همشهری آنلاین: الهام علی‌اف توافق برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را سبب تحکم بیشتر اعتماد متقابل کشورهای حاشیه این دریا دانست.

به گزارش ایرنا الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان با تاکید بر ضرورت حل و فصل مسائل مربوط به دریای خزر گفت: دستیابی به توافق برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، سبب تحکیم بیشتر اعتماد متقابل، صلح و امنیت در منطقه خواهد شد و زمینه همکاری نزدیکتر را نیز فراهم می‌کند.

علی‌اف روز سه‌شنبه 24 مهر در سخنرانی خود در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در تهران، افزود: یکی از شروط عمده تامین صلح، ثبات و امنیت در منطقه، حل و فصل مناقشات در چارچوب قوانین سازمان ملل و مبنی بر اصول حاکمیت ملی کشورها، تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای شناخت شده بین‌المللی است.

رییس جمهوری آذربایجان در ادامه اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که توسعه و گسترش همیشگی روابط دوستانه و همکاری با کشورهای همسایه، یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی باکو است.

براین باورم که اجلاس تهران و بیانیه‌ای که در اینجا تصویب خواهیم کرد، نقطه عطفی در راستای توسعه هرچه بیشتر همکاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر و تامین صلح و ثبات در منطقه بوده و با تصویب آن، خزر بیش از پیش به دریای صلح و دوستی و همکاری تبدیل خواهد شد.

مسایل مربوط به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر همواره قابل توجه ما بوده و قرارداد تقسیم بستر دریای خزر که بین جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه امضا شده، اهمیت زیادی برای ما دارد.

علی‌اف همچنین گفت: بنیان و اساس این موافقت‌نامه‌ها مبتنی بر رسیدن به توافق کلی است و این موافقت‌نامه‌ها جزء لاینفک و مهم رژیم حقوقی دریای خزر را تشکیل داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه از قرون گذشته، خزر دریای دوستی و همکاری بوده، استفاده از این دریا فقط بامقاصد صلح‌آمیز، نظامی نشدن و مشخص کردن اصول امنیتی در چارچوب رژیم حقوقی و همچنین در چارچوب توافقات عمومی، حفظ امکانات آزاد ترانزیتی برای کشتی‌های کشورهای ساحلی که به دریاهای دیگر و اقیانوس راه ندارد، حائز اهمیت فراوان است.

علی‌اف با بیان اینکه دریای خزر به لحاظ موقعیت ویژه برای تمام منطقه حائز اهمیت فراوان است، افزود: تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نه تنها از لحاظ توسعه و شکوفایی کشورهای منطقه و تحکیم روابط بین دولت‌ها، بلکه از لحاظ حفظ اکوسیستم و بهسازی وضعیت محیط زیست آن نیز حائز اهمیت می‌باشد.

وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه اجلاس تهران بتواند امکانات لازم را برای نزدیک شدن هرچه بیشتر مواضع و دستیابی به نتایج جدی فراهم آورد، از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این اجلاس تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 34100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز