همشهری آنلاین: علی لاریجانی دریک نشست دانشجویی به بررسی آخرین تحولات هسته‌ای ایران پرداخت. وی همچنین بار دیگر ضرورت تحقق دولت وحدت ملی را متذکر شد.

به گزارش ایسنا، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، روز دوشنبه (19 آذر) با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تهران درباره‌ اهمیت جنبش در سالروز 16 آذر، آخرین تحولات هسته‌ای، گزارش جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا، کنفرانس امنیت منطقه‌ای در بحرین با حضور وزیر دفاع آمریکا مساله‌ عراق صحبت و به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

دکتر علی لاریجانی، در این جلسه به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد، ابتدا به بررسی حرکت‌های دانشجویی در کشور و ویژگی‌های آن پرداخت.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی سپس با اشاره به مجموعه شرایط داخل کشور و شرایط پیرامونی گفت: حرکت دانشجویی با توجه به این شرایط هم ضرورت دارد و هم باید کمک کرد تا این حرکت در قشر دانشجو استمرار یابد. باید کمک کرد تا این حرکت اصیل بماند.


[عکس ها از محمد توکلی عکاس همشهری]

وی با بیان اینکه آزاد اندیشی در این جوهره باید باشد و همه باید از آن صیانت کنند تا این تراز برای جریان دانشجویی حفظ شود، به ویژگی عقلانیت در حرکت دانشجویی اشاره کرد و افزود: هم خود دانشجویان و هم دیگران تحمل داشته باشند که بر اساس مبانی عقلی حرکت کنند نه احساسی و هیجانی چرا که حرکت احساسی شما را در چمبره‌ی حرکات پوپولیستی می‌برد که نه به نفع کشور و نه جریان دانشجویی است. شاید برخی جریان‌ها بدشان نیاید حرکت دانشجویی در یک فرایند احساسی هضم شود. اما باید بدانید هر وقت این اتفاق افتاد از حرکت اصالتی خود دور شده‌اید.

لاریجانی در خاتمه گفت: دانشجویان باید مرتب خود را کنترل و بسنجند که از آزاداندیشی، عقلانیت و تطابق با خصوصیات بومی و ارزشی جامعه فاصله نداشته باشند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش به حضور گیتس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس بحرین اشاره کرد و گفت: ایشان در این کنفرانس منطقه‌ای اشاره کردند که بعد از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا، این کشور اعلام کرده است که در مسیر درستی در قبال ایران حرکت کرده است و لذا همچنان باید به ایران فشار وارد کنیم. چون قابلیت این را دارد که روزی به سمت سلاح هسته‌ایبرود؛ می‌بینید مساله از زمانی که می‌گفتند ایران بمب دارد و بوش گفت که جنگ جهانی سوم در راه است رسیده به اینجا.

وی با بیان اینکه اما حالا نیت خوانی می‌کنند و می‌گویند چون ایران از ظرفیت و تراز بالایی در منطقه برخوردار است باید برای حفظ کشورهای منطقه یک سپر موشکی دفاعی ایجاد کنیم. این در حالی است که مشکل سپر موشکی دیگرشان را هنوز حل نکرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به چند وجه از گزارش اخیر آمریکا درباره ایران[نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا: ایران در پی بمب اتمی نیست] گفت: اولا اینکه این گزارش هم سنگ نیست و از اگر و شاید استفاده کرده‌اند تا وزن نامساوی آن را از نظر برآورد اطلاعات حفظ کنند.

در این گزارش عنوان شده است که گزارش سال 2005 درباره ایران مبنی بر اینکه ایران در حال کار بر روی سلاح هسته‌ای است، غلط است؛ این نکته فوق العاده مهمی برای ماست. یعنی کشوری که هم برای ما و هم سایر کشورها دردسر ایجاد کرد و پرونده ما را به شورای امنیت برد امروز می گوید گزارش سال 2005 غلط بوده است و ایران سلاح هسته‌ای ندارد. از سویی عنوان می‌کند در این گزارش که از سال 2003 ایران به سمت سلاح هسته‌ای نرفته است که این هم ادعای دروغی دیگری است که می خواهند با آن جای پایی را برای خود باقی بگذارند. همچنین عنوان می‌کند که در سال 2007 ایران پیشرفت‌های اساسی در فناوری هسته‌ای داشته است.

وی خطاب به دانشجویان گفت: مهم است که بدانید شما ظرفیتی پیدا کرده‌اید که حریف شما آن را پذیرفته است؛ چون ایران دارای توانمندی فناوری هسته‌‌ای است، ما نگرانیم؛ می‌بینید که دیگر بحث سلاح نیست بلکه به دنبال وارد آوردن فشار هستند، البته این گزارش مخلفات دیگری هم دارد.

دبیر سابق شورای عالی امینت ملی گفت که اگر قرار باشد کشوری که سلاح هسته‌ای ندارد به شورای امنیت برود دیگر وجاهت قانونی برای شورای امنیت باقی نمی‌ماند.

لاریجانی با بیان اینکه در گزارش آمده است، ایران از 2003 فناوری هسته‌‌ای نظامیش را تعطیل کرده است که این یک دروغ بزرگ است؛ چرا که ما با آژانس توافق کردیم که بیایند و همه چیز را بررسی کنند. آنها بر اساس مدالیته یکی یکی دارند مسایل را بررسی می کنند. حادثه‌ای که آنها را تکان داده این است که آژانس در دو گزارش اخیرش اظهار نظرهای تکان دهنده‌ای داشته است و به حل موضوعات ایران اشاره می‌کند. این از افتضاحات قرن اخیر است و در هیچ رژیم حقوقی چنین چیزی نیست که اگر حدس زدید و احتمال دادید با نیت خوانی می توانید جلوی عملی را بگیرید. به هر حال این مختصاتی است که به ویژه بعد از 11 سپتامبر به عنوان اقدام پیش دستانه تبلور یافته و این فاجعه‌ای برای بشریت است.

وی در خصوص اینکه می‌گویند باید با فشار جلوی فناوری صلح آمیز هسته‌ای ایران را بگیریم گفت: این یک اشتباه استراتژیک است. آنها چه ایران سلاح هسته‌‌ای داشته باشد و یا نداشته باشد یک برخورد را دارند. یک زمانی می گفتند ایران سلاح هسته‌‌ای دارد لذا ایران را به شورای امنیت ارجاع کردند و اقدامات تنبیهی را صورت دادند و امروز هم که می‌گویند ایران سلاح هسته‌ای ندارد باز هم معتقدند راهی را که می‌روند درست است، اما شما دچار یک دوبینی شده‌اید.

لاریجانی در خصوص اینکه وزیر دفاع آمریکا گفته است باید یک سپر موشکی در منطقه در برابر ایران ایجاد کنیم گفت: این یک معجزه است که کشوری که بعد از 11 سپتامبر یک جانبه گرایی را گسترش داده است امروز در منطقه و در میان کشورهایی یک جانبه گرا چند جانبه گرایی را تبلیغ می‌کند؛ فقط ای کاش این چند جانبه‌گرایی را به کل منطقه بسط می‌دادند. این یک شیطنت جدید است؛ مگر عربستان یک قدرت در منطقه نیست، آیا با قطر، بحرین و امارات که کشورهای کوچکی هستند مشکلی دارد شما اگر مشکل ایجاد نکنید مساله‌ای وجود ندارد. شاید اختلاف نظرهایی داشته باشند، اما جنگی بینشان نیست. پشت تئوری توازن منطقه‌ای‌شان چیست؟ شاید همان چیزی است که وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش از به عنوان سپر دفاع موشکی ایجاد کرده است.

لاریجانی گفت: اما این تئوری برای سرکیسه کردن کشورهای منطقه‌ای است تا یک نگرانی تصنعی را دامن بزنند و از منابع منطقه استفاده کنند آنها می‌خواهند به این شکل به میزان طولانی در عراق بمانند.

وی گفت: اینها دنبال سلطه قاهره در منطقه هستند چون مجالی پیدا نکردند، دارند در دل کشورهای منطقه هراس ایجاد می‌کنند و به این شکل در عراق بیشتر بمانند، اما کارنامه آنها در عراق موفق نیست. آمریکایی‌ها در این کشور وضعیت اسفباری دارند و علاقمندند که به این مساله دامن بزنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان این که مسیر حرکتی ایران برای داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با فراز و فرودهایی مواجه بوده است تاکید کرد: اما این مسیر درست بوده است و ایران امروز به جایگاه اتمی دست یافته و این ظرفیت ایران را بالا برده است.
لاریجانی گفت: نهالی که در پیروزی انقلاب اسلامی کاشته شد به ایجاد نوعی بیداری در منطقه انجامید. وی خطاب به دانشجویان گفت: این بیداری حرف و شعار نیست. اینکه ایران یک ظرفیت نرم افزاری مهم در منطقه دارد برای نخبگان و صاحب‌نظران منطقه و دنیا جا افتاده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها منطقه را نمی‌شناسند گفت: آنها چون به فضای کشورهای منطقه آشنا نیستند رفتارهای ناشیانه‌ای را از خود نشان می‌دهند که به ضد خودشان تبدیل می‌شود. زمانی یکی از کشورهای اروپایی درباره مشکلات در عراق می‌گفت برخی جریانات مردمی با ما مخالفند و آنها ملیشیا هستند و من در پاسخ گفتم، مگر آنها چقدر هستند، فرض کنید که 10 هزار نفر، شما با چهار میلیون نفر در یک شهر مواجهید و آنها هر روز با شما مشکل دارند. هیچ کس در عراق در خانه‌اش امنیت ندارد و عراق امروز به یک پادگان تبدیل شده است؛ بنابراین باید کار خود را اصلاح کنید.

لاریجانی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها رویکرد صحیح به منطقه نداشته باشند نمی‌توانند با قلدری و نظامی‌گری مشکل‌شان را حل کنند گفت: آنها این مشکلات را در لبنان و فلسطین هم دارند. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند دوباره در عراق بمانند.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران کشوری نیست که از قدرتش سوء استفاده کند، ما به دنبال هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و صلح هستیم. ما دنبال جنگ نیستیم. ایرانیان مردم متمدنی هستند، فکر دارند و نیازی به کشورگشایی ندارند. وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما دارید در زمین سوخته بازی می‌کنید.

لاریجانی تاکید کرد: اما ذهن‌های‌ قوی در کشور باید همیشه شرایط را رصد کنند؛ چرا که دردسرسازی آمریکایی‌ها خاتمه نیافته است، باید با عقلانیت و تدبیر و توجه به ظرفیت‌های داخلی و خارجی مسیر خود را ادامه دهیم، وقتی حریف آن قدر به ما نزدیک می‌شود که می‌گوید باید سپر موشکی در برابر ایران در منطقه ایجاد شود به همان میزان باید بر روی تحرکاتمان تمرکز کنیم. جریانات داخلی باید روی پارادایم وحدت ملی تمرکز کنند؛ چرا که این به نفع کشور است. این جریان‌ها ممکن است اختلافاتی داشته باشند و در زمان‌هایی بروز کند. معتقدم کشور ما اگر بتواند تئوری دولت وحدت ملی را دنبال کند موثر خواهد بود.

لاریجانی توضیح داد: شاید در این باره احتیاجی به قانون باشد که همه جریانات سیاسی متناسب با میزان حضورشان در میان مردم در اداره امور کشور سهم داشته باشند. این مساله به بهتر اداره شدن کشور کمک می‌کند. البته این دیدگاه مقداری سلیقه‌ای است، اما فکر می‌کنم می‌توانستیم در دوران گذشته هم این مساله را داشته باشیم، اما امروز ضرورت این موضوع بیشتر احساس می‌شود.

لاریجانی گفت: ایجاد دولت وحدت ملی و مشارکت احزاب در اداره امور کشور به طور قانونی ملزومات خاص خود و سازماندهی نهادهای اجتماعی را می‌طلبد. وی ادامه داد: معتقدم جریان‌های حزبی و تشکیلاتی در کشور قوام پیدا نکرده‌اند، بلکه به مناسبت‌های مختلف رشد پیدا کرده و دوباره افول کرده‌اند، اگر این جریانات انسجام یابند و مانیفست دقیقی برای معرفی خود و سیاست‌هایشان داشته باشند می‌توانند حضور گسترده و موثرتری را داشته باشند.

لاریجانی با تاکید بر توانمندسازی وضعیت اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: هر چه مسایل و مشکلات اقتصادی حل و نیاز های مردم برطرف شود مشکلات ما در عرصه بین‌الملل نیز به راحتی حل می‌شود. وی ادامه داد: آنها (غرب) مسایل داخلی ما را رصد می‌کنند و به محض اینکه مشکلات اقتصادی جا می‌گیرد برای فشار به ما تلاش‌هایشان را گسترش می دهند. لذا باید استراتژی خود را به سمت کاهش مسایل داخلی به کار بگیریم.

لاریجانی تاکید کرد: برای حفظ استقلال و صیانت از فکر دموکراتیک کشور باید توجه خاص به مسایل کشور داشت ضمن اینکه محور باید مقاومت باشد.

پاسخ لاریجانی به سوالات دانشجویان

در ادامه این جلسه علی لاریجانی به سوالات دانشجویان پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی در مورد هم راستایی منافع ملی با رابطه با روسیه اظهار داشت: در شرایط و محیط بین‌الملل نباید بین صفر و صد حرکت کرد. منافع روسیه در این نیست که ایران کشوری ضعیف و متکی به آمریکا باشد. آنها هم منافع خودشان را در بازی شطرنج منطقه دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکا منافعی در منطقه دارد که در این راستا اختلافاتی استراتژیک نیز با ایران دارد. اما این مساله حائز اهمیت است که آمریکا نگاه به منابع نفتی منطقه دارد.

به گفته لاریجانی، این دیدگاه آمریکا را در مورد عراق می توان مشاهده کرد که پس از اشغال این کشور به جز وزارت نفت همه وزارت خانه‌های این کشور را منحل کرد؛ ضمن اینکه امروز نیز قانون نفت را به عراق برده است. وی افزود: اگر رویکرد آمریکایی‌ها تغییر بکند و به دنبال دردسر در منطقه نباشند می‌توان با آنها نیز منافع مشترک تعریف کرد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشور با بیان اینکه سیر پرونده هسته‌‌ای ایران در طول چند سال گذشته فراز و فرودهایی را شاهد بوده است در مورد وضعیت پرونده هسته‌‌ای کشورمان اظهار داشت: استراتژی که در قبال حل مساله هسته‌‌ای ایران اتخاذ شد بسیار درست بود؛ اگرچه در مسایل تاکتیکی اختلافاتی وجود داشت. وی افزود: استراتژی مقاومت تصمیم درستی برای نظام بوده که باعث شد کشورمان اتمی شود.

لاریجانی با اشاره به گزارش اخیر NIE نیز گفت: امروز غرب به این نتیجه رسیده است که ایران هسته‌‌ای را قبول کند و لذا در این گزارش اگرچه تئوری خاصی پشت سر آن است، اما صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌‌ایایران مورد اعتراف قرار داده است. در آینده بهترین راه برای به نتیجه رسیدن این مساله ادامه روند مذاکرات است.

وی با اشاره به توافقات خود با سولانا در مورد مدالیته گفت: در لیسبون با سولانا در مورد این مدالیته توافق کردیم تا دردسر درست نکنند و در این راستا بیش از 200 ساعت کار با آژانس انجام شد و حرکت اصلی ما به نتیجه رسید.

وی افزود: بخشی از مذاکرات سیاسی هم باقی مانده که سعید جلیلی صحبت‌هایی در این خصوص داشته، اما "اوقات تلخی" سولانا را موجه نمی‌دانم و نباید زود قضاوت می‌کرد.

لاریجانی با توصیه به غرب برای مذاکره با ایران در مورد پرونده هسته‌یی‌اش گفت: به غرب توصیه می‌کنم که خودشان را بیش از این معطل "پیش مذاکرات" نکنند، باید مذاکرات اصلی 1+5 با ایران آغاز شود و هر حرفی که با ایران دارند بزنند.

دانشجویی از لاریجانی در مورد رویکرد سیاست خارجی کشورمان پرسید که وی در پاسخ گفت: مبانی کلی برای سیاست خارجی و امنیت ملی کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب و تایید مقام معظم رهبری رسیده که نکات برجسته‌ای در آن وجود دارد که می‌تواند آینده خوبی برای کشور تدوین کند.

وی افزود: ویژگی اساسی رویکرد سیاست خارجی کشورمان مستقل بودن و تهدید زدایی و نیز نگاه صلح‌آمیز به منطقه است. برای تعامل با همه اینها سیاست‌هایی تدبیر شده که کشور براساس آن حرکت می‌کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی سپس در پاسخ به سوالی درباره رابطه جنگ روانی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس و نیز صدور قطعنامه سوم علیه ایران اظهار داشت: نباید به هم متلک بگویید؛ مسایل امنیت ملی را نباید با مسایل داخلی یکی کنید. این مساله به ضرر نظام است.

وی تصریح کرد: اصلاح طلب و اصول گرا در جهت حفظ منافع ملی کار می‌کند. عقلای این گروه‌ها می‌فهمند و افراد خبره‌ای هستند. مناقشات انتخاباتی طبیعی است ولی نباید با امنیت ملی سایش ایجاد کند.

لاریجانی برگزاری انتخابات پرشور و سالم و نیز مخدوش نشدن برخی دستاوردهای ملی را به نفع کشور دانست و گفت: در شرایط فعلی بهتر است که برخی اشتباهاتی که تاکنون مرتکب شده‌ایم محل نزاع قرار نگیرد؛ چرا که این مساله باعث بروز حرکت‌های پوپولیستی می‌شود. وی تاکید کرد: هر کس که کانون اساسی و چارچوب نظام را قبول دارد و بر اساس آن حرکت می‌کند می‌تواند برای کشور مفید باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس در پاسخ به سوالی در مورد منظورش از عبارت "در غلتان دادیم و آب نبات گرفتیم" خاطر نشان کرد: من این مساله را در دانشگاه اصفهان نگفته‌ام؛ البته اگر خبرنگاران چنین چیزی می‌گویند بر ما ولایت دارند.

وی افزود: چند سال پیش که بحث تعلیق مطرح شد موافق نبودم ولی به تصمیم نظام تاسی کردم. همان‌هایی که آن زمان این مساله را توجیه کردند قبول دارند که راه اشتباهی رفته‌اند. به گفته لاریجانی، زمانی که در سعدآباد مذاکرات صورت گرفت به ما گفتند که پروتکل الحاقی را امضا کنید که ظرف چند هفته موضوع حل می‌شود، اما این موضوع دو سال طول کشید.

وی ادامه داد: اوایل اشغال عراق بلر که باد نخوت اشغال عراق در او وزیدن گرفته بود پس از امضا پروتکل گفت ما میوه اشغال عراق را در تهران چشیدیم در حالی که از این مساله غافل بود که آن میوه مزه تلخی داشت.

لاریجانی افزود: بعد از 7-8 ماه از تعلیق طرح پوچی را به ما دادند که حتی مختصر عقلی نیز برای ما قائل نبوده است و آنجا بود که من این حرف را زدم. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی سپس در مورد دلایل استعفایش گفت: در اداره کشور باید صلاحیت مدیریتی متفاوتی وارد شود اما در مسایل استراتژیک هر چه سلایق نزدیکتر باشد روان‌تر می‌تواند حرکت کرد.

وی افزود: معتقدم که نباید به پست و مقام بچسبیم و باید و هر جا مفید هستیم به آنجا برویم. فکر نمی‌کنم درست باشد که وقت کشور را با سایش مدیریتی تلف کرد لذا بهتر دیدم که برادر دیگری که دارای سلیقه مدیریتی مشابهی است به عرصه بیاید و من هم نیز وی را کمک می کنم.

دانشجویی از لاریجانی در مورد آنچه که آن را "پرونده جاسوسی هسته‌ای" خواند پرسید که وی در پاسخ گفت: بحث جاسوسی در فناوری هسته‌‌ای از گذشته وجود داشته و هم گزارشی که اخیرا داده‌اند نیز از این مساله تبعیت می‌کرد. چنانکه بعدا خودشان توضیح دادند از طریق شنود تلفنی این اطلاعات را کسب کردند که البته دروغ می‌گویند و از راه‌های دیگر این اطلاعات را گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: وقتی فردی کار استراتژیک انجام می‌دهد باید مواظب باشد که چنین جاسوسی‌هایی صورت نگیرد. دوستان مسئول نیز باید مواظب باشند و چرا که قلمرو برای آنان مهم است و در سایر مسایل استراتژیک دیگر نیز باید این مساله مد نظر باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی سپس سوال دیگری در مورد نافع بودن انرژی هسته‌ای برای ملت ایران را پاسخ گفت. وی اظهار داشت: انرژی هسته‌‌ای حتما به نفع کشور است. این مساله بهره فراوانی برای کشور دارد و نظام برای آن ظرفیت سازی کرده است.

وی افزود: باید توجه داشته باشید محصولات استراتژیک را به این سادگی‌ها به کسی نمی‌دهند. در زمان شاه قرارداد ایجاد نیروگاه و تحقیق و توسعه با ایران بسته بودند اما وقتی ملت ایران تصمیم گرفت یک دیکتاتور را از کشور اخراج کند ایران را مجازات کردند. امروز هم که می‌گویند که به شما سوخت می‌دهیم هیچ تضمینی وجود ندارد همانگونه که آژانس از سال 1980 به مدت 7 سال بر سر این مساله کار کرد اما به نتیجه‌ای نرسید.

وی در مورد رویکردهای دولت‌های مختلف در خصوص بحث هسته‌ای نیز گفت: مساله هسته‌ای ایران در شورای عالی امنیت ملی بحث می‌شود که زیر نظر رهبری است و اگرچه دولت‌ها دارای تاکتیک‌های مختلفی‌اند اما زیر نظر رهبری قرار دارند و یک مسیر را تاکنون طی کرده‌اند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی سپس با اشاره به مثلث چین، روسیه و ایران برای مقابله با تهدیدات آمریکا در تشریح توانایی هر یک از این کشورها اظهار داشت: آمریکایی‌ها بر روی مساله چین بسیار متمرکزند چون چین آینده مهمی دارد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ظرف 10 سال آینده یکی از ابر قدرت‌های جهان خواهد شد.

وی افزود: روسیه نیز از فضا و مسایل پس از فروپاشی شوروی به درآمده که ظرفیت مهمی در صحنه بین‌المللی است. ما با هم منافع مشترک داریم و اختلافاتی نیز با آنها شاهدیم. در این بین نباید یک چیز را از نظر دور بداریم. به گفته وی، این روابط باید با اتحادیه اروپا نیز چنین باشد و در تمامی نقاط جهان باید به دنبال نقاط مشترک باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های استقلال کشور گفت: استقلال امر مدرجی است و مقوله به تشکیک است. امروز استقلال به معنای این نیست که همه چیز درون کشور باشد باید در مسایل استراتژیک به داخل متکی باشیم. ما دارای ظرفیت های تعریف نشده‌ای در مسایل اقتصادی هستیم که باید تلاش کنیم بالفعل شود.

لاریجانی تاکید کرد: در بحث مقوله جهانی سازی نیز که غرب برای فریب ما از محو استقلال در آن سو برداشت می کند نیز باید جوهره آن را بفهمیم و از فرصت‌های آن استفاده کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی سپس در پاسخ به سوال دیگری درباره خروج از ان.پی.تی و انتخاب راه کره شمالی و نیز امضای سی.تی.بی.تی اظهار داشت: با خروج از ان.پی.تی 100 درصد مخالفم؛ چرا که معتقدم اگر این پیمان درست اجرا شود به نفع صلح جهانی است.

وی ادامه داد: رفتار ما با کره شمالی متفاوت است. کره شمالی به دنبال سلاح بود اما ما به دنبال آن نیستیم و آن را کار پر اهمیتی برای کشور نمی‌دانیم چرا که مخل امنیت روانی جهان است.

لاریجانی در مورد پیوستن به سی.تی.بی.تی (پروتکل الحاقی) تصریح کرد: پیوستن به آن جای بحث دارد. باید در این خصوص ابعاد مختلف را در نظر گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد نظر یکی از دانشجویان در مورد شباهت اجلاس سران حاشیه کشورهای دریای خزر در تهران و معاهده ترکمانچای خاطر نشان کرد: متاسفم که چنین اصطلاحاتی به کار می‌برد. مطلقا در بحث اجلاس خزر چنین مساله‌ای مطرح نشده است. اجلاس خزر اجلاسی بود که کشورهای حاشیه آمدند و در مورد چگونگی تامین منافعشان صحبت هایی را اعلام کردند.

وی ادامه داد: برای بهره برداری از زیر بستر و رو بستر دریای خزر احتیاج به ضوابطی داریم که در اجلاس تهران هیچ بحثی در مورد رژیم حقوقی آن مطرح نشد.

وی شبیه کردن این اجلاس به معاهده ترکمانچای را وهم و ظلم برای کشور توصیف کرد و گفت: کشور ما در حفظ منافع و امنیت ملی پیشگام است و اجازه نمی‌دهد کسی حقوق ملتش را تضییع کند.

در خاتمه یکی از دانشجویان در مورد انتخابات آتی مجلس و کاندیداتوری لاریجانی پرسید که وی در پاسخ گفت: زمانی که من از دبیرخانه بیرون آمدم عده‌ای این بحث را مطرح کردند که فلانی قصد دارد کاندیدای مجلس شود. اما باید بگویم تنها یک سمت در جمهوری اسلامی وجود دارد که نیاز به استعفا برای نمایندگی ندارد و آن دبیری شورای عالی امنیت است.

وی ادامه دارد: جریانات مختلف در این مورد با من صحبت کردند اما من خودم به صلاح نمی‌دانم. فکر می کنم که بتوانم از این مختصر توانم در جایی دیگر استفاده کنم.

علی لاریجانی پس از سخنرانی در دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته اعلام کرد سولانا ایده‌ جدیدی غیر از مدالیته ارائه کرده است و ایده‌های شما را رد کردند گفت: به نظرم به این شدت نبوده است، فکر می‌کنم با سولانا در این دوره بحث‌های مختلفی برای حل مساله‌ هسته‌ای صورت گرفته است که یکی از آنها بحث مدالیته بود. البته موضوعات دیگر هم مطرح شد.

وی گفت: این قدر که شما رسانه‌ها بر این مسایل تاکید می‌کنید باعث می‌شود ظرفیت دیپلماسی کاهش بیابد. سولانا و  سعید جلیلی تلاش می‌کنند و نباید این تلاش تبدیل به یک منازعه شود. وی گفت: من در جریان مذاکرات هستم و فکر می‌کنم می‌توانند بحث را جلو ببرند حداقل این که من فکر می‌کنم این ظرفیت هنوز وجود دارد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا اظهار نظرهای ولادیمیر پوتین در سفر جلیلی به مسکو بررسی شد؟ گفت: این رایزنی‌ها بین ایران و روسیه مرتبا وجود دارد در عین حال مسئولیت این کار با دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی و شخص آقای جلیلی است. من هم کمک می‌کنم اما باید در این باره از ایشان سوال کنید.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تبلیغات بر روی استعفاهای صورت گرفته در دولت می‌پرسید گفت: شما نباید تصور کنید که دیگران دنبال محسنات شما هستند آنها به دنبال برجسته کردن مواردی هستند و می‌خواهند آن را تبدیل به یک اشکال کنند.

وی تاکید کرد: برجسته‌سازی برخی نقاط در استراتژی تبلیغاتی آنها وجود دارد اما این که در کشور ما تغییرات پی در پی وجود داشته باشد چیز جالبی نیست، به نظر من در اداره‌ کشور به یک طمانینه نیاز است.

لاریجانی در خصوص احتمال تصویب قطعنامه‌ سوم علیه ایران گفت: فکر نمی‌کنم الان فضایی برای این کار وجود داشته باشد، من معتقدم باید کمک کنیم بستر حل و فصل مساله فراهم شود. به نفع ایران و نیز آنهاست که تفاهم ادامه یابد.

وی در خصوص ادامه‌ همکاری‌ها با آژانس در چارچوب مدالیته افزود:‌ همکاری با آژانس ظرفیت خوبی است و دلیلی برای بر هم زدنش وجود ندارد.

کد خبر 38799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز