چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد:‌ رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به ‌تهران پیشنهاد خاصی را به ایران ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، علی لاریجانی در حاشیه همایش سراسری روحانیون واحدهای عقیدتی- سیاسی ارتش، این مطلب را پس از اشاره یکی از خبرنگاران به سخن مقام معظم رهبری در دیدار با ولادیمیر پوتین مبنی بر این‌که درباره سخنان و پیشنهاد شما تأمل خواهیم کرد، گفت و افزود: موضوع هسته‌ای نیز بخشی از پیام پوتین بود و ما در حال بررسی دیدگاه وی هستیم.

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد:‌ این پیشنهاد احتمالا شامل تایم‌اوت و توقف موقت فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران و به‌طور همزمان، توقف تحریم‌ها برضد ایران است؛ البته ممکن است نگاه آمریکا به تایم‌اوت تنها به قطع صدور قطعنامه‌های جدید بر ضد ایران معطوف باشد.

طرح تایم‌اوت را برای اولین بار محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد که البته با مخالفت ایران مواجه شد.

ایران بارها تأکید کرده است مسیری که اکنون پای در آن نهاده و هدف آن حل و فصل مسائل از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، ادامه خواهد یافت ، چرا که مصمم است نیاز خود را به انرژی هسته‌ای تأمین کند و به همین علت غنی‌سازی را با جدیت پی می‌گیرد.

اما آسوشیتدپرس در ادامه گمانه‌زنی‌های خود مدعی شد که هدف اصلی از سفر پوتین به ایران، این بود که شخصاً این دیدگاه را به رهبر ایران اعلام کند.

در آستانه سفر پوتین به تهران، کاندولیزا رایس و رابرت گیتس، وزرای خارجه و دفاع آمریکا، به مسکو رفتند و مذاکرات مهمی درباره پرونده ایران انجام دادند و پیش از آن نیز نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه در مسکو با پوتین درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کرده بود و در نهایت هم پوتین پس از رایزنی با آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان در برلین به تهران پرواز کرد.

 لاریجانی و سولانا؛ سه‌شنبه در رم

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات هفته آینده‌اش با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: سه‌شنبه آینده در رم با سولانا دیدار می‌کنم.

علی لاریجانی که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد و ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، در عین حال خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر کار اصلی ما در بحث هسته‌ای با آژانس است و در شرایط کنونی ما وارد اجرای چارچوب همکاری با آژانس شده‌ایم.

وی با اشاره به سفر پوتین به ایران و رفع مشکلات نیروگاه بوشهر گفت: بحث‌های خوبی در این زمینه انجام شد و نظر پوتین در این زمینه بسیار روشن بود که چه وقت کار باید صورت گیرد، فکر می‌کنم به زودی کارهای مربوط به نیروگاه بوشهر انجام شود.

لاریجانی تصریح کرد که مسائل اصلی کار انجام شده و مباحثی اداری باقی مانده است.

بدون پیش‌شرط

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در سخنرانی خود در همایش روحانیون دفاتر عقیدتی- سیاسی ارتش تأکید کرد: تا زمانی که پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی اورانیوم برای آغاز مذاکرات هسته‌ای وجود داشته باشد، مذاکره‌ای انجام نخواهد شد.

تنها شرط گفت‌وگو

به گزارش خبرنگار همشهری، علی لاریجانی گفت: غرب پیش‌شرطی را مطرح کرده تا مذاکراتی انجام نشود، اما باید بدانند که گفت‌وگو تنها در شرایطی انجام می‌شود که پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی از بین برود.

وی افزود: 2 سال است که تعلیق را پیش‌شرط مذاکرات کرده‌اند و می‌گویند به پای میز مذاکره برگردید، و این نشان می‌دهد که مشکل اینها چیز دیگری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: متاسفیم که وقتی ایران گامی اساسی برای حل و فصل مسائل برداشت، با حرف‌های عجیب و غریب وزیر امور خارجه فرانسه و نیز حرف‌های عجیب و غریب‌تر آمریکایی‌ها مواجه شد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این نشان می‌دهد که غرب ماجراجوست و مسئله هسته‌ای ایران بخشی از طرح ماجراجویانه و شرورانه آمریکاست، زیرا آمریکا از اینکه ایران روی پای خود ایستاده، عصبانی است.

لاریجانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال امنیتی کردن جهان و فضای بین‌المللی هستند و نومحافظه کاران این کشور معتقدند باید تهدید علیه آمریکا را تعریف و سپس مقابله با آن را طراحی کنند، گفت: آمریکا به‌دنبال طراحی نوعی نظام توتالیتر در جهان است.

رجزخوانی بیهوده

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین تصریح کرد: بسیاری از حرف‌هایی که دشمنان می‌زنند، رجزخوانی است، اما نیروهای نظامی باید با چشم تیز آنها را ببینند و رصد کنند.

وی دیپلماسی آمریکایی‌ها در منطقه را دیپلماسی وحشی توصیف کرد و گفت: در اولین گام برای مقابله با این دیپلماسی باید آن را شناخت و راهبرد درست را در رویارویی با آن ترسیم کرد.

کد خبر 34260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز