همشهری‌آنلاین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که به منظور شرکت در دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر به تهران سفر کرده است، در گفتگو با خبرنگاران سازمان صداوسیما و خبرگزاری ایرنا، به پرسش‌های مختلف آنان پاسخ گفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوالی درباره سطح روابط ایران و روسیه، و زمینه ها و اولویت های همکاری های دو کشور گفت: ایران و روسیه دو کشور همسایه و دوست و دارای فرهنگی کهن هستند که از گذشته های دور با یکدیگر همکاری و دوستی داشته اند.

وی افزود: روابط ایران و روسیه بر اساس حسن همجواری و بسیار مهم است و در زمینه های گوناگون از جمله تجاری، کمک های انساندوستانه و حل و فصل مسائل منطقه خزر و تمام منطقه، گسترده و موثر بوده است.

رئیس جمهور روسیه گفت: تهران و مسکو در زمینه های فضا، هواپیماسازی و زیربنایی و اجرای طرح های بزرگی مانند راهگذر (کریدور) شمال - جنوب، همکاری های خوبی دارند و خواهند داشت.

پوتین با اشاره به امضای توافقنامه جدید بین ایران، روسیه و قزاقستان برای اتصال خط آهن گفت: این توافقنامه اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: ایران و روسیه در زمینه انرژی شامل نفت و گاز و انرژی هسته ای، همکاری های خوب و رو به گسترشی دارند.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه صادرکنندگان اصلی نفت و گاز به شمار می روند گفت: در زمینه انرژی برق نیز همکاری خواهیم کرد؛ از جمله پیشنهاد جمهوری آذربایجان برای اتصال شبکه برق و انتقال انرژی بین آذربایجان، ایران و روسیه گام بسیار مهمی در این زمینه است که می توانیم نیازهای یکدیگر را در فصول مختلف زمستان و تابستان تامین کنیم.

پوتین همکاری های تهران و مسکو را در همه زمینه ها مثبت ارزیابی کرد و گفت: در زمینه انرژی هسته ای، در ساخت نیروگاه بوشهر همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد که می خواهیم به زودی این طرح را تمام کنیم.

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوال دیگری گفت: ایران و روسیه برای عادی کردن اوضاع در آسیای مرکزی تلاش فراوانی انجام داده اند که ایجاد آشتی در تاجیکستان از آن جمله است.

پوتین افزود: نه تنها کشورهای آسیای مرکزی، بلکه همه دنیا امروز به خاطر منافع ملی و آینده خود، برای اهداف مشترک، همکاری های مشترک انجام می دهند.

وی تصریح کرد: ایران و روسیه توجه خاصی به اوضاع افغانستان دارند و خواهان آن هستند که مردم این کشور در صلح زندگی کنند، خونریزی ها تمام شود، نیروهای بیگانه اخراج شوند و خود مردم با به دست گرفتن تعیین سرنوشتشان، امنیت را در افغانستان برقرار کنند.

پوتین با اشاره به تلاش دو کشور ایران و روسیه برای ایجاد امنیت در افغانستان گفت: با توجه به مشکلی که در قفقاز وجود دارد، باید توجه خاصی به آن داشته باشیم و ایجاد روابط خوب بین ارمنستان و آذربایجان نیازمند آن است که دو طرف راه حل خوبی بیابند و هم دوجانبه و هم چند جانبه باشند.

رئیس جمهور روسیه افزود: در گروه مینسک غیر از روسیه، کشور امریکا نیز عضو است و ما این کار را ادامه می دهیم.

پوتین توسعه ناتو را یک خطر (نقص) خواند و گفت: ما هنوز نتیجه خوب و چشمگیری از فلسفه سازمان ناتو نمی بینیم و تغییرات به چشم نمی آید.

رئیس جمهور روسیه افزود: ما نگران نزدیک شدن ناتو و ساختارهای نظامی آن به مرز روسیه هستیم و این به اعتمادسازی بین امریکا و روسیه کمک نمی کند.

ولادیمیر پوتین گفت: چالش های جدید مثل تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته با کار نظامی حل نمی شود.

وی با اشاره به مشکل روسیه با امریکا و اروپا بر سر مسئله پدافند ضدموشکی گفت: اصرار بر ایجاد چنین سپر دفاعی نیازمند آن است که ابتدا خطرهای موشکی، منبع این خطرها و افرادی که در پی آن هستند روشن شود و برخورد دموکراتیک برای مدیریت آن صورت گیرد.

پوتین ادامه داد: پس از تعیین مدیریتی عمومی برای سپر دفاع موشکی آنگاه می توان به این موضوع پرداخت، اما گفتگوی اخیر ما با امریکا این است که امکان انتقال دیدگاه ها وجود دارد.
رئیس جمهور روسیه بر مخالفت خود و دولت این کشور با نظام تک قطبی در جهان تاکید کرد و گفت: امروز مسائل جهانی به گونه ای است که هیچ قدرتی نمی تواند به تنهایی مشکلات و مسائل جهان را حل کند.

پوتین تصریح کرد: مسائل عراق و افغانستان این موضوع را ثابت می کند و ما معتقدیم پیشرفت جهان در گرو همکاری و تقویت سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد است و فقط می توان با تصمیم گیری های جمعی و تفاهم به نتایج مثبت و بلندمدت دست یافت.

رئیس جمهور روسیه درباره ویژگی های ایران گفت: ایران کشور و قدرتی جهانی است و همواره در خاورمیانه تاثیرگذار و نقش آفرین بوده است.

وی افزود: ایران ادبیات و تاریخ کهن و ریشه داری دارد که حتی بخشی از خاک شوروی سابق هم جزو خاک و سرزمین ایران بوده است.

رئیس جمهور روسیه از اینکه با ادبیات ایران آشنا نیست ابراز تاسف کرد و گفت: البته من به ادبیات و زبان ایران توجه خاصی دارم و به آن علاقه مندم.

پوتین، ایران را سرچشمه مذاهب و توسعه ادیان و فرهنگ های رشد یافته و عمیق خواند و با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: حضور و گسترش فرهنگ و آیین مذهبی ایرانیان در بخش هایی از روسیه، از جمله در منطقه اورال نشان می دهد روابط دو کشور ریشه دار و عمیق است و بر این اساس ما یکدیگر را بهتر درک می کنیم.

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا شما همچنان ورزش می کنید گفت: من ورزش را دوست دارم و در هر شرایطی به آن ادامه می دهم.

پوتین درباره امکان بازگشت به قدرت پس از پایان دوره قانونی ریاست جمهوری خود گفت: ما به قانون اساسی روسیه احترام می گذاریم و از آن پیروی می کنیم؛ در قانون اساسی ما یک فرد نمی تواند بیش از دو دوره رئیس جمهور باشد، اما پس از یک دوره کناره گیری، بار دیگر می تواند رئیس جمهور شود و این امکان وجود دارد.

وی افزود: نمی توانم آینده را پیش بینی کنم اما می خواهم در هر جا باشم به مردم روسیه خدمت کنم.

خبرنگار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه مصاحبه با ولادیمیر پوتین پرسید: آیا به عنوان رئیس جمهور روسیه وعده می دهید تا پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری شما، طلسم طولانی شدن روند احداث نیروگاه بوشهر شکسته شود و سوخت هسته‌ای که مهم ترین مرحله باقیمانده راه اندازی این نیروگاه است به ایران تحویل شود؟

رئیس جمهور روسیه در پاسخ گفت: همانطور که قبلا اعلام کرده ایم روسیه کار احداث نیروگاه بوشهر را به اتمام خواهد رساند و طبق معاهده آژانس بین المللی انرژی اتمی، سوخت نیروگاه چند ماه قبل از راه اندازی رآکتور ارسال خواهد شد.

پوتین تصریح کرد: روسیه به هیچ وجه از ارسال سوخت مورد نیاز رآکتور نیروگاه بوشهر خودداری نخواهد کرد ولی باید بدانیم که نیروگاه در چه وضعی است.

رئیس جمهور روسیه گفت: موافقتنامه ای بین ایران و روسیه نیز امضا شده است که سوخت استفاده شده در نیروگاه بوشهر به روسیه برگردد و مایلیم این کار انجام شود.

پوتین افزود: کارشناسان ایرانی و روسی امروز درباره امکان تغییر قرارداد در حال گفتگو هستند، چون باید بفهمیم چگونه می توان از امکانات قدیمی با فناوری جدید استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران و روسیه درباره نیروگاه بوشهر تفاهم خوبی دارند گفت: مطمئن باشید وقتی راه حل مورد نظر پیدا شود، موضوع حل خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد: مردم ایران می دانند هیچ یک از کشورهای دیگر اجرای طرح نیروگاه بوشهر را بر عهده نگرفتند و شرکای آلمانی ما که چند دهه قبل کار را شروع کرده بودند آن را رها کردند و به همین دلیل اجرای این طرح سخت شد.

پوتین گفت: اجرای طرح احداث نیروگاه بوشهر نه به دلایل سیاسی، بلکه به علت مسائل مربوط به فناوری به کار رفته در آن سخت شده است؛ تجهیزات آلمانی اولیه استفاده شده در این طرح، قدیمی و متعلق به سی سال قبل است که خود باعث بروز مشکلاتی در روند کار شده است.

رئیس جمهور روسیه پایبند نبودن دیگر کشورها را به موافقتنامه های امضا شده با ایران، از جمله کره جنوبی که حاضر نشد تجهیزات مورد نظر را ارسال کند، از عوامل کندی ساخت نیروگاه بوشهر خواند و افزود: با این مشکلات مجبور شدیم به دنبال تجهیزات جایگزین باشیم و این خود باعث تاخیر در اجرای طرح نیروگاه بوشهر شد.

کد خبر 34141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز