همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه در نشست کشورهای حاشیه دریای خزر اعلام کرد روسیه خاک خود را در اختیار دیگران نمی‌دهد تا از آنجا به کشورهای ساحلی حمله شود.

به گزارش ایرنا ولادیمر پوتین روز سه‌شنبه 24 مهر در نشست ویژه بررسی مسائل دریای خزر در تهران ضمن تاکید بر اهمیت این دریا گفت: نمی‌توانیم خاک خود را در اختیار دیگران برای حمله به کشورهای ساحلی قرار دهیم.

رییس‌جمهوری روسیه پیشنهاد کرد تا یک کانال آبی برای اتصال دریای خزر با دریای سیاه ایجاد شود.

پوتین در مراسم افتتاحیه این اجلاس در تالار حافظیه مجموعه فرهنگی سعدآباد افزود: این امر می‌تواند ابتکار خوبی باشد و با ایجاد آن، قدرت بالقوه‌ای برای ترانزیت فراهم شود و به کشورهای ساحلی آن امکانات افزونتری بدهد.

رییس جمهوری روسیه همچنین با تاکید بر لزوم پیروی از نرم‌های موجود و تصویب شده قبلی درباره رژیم حقوقی دریای خزر، تصریح کرد: مسکو پیشنهاد می‌کند تا کشورهای ساحلی دریای خزر پیشرفت و پیشبرد کریدور شمال - جنوب را تصویب کنند.

پوتین تاکید کرد: اولویتهای همکاری در این دریا امروز موضوعاتی چون امنیت، کشتیرانی، حفاظت از استخراج نفت و گاز، مبارزه با تروریست جهانی و افراط گرایی است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری تجاری و اجرای پروژه‌های زیربنایی بین کشورهای ساحلی دریای خزر افزود: امروز دریای خزر به شکل یکی از مراکز اصلی استخراج و تجارت نفت و گاز تبدیل شده است.

رییس جمهوری روسیه همچنین از وضعیت بد اکولوژی دریای خزر انتقاد کرد.

پوتین با تاکید بر حمایت روسیه از مسایل زیست محیطی دریای خزر گفت: اهمیت اکولوژیک (زیست محیطی) باید جنبه اصلی هرگونه پروژه‌ای در خزر باشد.

وی تاکید کرد: مساله اکولوژیک (زیست محیطی) بویژه باید مساله اصلی در استخراج و انتقال انرژی باشد.

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد: هر پروژه‌ای که لطمه و خسارت زیست محیطی به دریای خزر وارد کند، نباید بدون بحث و مباحثه هر پنج کشور ساحلی این دریا و باید با تصمیم‌گیری جامع گرفته شود.

پوتین خطاب به روسای جمهوری کشورهای حاشیه خزر گفت: از زمان ملاقات اول ما در عشق‌آباد، پنج سال گذشته است و در این مدت، مشورت‌های کارشناسی زیادی درباره مسایل دریای خزر داشتیم و اکنون وظیفه اصلی ما این است که به روند مذاکرات بر سر موضوعات اصلی انگیزه بدهیم.

پوتین همچنین رژیم حقوقی دریای خزر در زمینه کشتیرانی، ماهیگیری، فعالیت نظامی و حفظ محیط زیست را خوب ارزیابی کرد و گفت: فکر می‌کنم که این وضعیت همه جانبه قابل اجرا است و همه کشورهای ساحلی به این کار علاقه دارند.

دومین اجلاس سران پنج کشور ساحلی دریای خزر سه‌شنبه با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و روسای جمهوری روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در تهران آغاز شد.

کد خبر 34088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز