‌ها خود راکتور تهران را که نیازمند غنای بالای سوخت هسته‌یی است به ایران داده بودند. در حالی که بعد از انقلاب هم سوخت ندادند و هم پول ما را خوردند.

به گفته وی، هم اکنون 28 تن گاز یو.اف.6 و 1500 تن کیک زرد متعلق به ایران وجود دارد که در اختیار اروپایی‌هاست و توسط آنها بلوکه شده است.

وی تاکید کرد: در این وضع سولانا به ما می‌گفت که ما با شما مشکل اعتماد داریم، من درجواب به وی گفتم که به شما با این سابقه چه طور می‌توان اعتماد کرد؟ اگر در مسیر درستی در طول این مدت گام بر می‌داشتید ما هم امروز می‌توانستیم به شما اعتماد کنیم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه فعالیت‌های انجام گرفته از جانب کشورمان برای توسعه فناوری هسته‌ای را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب این سیاست ما بود که به سمتی برویم تا بتوانیم صاحب فناوری شویم؛ باید به کسانی که در این راه گام برداشتند آفرین گفت. اگر 20 سال پیش این تصمیم مهم را نگرفته بودیم امروز این فناوری را نداشتیم.

وی ادامه داد: قصد غرب این بوده که جلوی پیشرفت ایران را بگیرد؛ چرا که در منطقه‌ای واقع شده که حساس است و کانون اصلی انرژی و شازده آمریکا یعنی اسراییل در آن حضور دارد.

لاریجانی با اشاره به نقش آمریکا در منطقه خاورمیانه بعد از جنگ جهانی دوم گفت:  آمریکایی‌ها قصد داشتند پس از جنگ جهانی دوم نقش قوی‌تری در منطقه داشته باشند لذا بعد از پیروزی انقلاب می‌خواستند ایران را نیز مهار کنند به گونه ای که با حمایت از صدام جنگی هشت ساله علیه‌مان به راه انداختند.

وی با ابراز تاسف از اقدامات آمریکا در مورد کمک به صدام برای حمله به ایران و نیز اجاره دادن هواپیماهای سوپراستاندارد توسط فرانسه به رژیم بعثی عراق و نیز کمک کشورهای عربی به صدام گفت: این کشورها میلیاردها دلار به صدام برای حمله به ایران کمک کردند ، اما امروز همگی از این کار خود ابراز پشیمانی می کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه در فضایی که غرب یکسری از چیزها را با نام قابلیت استفاده دوگانه علیه‌مان تحریم کرده بود تنها کشوری که حاضر شد با مرارت‌های زیاد برای تکمیل نیروگاه بوشهر اقدام کند روسیه بود تصریح کرد: می‌بینیم که این همکاری روس‌ها و اقدامات آنها در بوشهر تاکنون ادامه دارد.

وی تاکید کرد: تصمیم اوایل انقلاب در مورد توسعه فناوری هسته‌‌ای داهیانه بود که آرام آرام این حرکت شروع شد، اما اگر ما تمام انرژیمان را می‌گذاشتیم زودتر به نتیجه می‌رسیدیم در حالی که با مشکلاتی نظیر جنگ مواجه بودیم.

لاریجانی با تاکید بر این که غربی‌ها خود مطمئنند ایران به سمت تولید بمب اتم نمی‌رود در مورد دیدگاه غرب در خصوص تغییر تراز ایران در منطقه گفت: غرب از این نگران است که تراز ایران در منطقه بالا رفته است. آمریکا معتقد است پس از فروپاشی شوروی یکه تاز دنیا شده است و باید هژمون و سلطه خود را به تمام دنیا بگستراند که نمونه آن مخالفت آنها با سازمان شانگهای است.

وی ادامه داد: اگر واقعا آمریکا به این مساله اعتقاد دارد چرا نگران توازن قوا در منطقه است. آنها فقط می‌خواهند توازن قوا را در دست داشته باشند.

لاریجانی در مورد اظهارات یکی از مقامات غربی که گفته بود با سرکوب شدن دو حکومت در افغانستان و عراق ظرف ایران بالا رفته است اظهار داشت:  مگر ما تابع قانون ظروف مرتبطه هستیم که با پایین رفتن دو کشور ما بالا بیاییم. اصلا افغانستان و عراق مگر در توازن منطقه‌ای نقشی داشته‌اند؟

وی افزود: مرکز مطالعات استراتژیک اسراییل نیز در این خصوص بحث هایی را مطرح کردند و در اینجا باید بگوییم چنین بحث و مشکلی را اسراییل به آمریکا برده است.

لاریجانی سپس بحث فعالیت‌های ایران در مورد توسعه چرخه سوخت هسته‌ای را مورد بحث قرار داد و گفت:  ما برای اینکه نیروگاه‌هایمان کار کنند به سوخت هسته‌یی نیازمندیم، اما از این طرف می‌بینیم که بوش که مثلا دیکتاتور خیرخواهی است! بحث‌هایی در مورد بانک جهانی سوخت مطرح می‌کند؛ از آن طرف هم البرادعی و سعود الفیصل نطقشان باز می شود که بله بانک سوخت منطقه‌ای ایجاد کنیم.

وی افزود: به آنها می‌گوییم خب شما ایجاد کنید اما بانک سوختی که کلید آن در دست آمریکایی‌ها باشد به درد ما نمی‌خورد.

لاریجانی با یادآوری این نکته که مساله اساسی غرب با ایران دانش هسته‌‌ای نیست گفت: آنها یک چیز بزرگتری را دنبال می‌کنند که موضوع هسته‌ای نیز جزیی از آن کل است.

وی افزود: وقتی که یو.سی.اف اصفهان را راه اندازی کردیم در جریان مذاکرات و همچنین در داخل کشور گفتند که این کار بی‌خود و معیوبی است. ما هم چون به صورت تجربه‌ این کار را پیش می‌بردیم نمی‌توانستیم قاطعانه بگوییم که این کار نتیجه می‌دهد. اما بالاخره علی‌رغم این همه فشار کار خودمان را انجام دادیم و یو.اف.6 را تولید کردیم.

لاریجانی ادامه داد: در همین موقع روس‌ها بحث کنسرسیوم سوخت را مطرح کردند که در واقع ما فقط پول می‌دادیم و کارخانه را نمی‌دیدیم؛ این تنها یک کنسرسیوم بازرگانی بود.

وی در مورد مذاکراتی که با اروپایی‌ها نیز انجام گرفته بود گفت: وزیر امور خارجه قبلی فرانسه آدم خاصی بود؛ در جریان مذاکرات به ما می‌گفت که شما فقط باید به ما بله یا خیر بگویید. در حالی که من به وی گفتم این مساله سوال بیست جوابی نیست که این چنین جواب‌هایی از ما می‌خواهید. اگر نگران انحراف ما هستید بیایید با همکاری یکدیگر فکری برای نظارت شما بیندیشیم.

لاریجانی ادامه داد: پس از این بحث‌ها بود که سال گذشته یک بسته پیشنهادی توسط سولانا در سفری که در ماه ژوئن به تهران داشت به ما ارایه شد که هم دارای ظرفیت ها و هم دارای اشکالاتی است، اما ما این مساله را رد نکردیم ولی غربی‌ها بسته را کنار گذاشتند و گفتند که فقط باید تعلیق کنید.

وی اضافه کرد: قرار شد مذاکرات دوباره ادامه یابد اما این مساله به جنگ 33 روزه برخورد که تصور می کردند حزب‌الله را شکست می‌دهد، اما پیروزی حزب‌الله وضعیت را عوض کرد و از ما دوباره خواستند که مذاکرات را از سر بگیریم.

به گفته وی، در چهار دور مذاکرات به توافقات اولیه دست یافتیم اما خود غربی‌ها آنها را به هم زدند و به سمت قطعنامه پیش رفتند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در بخشی از سخنان خود در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به توافق ایران و غرب در برلین، اظهار داشت: پس از آن‌که طرف غربی توافقات برلین را برهم زد این‌گونه نبود که ما کارهای خود را دنبال نکنیم. ما پیشرفت‌هایمان را گسترش دادیم و به 3 هزار سانتریفیوژ رسیدیم و حالا یک موجود بالفعل در تکنولوژی هسته‌یی هستیم.

وی افزود: پس از آن طرف غربی گفت که به توافقات برلین بازگردیم و ما پرسیدیم چرا؟ اصلا بهم زدید که حالا بازگردیم؟ آن‌ها ابتدا پاسخ ندادند اما سپس گفتند که برخی از میان‌شان فکر می‌کردند اگر کمی به ایران فشار بیاورند ما قبول می‌کنیم که عقب‌نشینی کنیم و ما در پاسخ به آن‌ها گفتیم که حالا فهمدید ایران در برابر زور کوتاه نمی‌آید؟

لاریجانی گفت: ما باید با مقاومت هوشمندانه و عاقلانه به کار خود ادامه دهیم. ما به دنبال جلو بردن کار با تفاهم هستیم و طبیعتا نمی‌خواهیم هزینه‌ زیادی را بر دوش کشور بگذاریم.

مسوول سابق پرونده‌ هسته‌‌ای کشورمان سپس به مذاکراتش با سولانا در لیسبون اشاره کرد و افزود: در آن مذاکرات توافق خوبی بر سر چگونگی حل مسائل باقی‌مانده با آژانس صورت گرفت به شرط آن‌که آن‌ها هم از دردسرسازی دست بردارند. ما بر سر تدوین مدالیته فورا توافق کردیم و تمام داستان‌سرایی‌های آن‌ها درباره‌ی ایران و چگونگی حل شدن آن‌ها بررسی و نقشه‌ راه برای پاسخ به آن‌ها تهیه شد. قرار شد بر اساس توافق پس از حل هر موضوع، موضوع بعدی در دستور کار قرار بگیرد.

لاریجانی با بیان این‌که پس از این توافق آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر موضع منفی گرفتند و گفتند که ایران سرتان کلاه گذاشته است، افزود: آنها می‌خواستند دروازه‌های بحث بر سر موضوع هسته‌‌ای باز بماند تا هرچقدر دل‌شان می‌خواهد ناخونک بزنند.

وی با اشاره به گزارش اخیر البرادعی درباره‌ ایران، گفت: ما به تعهداتمان بر اساس مدالیته عمل کرده‌ایم و الان موقع عمل آنهاست؛ اما آنها دارند به جای اجرای تعهدات‌شان زیاده‌خواهی می‌کنند.

وی تأکید کرد: باید هوشمندی به خرج دهیم و به فضل خدا دانشی را که به دست آورده‌ایم را با تدبیر حفظ کنیم.

وی در پاسخ به سوالات متعدد دانشجویان درباره‌ استعفایش از دبیری شورای عالی امنیت ملی و درخواست دانشجویان برای توضیحات شفاف درباره‌ استعفا با بیان اینکه دو سال در کار شفاف‌سازی بوده است، گفت: بر اساس مصالح ملی گام برمی‌دارم. چیز پنهانی نیست اما لزومی هم ندارد همه چیز گفته شود. من در اصل این‌که باید صاحب دانش هسته‌ای شویم شک ندارم و معتقدم مسیری را که ایران در این خصوص طی کرد ظرفیت بزرگی را برای کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که از دولت حمایت می‌کنم که این مسیر را ادامه دهد، خاطرنشان کرد: مسأله‌ دبیرخانه فقط بحث هسته‌‌ای نبود، سایر مسائل استراتژیک هم وجود داشت و تنها در حدود 15 الی 20 درصد از وظایف به مسأله‌ هسته‌‌ای اختصاص می‌یافت اما در مجموع برداشتم این بود که تغییر در این شرایط مفید است تا کار سرعت بگیرد و سلایق مدیریتی هم‌صنف شوند، چراکه به نفع کشور است. البته خیلی تفسیر کردند که لاریجانی می‌خواهد برای ریاست مجلس شورای اسلامی کاندید شود اما بنده عقلم می‌رسد که قانون را بخوانم. دبیر شورای عالی امنیت ملی منحصرترین سمت را دارد که می‌تواند هم رییس مجلس باشد و هم دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ بنابراین من محدودیتی نداشتم. از سویی مطرح می‌کردند که به دلایل شخصی کنار رفته‌ام اما من سالمم و مشکلی ندارم. مسائل دیگری بود که آن هم اهمیتی ندارد.

لاریجانی در پاسخ به سوال مکتوب دانشجویی دیگر که از وی درباره‌ی جاسوس هسته‌‌ای که این روزها در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح است، پرسید و این‌که وزیر اطلاعات گفته است جاسوسی این فرد برای‌شان محرز شده است اما برخی می‌گویند به جز قاضی نمی‌تواند کسی اظهارنظر کند، و اینکه برخی هم معتقدند افراد صاحب نفوذ قصد دخالت در این مسأله را دارند، گفت: یک خواهشی دارم؛ مسأله‌ هسته‌‌ای را تبدیل به جنگ حیدری و نعمتی نکنید. هرکس تخلفی کرده رسیدگی می‌شود. کشاندن این مباحث به عرصه‌ رسانه‌ها ممکن است تبعاتی داشته باشد که برخی افراد بیایند و صحبت‌هایی بکنند.

وی تأکید کرد: حواشی چنین مسائلی روی اصل مسأله‌ هسته‌‌ای سایه می‌اندازد و این به نفع امنیت ملی کشور نیست. همه باید قبول کنند که در چارچوبی نظام‌مند به این مسائل توجه شود. ظرفیت ایران نباید صرف این امور شود. این‌ها مسائلی کوچک و خرد و قابل حل هستند. پیشنهاد می‌کنم ذهنمان را بر روی مسائل اساسی و حرکت رو به جلو متمرکز کنیم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوالات مکتوب دانشجویان درباره‌ گزارش و سخنرانی اخیر مدیرکل آژانس درباره‌ ایران و احتمال تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران، اظهار داشت: گزارش در مجموع خوب بوده است و نشان داد که ایران تعهداتش به مدالیته را انجام داده است و این مسأله در گزارش آقای البرادعی ذکر شد.

وی با بیان این‌که سوالات آژانس درباره‌ موضوع پولوتونیوم و کانتینرهای کرج، حل شده است، ادامه داد: آنها درخواست بازرسی از رآکتور آب سنگین اراک را داشتند که اجازه‌ این کار را دادیم. از سویی درباره‌ نطنز، احتیاج به یک دستورالعمل برای نظارت داشتند که آنها را هم توافق کردیم و البرادعی در گزارشش اعلام کرد که این سند با همکاری ایران به دست آمده است. خواستند بازرسی‌های سرزده داشته باشند که آن را هم اجازه دادیم.

وی در خصوص موضوع سانتریفیوژهای پی 1 و پی 2 اظهار داشت:  در این باره سوالات بسیاری را مطرح کردند که ما به آن‌ها پاسخ مکتوب دادیم اما مجددا اعلام کردند که سوالاتی داریم و در رفت‌وآمدهایی به تهران و وین به این سوالات نیز پاسخ داده شد. پس از آن درخواست مصاحبه کردند که آن‌هم اجازه دادیم. نهایتا این‌که موضوع سانتریفیوژها بسته شد و آژانس کتبا این مسأله را اعلام کرد.

وی ادامه داد: گزارش البرادعی حکایت از این دارد که ما مخفی‌کاری نداریم و مطابق مقررات بین‌المللی رفتار کنیم به شرط آن‌که کشورهای دردسرساز بگذارند.

لاریجانی با بیان این‌که در گزارش البرادعی نکاتی هم هست که ربطی به مباحث فنی ندارد از جمله این‌که گفته است ایران همکاری منفعلانه داشته است نه فعالانه، اظهار داشت: ایشان مگر رجال‌الغیب هستند که این‌گونه می‌گویند؟ ما براساس سند توافق‌شده عمل کردیم البته ما می‌فهمیم برای چه این حرف را زدند اما این خروج از یک حرکت دقیق بود.

وی در خصوص این‌که آژانس گفته است سوالات در مورد موضوعات بعدی ظرف چند هفته‌ دیگر انجام می‌شود اظهار داشت: این موضوع مطابق مدالیته نیست و هرکدام از مسائل باید پس از حل و فصل در دستور کار قرار گیرد. از سویی آژانس مطرح کرده است که دسترسی‌اش از فلان تاریخ کمتر شده است. کسی که با کار آژانس آشنا نباشد این مسأله برایش مهم است؛ اما همه می‌دانیم که این درست نیست و ما توقع نداشتیم که این حرف‌ها گفته شود.

لاریجانی تأکید کرد: به طور کلی گزارش نشان می‌دهد که ایران در عمل به تعهداتش موفق بوده است و این مسأله را خیلی‌ها قبول دارند و بعضی از کسانی که زبان دراز داشتند الان لکنت زبان گرفته‌اند.

نماینده‌ مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص احتمال صدور قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران، گفت:  من رجال‌الغیب نیستم اما توجیهی هم ندارد که به این سمت بروند. 1+5 در نشستی که داشتند از همکاری ایران و آژانس استقبال کردند. در عین‌حال خواهان اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت شدند و نیز بر ادامه‌ مذاکرات با سولانا تأکید کردند.

وی تأکید کرد:  گزارش البرادعی درباره‌ ایران مثبت بود و اگر توجه کافی شود گزارش سولانا هم مثبت خواهد بود مگر آن‌که حوادثی صورت گیرد که با توجه به مسائل بین‌المللی ظرفیت چنین حوادثی ضعیف است و مخصوصا اگر مذاکرات با سولانا درست جلو رود این ظرفیت بسیار کم خواهد بود.

وی ادامه داد: ‌البرادعی و سولانا توجه کنند که عده‌ای از این‌که کار به درستی پیش رود خرسند نیستند. ما از طرف خود حاضریم با آن‌ها تفاهم کنیم و ما نشان داده‌ایم که تابع تفاهمات واقعی هستیم در عین‌حال که می‌دانیم آن‌ها تحت فشار هستند.

وی تأکید کرد: مسوولان کشور نباید در شطرنج آن‌ها (آمریکا و هم‌پیمانانش) بازی کنند.

وی در خصوص سوالی دیگر مبنی بر این‌که در اجلاس سران کشورهای حاشیه‌ دریای خزر چه گذشت؟ چراکه شما در خبرها گفتید که پوتین حامل پیامی هسته‌‌ای بوده است اما سپس آقای احمدی‌نژاد گفتند که پیام صلح و دوستی بوده است، با بیان این‌که اجلاس سران کشورهای حاشیه‌ دریای خزر کنفرانس مهمی بود و مسائل امنیتی، بهره‌برداری از منابع زیر بستر و رو بستر در آن مطرح شد، افزود: همه‌ این مسائل باید در چارچوب نظام حقوقی تدوین شود و رهبران کشورهای حاشیه‌ دریای خزر بر روی این مؤلفه‌ها صحبت کردند که می‌تواند به تدوین نهایی این نظام کمک کند.

وی ادامه داد: پوتین مذاکرات مهمی را با مسوولان کشور داشت. آن‌چه در اخبار منتشر شد این بود که در ملاقات ایشان با مقام معظم رهبری مطالبی در مسائل مختلف از جمله مسأله‌ هسته‌‌ای مطرح شد که ایشان (مقام معظم رهبری) گفتند ما روی سخنان شما در این مسأله تأمل می‌کنیم و بنده سپس پرسیدم که این سخنان درباره‌ چه بوده است و پاسخ دادند که محتوایش فلان مسأله بوده است و مقام معظم رهبری اعلام کردند که روی آن تأمل می‌کنند و بنده هم در جلسه‌ای خبری که چند روز پس از کنفرانس خزر بود همین توضیح را دادم، کل داستان همین بود و چیز پنهانی در کار نیست.

لاریجانی در پاسخ به سوال شفاهی یکی از دانشجویان مبنی بر این‌که شما دو، سه روز پیش بحث گفتمان آشتی ملی را مطرح کردید آیا شما فکر می‌کنید باید دولت اعتدال و اتحاد ملی شکل بگیرد همان‌گونه که برخی می‌خواهند شرایط کشور را ویژه نشان دهند؟، گفت: شما موضوعات مختلفی را به هم مربوط کردید و من از آن‌جایی که ریاضی خوانده‌ام نسبت به این مسائل حساسم. مسأله‌ی هسته‌‌ای مثل خیلی از مسائل استراتژیک کشور است. چون مسأله‌ هسته‌‌ای موضوعی ملی است باید کوشش کنیم حواشی روی آن سایه نیندازد. من می‌دانم موقع انتخابات احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف آراءشان را ارائه می‌کنند اما در بحث هسته‌‌ای وحدتی بین رجال سیاسی و احزاب نیاز است تا این فرزندی که متولد شده، صیانت شود. بنده شرایط کشور را این‌طور نمی‌بینیم که احتیاج به دولت نجات ملی باشد بلکه معتقدم به وحدت فکری بر روی برخی مسائل که جنبه‌ منافع ملی دارد نیاز است.

وی ادامه داد:‌ در بین رجال سیاسی در جریانات مختلف بر روی این مسأله وحدت نظر وجود دارد و دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک است چراکه این موضوع در دولت‌های مختلف (میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد) دنبال شده است.

لاریجانی گفت: گاهی می‌بینم که موضوعات حاشیه‌ای آن‌قدر عمده می‌شود که روی مسائل اصلی سایه می‌افکند.

وی با اشاره به گفتمان عدالت در دولت دکتر احمدی‌نژاد، افزود: این دولت گفتمان عدالت را دارد و باید تئوریزه و سپس به آن عمل شود و مردم شهد عدالت را بچشند. دولت اگر تک‌ساحتی شود دچار مشکل می‌شود همان‌گونه که انقلاب اسلامی تک‌ساحتی نبود. همان‌قدر که عدالت مهم است حفظ منزلت در منطقه و توسعه‌ی کشور و رسیدن به چشم‌انداز بیست ساله نیز مهم است.

علی لاریجانی با نقل قولی از شهید مطهری مبنی بر این‌که خیلی از کشورها و یا دولت‌ها که از بین می‌روند این‌گونه نیست که فکرشان غلط باشد بلکه به این دلیل است که خودشان را منحصر به یک حق می‌کنند و نمی‌توانند خودشان را نجات دهند. معتقدم باید همه‌جانبه‌نگر بود و دستاوردهای ملی را دستاویز چیزهای کوچک نکرد.

وی در پاسخ به این سوال که تعاملات با کشورهایی مثل ونزوئلا چه کمکی به بحث هسته‌یی ما می‌کند، گفت: در مراودات بین‌المللی برخی کشورها مواضعی را اتخاذ می‌کنند که در راستای منافع مشترک‌شان است. درباره‌ تعاملات چین و روسیه منافع ملی ایران مطرح است و باج‌خواهی و چیز دیگری در کار نیست. چین نفت ایران را با قیمت خوب می‌خرد و بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند و یا تعاملات ما با ایتالیا در حدود 5، 6 میلیارد دلار در سال است؛ آیا ما به ایتالیا باج می‌دهیم؟ وقتی منفعت اقتضا کند از کشورها کالا می‌خریم.

وی ادامه داد: البته باید ظرفیت‌سازی‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه و بین‌الملل صورت گیرد و اگر چنین اتفاقی در کشور صورت گیرد باید جشن بگیریم که توانستیم از ظرفیت‌های مختلف درباره‌ی یک مسأله استفاده کنیم و این نشانه‌ عقلانیت ما برای عبور از یک موضوع است.

نماینده‌ مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این‌که بالاخره نیروگاه بوشهر راه‌اندازی خواهد شد یا نه؟ و آیا قرار است راه‌اندازی این نیروگاه جزو چشم‌انداز بیست ساله باشد؟ گفت: قرارداد روس‌ها با ما درحال تکمیل شدن است و مراحل آخر را طی می‌کند. یک بحث تکمیلی داشت که مذاکراتش برای زمان ارسال سوخت و مابقی مباحث انجام شد. ظرف یک سال آینده باید نیروگاه آماده‌ کار شود. ما داریم فشار می‌آوریم که این کار صورت گیرد و اصرار داریم که روس‌ها در موعد مقرر آن را انجام دهند.

لاریجانی خطاب به دانشجویان گفت: از این طرف به ما متلک نگویید؛ آن‌ها هستند که دارند از آن طرف اذیت می‌کنند؟

وی یک بار دیگر در خصوص ضریب احتمال حمله نظامی به ایران، اظهار داشت: از من نخواهید بدون مصلحت‌اندیشی صحبت کنم. آن‌چه در صحنه‌ بین‌المللی دیده می‌شود فراز و فرودهایی دارد. آمریکا و متحدانش بر این تصورند که ایران موقعیت ژئوپولتیک دارد و دارای ذخایر نفت و گاز بسیار است و نیز نیروی متخصص آماده دارد. این موقعیت به ایران قدرت پرش می‌دهد، اما دشمن ممکن است چیزهای مختلفی را روی میز داشته باشد نمی‌گویم مسأله‌ جنگ را در سطح کشور نادیده بگیرید. عقل و مصلحت حکم می‌کند سناریوهای مختلف را در نظر بگیریم. این‌گونه نیست که ما غفلت داشته باشیم اما معتقدم این مسائل تا مقدار زیادی تبلیغاتی است. با این حال اگر احتمال حمله نظامی به ایران حداقل هم باشد باید خود را آماده کنیم و تدابیر دیپلماتیک نیز داشته باشیم. در عین‌حال که موجه نمی‌دانم از ترس مرگ خودکشی کنیم.

وی ادامه داد: تبلیغات آن‌ها بر روی جنگ این روزها کم شده است و در گذشته بیشتر بود، چراکه با مشکلات عدیده‌ای در پاکستان، فلسطین، لبنان و عراق مواجهند. اگر آن‌ها بخواهند جنگ کنند این قدر در فضای تبلیغاتی حرف نمی‌زنند فکر می‌کنم آنها خواسته‌های دیگری دارند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که می‌پرسید شما قبل از دبیری شورای عالی امنیت ملی انتقاداتی را به دکتر روحانی داشتید، مگر شما در دوره‌ مسئولیت‌تان چه کار کردید که ایشان نکرد، شما معتقد بودید که آنها در دادند و آب‌نبات گرفتند، گفت: آن موقع که چنین انتقادی را مطرح کردم دبیر شورای عالی امنیت ملی نبودم و آقای روحانی دبیر بودند؛ ما با هم رفیق هستیم و بنده به بخشی از بیانیه‌ پاریس انتقاد داشتم. ما هر دو نماینده‌ مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی هستیم. در آن مقطع ایشان در دبیرخانه مسئولیت داشتند و بنده نداشتم. در جلسه‌ای مطرح کردند که نظراتتان را بگویید و بنده این انتقادم را مطرح کردم که بعد اوقات برخی‌ها تلخ شد. اگر کسی مرد کار باشد باید به مسیر جلو توجه کند، من ارزش کار ایشان را نادیده نمی‌گیرم. به هر حال در شرایط آن مقطع این‌گونه تصمیم‌گیری شده بود.

لاریجانی گفت: سلایق افراد می‌تواند متفاوت باشد. در عین‌حال که دیدگاهها در کل به هم نزدیک بود. پیشنهاد می‌کنم دنبال این حواشی نروید. باید هر چه از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا کشور صیانت شود. نباید به همدیگر بپریم.

وی در خصوص اظهارات دانشجویی که با لحنی تند از مواضع رییس جمهور انتقاد می‌کرد،اظهارداشت: نباید با این لسان درباره‌ی رییس جمهور صحبت کرد. به هر حال ایشان مردی زحمت‌کشند و دارند تلاش می‌کنند. نباید این مسائل را بزرگ کرد. احترام افراد باید حفظ شود. اگر انتقادی دارید بگویید، چرا شخصیت افراد را زیر سوال می‌برید؟

لاریجانی ادامه داد:‌ البته شما جوان هستید که اقتضای سنتان است که با ما این‌گونه صحبت کنید، اما تأکید می‌کنم که ایران در شرایط مهمی قرار گرفته است؛ چراکه بنده در معرض اطلاعاتی هستم که می‌توانم با قطعیت به شما بگویم که ما در شرایط مهمی هستیم. در این شرایط هم فرصت وجود دارد و هم تهدید. باید شاخک‌های ذهنی‌مان را بر روی مسائل اصلی متمرکز کنیم نه حواشی.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که آمریکا می‌خواهد از قدرت اقتصادی‌اش در منطقه و بین‌الملل استفاده کند، آیا فکر می‌کنید از حضور قوی‌تر آمریکا در منطقه با مذاکرات سیاسی با سولانا و همکاری با آژانس چیزی کم می‌شود، اظهار داشت: مسأله حضور آمریکا در منطقه و تئوری هژمون‌گرایی‌اش به مسأله‌ی هسته‌یی‌مان ربطی ندارد. مسأله‌ هسته‌‌ای یک موضوعی است که بر روی آن حساسیت وجود دارد. آن‌ها به دنبال سیطره بر منطقه هستند. اگر منحنی رفتار آمریکا در صحنه‌ بین‌المللی را نگاه کنید می‌بینید که رو به افول است. آن‌ها بعد از 11 سپتامبر فکر کردند که می‌توانند دنیا را اداره کنند. آنها در رفتارهای‌شان با روسیه یا چین خطا کردند اما امروز روسیه نسبت به زمان یلتسین تفاوت کرده است. پوتین کارنامه‌ خوبی را از خود ارائه کرده است. از سویی چین به لحاظ اقتصادی نمی‌تواند نادیده انگاشته شود. چین در 10 سال آینده یک ابرقدرت اقتصادی است. مسأله‌ اصلی دموکرات‌ها امروز این است که باید چین را کنترل کرد. از سویی وضعیت‌شان در عراق خوب نیست. شاید آنها مطرح کنند که در عراق پیروز شده‌اند اشکالی ندارد آمریکایی‌ها امروز احتیاج به باشگاه شادمانی دارند، اما صحنه‌ عراق چیز دیگری را می‌گوید.

وی تأکید کرد: مهم این است که کسی دیگر هوس جنگیدن در منطقه را پس از تجربه‌ آمریکا در عراق نمی‌کند. هم‌چنین در لبنان دست به ماجراجویی‌هایی می‌زنند اما هرچه سعی کنند موضوع پیچیده کنند مجبورند تاوانش را بپردازند. ایران کشوری مستقل است و این برای آنها گران است. طبیعی است که آنها به دنبال ماجراجویی در ایران هم باشند. روند مسائل نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌توانند در منطقه دردسرسازی کنند.

لاریجانی سپس در پاسخ به سوالی درباره سخنان دکتر احمدی‌نژاد که در یکی از سفرهای استانی‌اش گفته بود ایستادگی در مقابل زورگویان مهمتر از انرژی هسته‌ای است و یا دستیابی به انرژی هسته‌‌ای مهمتر از ملی شدن صنعت نفت است و این‌که افشاگری‌های هسته‌ای را خواهند داشت که در تاریخ ثبت می‌شود، گفت:  معلوم است شما خیلی بازیگوشید!

وی ادامه داد: در صنعت نفت دست اجانب از کشور کوتاه شد، اما در بحث هسته‌ای ما توانستیم یک چیز را تولید کنیم که با آن وزن کشور بالا رفت. در عین‌حال لزومی نمی‌بینم این مسائل در کشور مطرح شود، اما حرف اشتباهی هم نیست.

لاریجانی در خصوص ضرورت آشتی ملی و تأکید اخیر وی بر این مسأله به ویژه در بحث شکاف قومیتی، اظهار داشت: ما در کشور شکاف قومیتی نداریم و جناح‌های سیاسی کشور در مسائل مربوط به منافع ملی اتفاق نظر دارند. من بنا بر مسوولیتم با مسئولان ارشد جناح‌های مختلف ارتباط داشتم. ممکن است در تاکتیک‌ها اختلاف‌نظر باشد، اما در استراتژی همه هم‌نظرند. باز هم تأکید می‌کنم کشور شما در موقعیتی است که فرصت‌های بسیار خوبی را در اختیار دارد. در عین‌حال که تهدیدهایی هم دارد. نمی‌گویم رقابت نباشد، رقابت کنید اما در فضایی که بر سر مسأله‌ هسته‌ای سایه نیندازد. منظور من از مباحثی که در خصوص آشتی ملی چند روز گذشته مطرح کردم، همین بود. نمی‌دانم که چگونه شما برداشت‌هایی این‌چنینی کرده‌اید.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که چرا دکتر احمدی‌نژاد اینقدر بر مسأله‌ هسته‌‌ای اصرار می‌ورزد، مگر کشور مشکلات دیگری ندارد؟ و اینکه چرا باید کشور را درگیر مسایل دیگر کشورها کنیم؟ پاسخ داد: خوب است که در این محافل آزادانه همه‌ حرف‌ها گفته می‌شود. آمریکایی‌ها برای پیگیری امیال خود باید انگی را به یکی بزنند تا بتوانند به آن کشور وارد شوند و برای ورود به لبنان، حزب‌الله را تروریست خواندند. آن وقت، وقتی عراق را چپاول می‌کنند آن‌ها تروریست نیستند. سفیر سابق آمریکا در عراق مسئول مبارزه با تروریست‌ها بود، اما در پشت صحنه با تروریست‌ها صحبت می‌کرد و می‌گفت سر تفنگ‌شان را به سمت شیعیان و ایران بگردانند. سوال من این است چرا پنتاگون با عزت‌الدوری جلسه می‌گذارد؟ مگر قرار نبود با رژیم صدام مقابله کنند، تروریست آن‌ها هستند. تاریخ اشغالگری اسرائیل نیز این را نشان می‌دهد. البته شما حق دارید که این‌گونه فکر کنید چراکه آنها از طریق رسانه‌هایشان چنین برداشتی را به دنیا القاء‌ می‌کنند.

لاریجانی در خصوص حمایت ایران از حزب‌الله، گفت: ما حتما از جریانی که مدافع خواسته‌های برحقشان باشند، دفاع می‌کنیم. این را من به شما بگویم این حمایت‌ها ظرفیت امنیت ملی‌مان را بالا می‌برد و پایین نمی‌آورد.

وی در خصوص سیاست‌های رییس جمهوری کشورمان در بحث هسته‌ای، خطاب به دانشجوی پرسش کننده گفت: تصور شما در مورد سیاست‌های ایشان درست نیست. یکی از مسائل مهم کشور مسأله‌ هسته‌‌ای است. ایجاد عدالت و توسعه‌ کشور از موضوعات مهمی است که ایشان پیگیری می‌کنند و ایشان زحمت زیادی در این خصوص کشیدند و سفرهای استانی ایشان برای رسیدگی به مشکلات مردم است. ممکن است گفتمان‌شان بر مسأله‌ هسته‌‌ای غلبه داشته باشد. مسأله‌ هسته‌‌ای در دبیرخانه‌ شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی پیگیری می‌شود و بقیه‌ دولت کارشان را می‌کنند. این‌گونه نیست که همه‌ دولت بر این مسأله متمرکز باشند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی که به طور مکتوب از وی پرسیده بودراست و حسینی بگویید که می‌خواهید کاندیدای ریاست مجلس بشوید یا خیر؟ پاسخ داد: یک طوری می‌گویید که باید برای پاسخ به این سوال شما، سینه هم بزنیم. درباره‌ کاندیداتوری بنده در رسانه‌ها مطالبی گفته شده است اما کاندید شدن «ذنب لایغفر» نیست. کسی که بخواهد کاندید بشود، می‌شود. در عین‌حال درباره‌ این مسأله اصلا فکر نکردم چون کارهای مهمی داشتم و الان هم خیلی به این مسائل فکر نمی‌کنم چراکه هم‌چنان درگیری‌هایی را در بحث هسته‌‌ای دارم و کمک‌های فکری می‌کنم. لزومی هم نمی‌بینم، آن‌قدر آدم خبیر هست در کشور که نیازی به ما نیست.

کد خبر 37631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز