گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد مسکو از افزایش قدرت ناتو در مرزهای خود بی‌تفاوت نمی‌گذرد.

به گزارش ایتارتاس، پوتین در نشستی در وزارت دفاع روسیه گفت: تعدادی از کشورها و تعدادی از اعضای ناتو با نقض توافقنامه‌های پیشین به تقویت منابع نظامی نزدیک مرزهای روسیه مبادرت کرده‌اند و متأسفانه پیشنهادهای روسیه برای استقرار سامانه دفاع هوایی واحد بدون پاسخ مانده است.

وی افزود: البته ما نمی‌توانیم درباره افزایش قدرت نظامی در مرزهایمان بی‌تفاوت باشیم.

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: نمی‌توانیم به‌صورت یکجانبه  به معاهده نیروهای متعارف اروپا عمل کنیم.

پوتین تعلیق مشارکت روسیه در این معاهده را یکی از طرح‌های مناسب برای پاسخ دادن به
قدرت‌نمایی برخی کشورها و ناتو دانست.

وی گفت: من تاکید می‌کنم این یک طرح اضطراری و لازم است، شرکای ما نه تنها این معاهده را تصویب نکرده‌اند بلکه به آن نیز نپیوسته‌اند.

پوتین افزود: به محض آنکه شرکای ما به این معاهده بپیوندند و آن را به اجرا در آوردند روسیه نیز از سرگیری اجرای تعهداتش را بررسی می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد:  ما هیچ معاهده‌ای را به صورت یک جانبه به اجرا در نمی‌آوریم، شرکای ما این معاهده را تصویب نکرده‌اند و برخی حتی آن را امضا هم نکرده‌اند،  چند سال باید منتظر بمانیم، نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم.

پوتین همچنین اعلام کرد: روسیه آمادگی رزمی نیروهای هسته‌ای راهبردی اش را به منظور تقویت قدرت پاسخگویی سریع و مناسب به هر متجاوزی افزایش می‌دهد.

پوتین ابراز اطمینان کرد: نیروهای مسلح متحرک روسیه که به آخرین دستاوردهای علوم و فنون تجهیز شده‌اند، ضامن اصلی امنیت روسیه هستند.

پوتین درکنفرانسی با حضور مقامات عالی‌رتبه نظامی روسیه گفت: سطح آمادگی و تجهیزات پیشرفته این نیروها می‌تواند توانمندی دفاعی روسیه را تضمین کند و از این کشور در برابر تهدیدات بالقوه محافظت کند.

وی ادامه داد: افزایش آمادگی رزمی نیروهای هسته‌ای راهبردی در اولویت قرار دارد، آنها باید قادر باشند سریع‌‌ترین و مناسب‌ترین پاسخ را به هر متجاوزی بدهند.

از سوی دیگر یوری بالوایوسکی رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه دیروز  اعلام کرد روسیه مشارکت خود را در پیمان نیروهای متعارف اروپا در زمان پیش‌بینی شده یعنی 12 دسامبر(21آذر) به حال تعلیق درخواهد آورد.

پارلمان روسیه روز جمعه به تعلیق مشارکت روسیه در پیمان نیروهای متعارف اروپا، چراغ سبز نشان داد.

کد خبر 37136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز