همشهری آنلاین: علی لاریجانی در همایش بسیج و قدرت نرم تصریح کرد: هدف و برداشت ما از قدرت نرم بیداری مسلمین در تمامی کشورهای اسلامی است و لذا قدرت نرم برای انقلاب ما هدف است و نه ابزار.

به گزارش ایسنا، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی که در این همایش سخنرانی می‌کرد  با تاکید بر لزوم استفاده درست و به جا از واژه‌ها در کشورمان تصریح کرد: به کارگیری واژه‌ها در غرب و ایران دارای خصایص متفاوتی است و لذا باید ملاحظات فرهنگی و اقلیمی را در آن‌ها داشته باشیم. در بحث قدرت نرم نیز این مساله لحاظ شود.

وی ادامه داد: بهتر است به جای این واژه توانمندی فکری انقلاب اسلامی که مردم بیشتر با آن می‌توانند ارتباط برقرار کنند مد نظر باشد. باید برخی واژه‌ها تغییر یابد؛ چراکه دو طرف (ایران و غرب) یک چیز از موضوع نمی‌فهمند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان این‌که به مفهوم بسیج و قدرت نرم یا توانمندی انقلاب اسلامی به دو صورت می‌توان نگاه کرد، ادامه داد: هیچ وقت با تبلیغات و ایجاد فضای کاریزماتیک و احساسی فکری را به جریان می‌اندازیم که خودش یک ظرفیت نرم ایجاد می‌کند، اما ناپایدار و زودگذار است. گاهی می‌توان از آن استفاده کرد اما مساله اصلی این است که در لایه‌های ذهن افراد رسوخ نمی‌کند.

وی ادامه داد: روش دیگر در قدرت نرم این است که با هم هم‌سخن شویم که طرف احساس کند همه چیز را می‌فهمیم و برداشتی یکسان از این مسایل داشته باشیم. این دو روش در مواجه با قدرت نرم وجود دارد.

علی لاریجانی سپس تحقق روش دوم در تحقق قدرت نرم را نیازمند سه گام اساسی توصیف کرد و گفت: در گام اول باید همه برداشتی یکسان از مسایل داشته باشند و در گام دوم باید هم‌فکر بود و فکر ایجابی برای حل مسایل که زحمت تئوری پردازی آن متناسب با محیط کشیده شده است، ایجاد شود.

لاریجانی گام سوم را همدلی عنوان کرد که باید از ظرفیت‌های اسلامی و اخلاق اسلامی در آن بهره برد. وی خاطرنشان کرد: اگر این مسیر را طی کنیم می‌توانیم به توان نرمی که پایدار است و سمپاتی ذهنی به وجود نمی‌آورد و مسیر را هموار می‌کند، دست یافت.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که چون بحث بسیج در تحقق قدرت نرم مطرح است باید به ساخت دوم نظر بیندازیم، اضافه کرد: البته این مساله رمز بسیطی نیست و جامع است و نسبت به حوزه‌های مختلف باید دارای حقوق باشد. وی ادامه داد: در این صورت یک ظرفیت خوب برای انقلاب ایجاد می‌شود.

لاریجانی در ادامه فرض را بر مبنای راهکار دوم عنوان کرد و گفت: در این شرایط باید رفتار رقیب را شناخت و نظریه‌های مرتبط باید در این راستا دارای انعطاف لازم در حرکت و پویایی باشد.

لاریجانی با فرض این مساله که تحلیل مشترکی از شرایط داخلی و خارجی ارایه می‌شود، گفت: در این راستا باید مبنای مشترکی تعریف کرد. وی این مبانی مشترک را در مجموع مختصاتی که ما در آن ریسک می‌کنیم از بین رفتن تئوری یک جانبه گرایی آمریکا و افزایش قدرت استراتژیک ایران دانست.

لاریجانی در توضیح این مبانی مشترک گفت: مجموعه مختصاتی که ما در آن زیست می‌کنیم در سطح جوامع اسلامی و محیط پیرامونی تفکری نو در حیاط اسلامی پیدا کرده و در مسیر بالندگی است. این همان مساله آرمان‌های انقلاب اسلامی است که از سه دهه گذشته توسط امام راحل ایجاد شده، به بار نشسته و با هدایت رهبر فرزانه انقلاب بالنده شده است. به گفته وی امروز نسیم‌های خوبی در کشورهای اسلامی بر این اساس وزیدن گرفته که قابل لمس است.

وی افزود: تئوری یک‌جانبه‌گرایی که آمریکا به عنوان یک پارادایم مسلط در صحنه بین‌المللی بر آن تاکید داشت رو به افول گذاشته است. لاریجانی خاطرنشان کرد: تفرعون آمریکا و اقدامات پیش دستانه آنها عملا تئوری آنها را به شکست کشانده است که البته نظریه چندجانبه گرایی نیز نتوانسته مسلط شود.

به اعتقاد وی هم‌اکنون در دوران گذار پارادایم هستیم و بی‌جا نیست که اگر بگوییم امروز بدون هیچ پارادایمی مسیر را طی می‌کنیم. وی تاکید کرد: تئوری یک‌جانبه‌گرایی آمریکا که می‌خواست با زور به دنیا مسلط شود، ظرفیت حیاتی خود را از دست داده است. این مساله را در خود کشورهای منطقه نیز می‌توانیم ببینیم ضمن این‌که استراتژیست‌های آمریکا نیز آن را رد می کنند.

وی در توضیح بخش سوم مبنای مشترک تحقق قدرت نرم گفت: امروز قدرت استراتژیک ایران طی سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است، این چیزی نیست که ما بگوییم.

لاریجانی استراتژی ایران در حوادث منطقه‌‌ای را تیزهوشانه توصیف کرد و گفت: کاری که ایران در هدایت مسایل عراق انجام داد داهیانه بود در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه در این مورد فکری نداشتند اما ایران به موقع ظرفیت‌سازی کرد. همانگونه که این مساله در مورد لبنان، افغانستان و فلسطین مشهود است. لاریجانی گونه دیگر از این عملکرد تیزهوشانه را در مساله هسته‌ای دانست.

لاریجانی در ادامه سخنانش گفت: زمانی گفته می‌شد نباید در تهران رفتاری ایدئولوژیک داشته باشیم، اما خصوصیاتی که به ما قدرت داده ویژگی الهام‌بخشی است که اگر آن را از دست دهیم با دست خود خودمان را نابود کرده‌ایم. وی گفت: یک فرد سیاسی هوشمند ظرفیتی را که در خود دارد کنار نمی‌گذارد.

لاریجانی ادامه داد: نگاه جدید به عالم و آدم مهم‌ترین خصوصیت زنده نگه داشتن بسیج به عنوان یک تفکر این است که نگاه جدید را به وجود آورد.

وی به خصوصیات جهادی و مرگ‌آگاهی اشاره کرد و گفت: این دو ویژگی در نهاد بسیج است و نباید از آن‌ها غفلت شود. ممکن است که دیگران تهمت بزنند و جهاد را با تروریسم یکی بدانند اما شما نباید آن را باور کنید.

لاریجانی تاکید کرد: یک جامعه وقتی حیات دارد که اصل جهاد و مرگ آگاهی را در خود داشته باشد. هر فکر دیگری که بخواهد حاشیه‌ای برای جهاد به وجود بیاورد فرع است. گذشتن از هستی برای یک هدف مقدس به بالندگی این نهاد مهم در جامعه کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌ها در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، دانش، خدماتی و امور اجتماعی را باید سازماندهی کرد و در جامعه بالا برد. متاسفانه ما هیچ وقت نتوانستیم از همه ظرفیت‌های‌مان در داخل کشور به طور کامل استفاده کنیم؛ اگر بتوانیم این ظرفیت‌سازی را انجام دهیم ابعاد بالندگی و مقبولیت ایران را بالا برده و قدرت نرم را افزایش داده‌ایم.

وی تاکید کرد: ممکن است قدرت نرم در بیرون از کشور یک معنا و در داخل معنای دیگر داشته باشد. ممکن است در بیرون گشایش و در داخل انسداد داشته باشد. بنابراین باید به این مساله داهیانه برخورد کرد.

لاریجانی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که فرهنگ فضای تنفسی جامعه و زیربناست، گفت:‌ اگر توسعه اقتصادی می‌خواهد صورت بگیرد، باید پیوست فرهنگی داشته باشد اما واقعا امروز چنین است؟ متاسفانه نگاه ما به فرهنگ حاشیه‌نشینی بوده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ابراز داشت: فرهیختگی فرهنگی این نیست که به حاشیه‌ها بپردازیم توجه به قدرت نرم توجه به فرهنگ است. باید ساز و کار اجرای عملی آن‌چه مقام معظم رهبری مطرح کرده است را فراهم کنیم.

وی خطاب به بسیجیان حاضر در این همایش گفت: خودتان را سرگرم چیزهای خرد نکنید و چیزهایی که10 الی 20 سال آینده انقلاب اسلامی را رقم می‌زند دنبال کنید.

وی همچنین تاکید کرد: باید در حوزه سیاست نیز فرهیختگی سیاسی داشته باشیم. باید خود را از زنده باد و مرده باد و یا این انتخابات و آن انتخابات رها کنیم. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که بسیج می‌تواند طلیعه فرهیختگی سیاسی و فرهنگی در کشور باشد، گفت: ساختار حکومت و دولت باید طوری باشد که بسیج بتواند ظرفیت قدرت نرم را به وجود آورد. همچنین می‌توان ساز و کار حکومت در حوزه‌های امنیت ملی،‌ دانایی، فرهنگ، سیاست، اقتصاد را فراهم کرد.

به گفته لاریجانی تصمیمات باید در درون اطاق‌های مشورتی هوشمند طراحی و با انسجام با آنها عمل شود. نمی‌شود در این حوزه‌ها با سرهم بندی دیدگاه‌ها و تصمیمات ملی یک حرکت عمیق در حوزه دانایی، دیپلماسی و سیاست داشت.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: نخبگان کشور در مسیر عقلانیت می‌توانند با مجموعه ساختار حکومت همکاری کنند؛ لذا باید بستر این همکاری فراهم شود. وی خطاب به بسیجیان گفت: تجربه من می‌گوید ننشینید تا دیگران برای شما طراحی کنند.

لاریجانی با ابراز تاسف از این‌که در کشور یک بروکراسی سنگین مزاج داریم، اظهار کرد: این بروکراسی به ایده‌های نو تعلق خاطر ندارد؛ لذا خودتان باید اطاق فکر داشته باشید. باید از دید فراگیر رهبر انقلاب استفاده شود تا با یک کار جدید علمی و نتیجه‌بخش بتوانیم در حوزه‌های مختلف قدرت عظیمی را شکل دهیم. باید برای این کار با یک منطق صحیح از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و همواره به رقیب نگاه داشته باشید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت انسجام داخلی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گفت: در صحنه جهانی انسجام داخلی کشورها ظرفیت قدرت‌ها را بالا می‌برد. زمانی می‌خواهیم یکپارچگی تصنعی به وجود آوریم که عملی نیست اما یک وقت به دنبال تئوری وحدت در عین کثرت هستیم.

لاریجانی با اشاره به مثالی تصریح کرد: جامعه مثل بوستانی است که گل‌های مختلفی را در خود دارد و مجموع این گل‌هاست که این بوستان را زیبا می‌کند. بسیج به عنوان یک سرمایه ملی باید به این مساله بیندیشد؛ چراکه ظرفیت آن را دارد. امروز ما بیش از آن‌که سخن بگوییم به عمل و برنامه‌ریزی نیاز داریم.

وی گفت: کشور ما از مولفه‌های وحدت ملی خوبی برخوردار است، اما رقیب به دنبال تخریب این مولفه‌ها در ابعاد فرقه‌ای، مذهبی و جریان‌های سیاسی است.

لاریجانی تاکید کرد: معتقدم دز وحدت در عین کثرت در کشور بالاست؛ ما در دراز مدت به این تئوری نیاز داریم. وی ادامه داد: توصیه من به بسیج این است که به مسایل خرد وارد نشوند و در نگاه عمیق تئوری‌پردازی کنند و سازمانی را به وجود آورند.

وی گفت: در همه زمینه‌هایی که در بالا مطرح شد، مخاطرات وجود دارد که بر روی برخی، دیگران خیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برخی بد سلیقگی‌ها در داخل به این مخاطرات دامن زده‌اند.

لاریجانی گفت: متاسفانه برخی آسیب‌ها طوری پیش می‌رود که برای آینده نگران کننده است. من با توجه به مطلعات زیادی که در حوزه امنیت ملی و فرهنگ داشته‌ام، پیشنهاد می‌کنم که مساله را ساده نگیرید.

وی بر ایجاد یک انسجام واقعی و نه یک انسجام پوشالی تاکید کرد و گفت: برخی از منازعات که در 27 سال گذشته همراه ما بود، از موضوعیت افتاده است؛ چراکه ساختار سیاست ما از جنس قبیلگی است. مثل زمانی که چپ و راست در کشور موضوعیت داشت. محل مناقشه این دو گروه عموما مسایل مادی بود.

وی با طرح این سوال که "مبنای این مناقشات در زمان حال چیست؟ گفت: اختلاف نظر اشکالی ندارد به شرط آن‌که شفاف و منطقی باشد. نباید دنبال کارهای پوپولیستی باشیم. هر گروهی باید مشخص شود که چه فکری برای کشور دارد به ویژه در محورهای منافع ملی. بسترسازی برای چنین مسایلی می‌تواند از دغدغه‌های بسیج باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش با بیان این‌که در محیط سیاسی – بین‌المللی به همان میزان که تراز ایران در منطقه و دنیا بالا رفته تهدید نیز افزایش یافته است. در عین حال افزود: هرچند که تهدیدهای آن‌ها با توجه به موقعیت ایران کمتر است. تهدیدات آنها حدی نیست که سایش استراتژیک در قدرت ما به وجود آورد اما احتیاج است که از این ظرفیت حراست شود.

وی گفت: آنها از طریق امور طبیعی برای صدمه زدن به ایران عمل می‌کنند؛ از جمله تاثیر در انجمن‌های غیردولتی، رسانه‌ها و غیره. اگر با رقیب‌تان هم سخن نشوید نمی‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید

وی خطاب به بسیجیان گفت: اگر بتوانیم تفکر انقلاب اسلامی را که دارای منابع عقلی است با بسته‌بندی زیبا به آنها ارایه کنید، بزرگترین خدمت را کرده‌اید.

وی تاکید کرد: اگر با رقیبتان هم سخن نشوید نمی‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید باید بتوانید از ظرفیت منطقی آنها بر اساس آن‌چه می‌اندیشند وارد شوید و انقلاب اسلامی برگرفته از تفکر ناب محمدی(ص) است و تفکری عقلانی را در دنیا اشاعه دهید. وی همچنین تاکید کرد: باید در کنار تمامی این مسایل به تربیت کادری متفکر بیاندیشیم.

کد خبر 39420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز