سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمان در روسیه، رهبری مسکو وارد درگیری لفظی شدیدی با دولت‌های غربی شد.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان در گزارشی از برلین و بروکسل نوشت، کمیسیون اتحادیه اروپا و دولت آلمان به انتقاد از رفتار نیروهای روسی با تظاهرکنندگانی پرداخته بودند که در روزهای اخیر به خیابان‌ها آمده و خواستار آزادی گری کاسپاروف، سیاستمدار اپوزیسیون شده بودند که در بازداشت به سر می‌برد.

در مقابل، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه این طرف‌ها را به مداخله در امور داخلی کشورش متهم کرد. وی همچنین آمریکا را در این خصوص مسوول دانست که سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSZE) تصمیم‌گرفته است هیچ ناظر انتخاباتی را به روسیه بفرستد.

پوتین در گردهمایی حزب حاکم روسیه واحد در سن‌پترزبورگ گفت: «ما این امر را در روابط‌مان با این کشور مد نظر قرار خواهیم داد».

از آنجا که انتظار می‌رود پیروزی قاطعی برای حزب پوتین در انتخابات یکشنبه حاصل شود، کرملین ظاهرا تلاش می‌کند انتقادهای احتمالی به قانونی برگزار شدن انتخابات را از پیش برطرف کند. اپوزیسیون، مقامات روسی را متهم می‌کند احزاب مستقل را از دایره انتخابات کنار گذاشته یا از رقابت‌های انتخاباتی آنها جلوگیری می‌کند.

بر اساس یک نظرسنجی که موسسه نظرسنجی فوم (Fom) روز دوشنبه نتایج آن را منتشر کرد، حزب روسیه واحد می‌تواند بر روی کسب بیش از 60 درصد آرا حساب باز کند.

بر این اساس، کمونیست‌ها و ناسیونالیست‌های وفادار به کرملین به ریاست ولادیمیر شیرینوفسکی نیز فقط هفت درصد آرا را کسب خواهند کرد. در نظرسنجی‌های دیگر هم نتایج بهتری برای حزب کرملین که به سرلیستی پوتین وارد صحنه انتخابات می‌شود، پیش‌بینی شده است.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار آن شده بود که بازداشت‌شدگان تظاهرات اخیر روسیه هر چه سریع‌تر آزاد شوند.

وی گفت: «در یک دموکراسی باید همه شهروندان قادر باشند عقایدشان را در چارچوب قانون ابراز کنند. من به شدت از گزارش‌ها درباره حملاتی که پلیس انجام داده و به بازداشت سیاستمداران و تظاهرکنندگان انجامیده است، نگران شده‌ام».

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم گفته است پلیس روسیه آن گونه که باید رفتار شایسته‌ای با تظاهر‌کنندگان نداشته است.

نیروهای امنیتی روسیه در روزهای اخیر دو تظاهرات را که از سوی احزاب منتقد کرملین در مسکو و سن‌پترزبورگ برگزار شده بود، بر هم زدند و صدها تظاهرکننده را بازداشت کردند. در این جریان علاوه بر کاسپاروف، دیگر سیاستمداران پیشرو حزب لیبرال SPS که مجاز به ورود به انتخابات پارلمانی شده‌اند نیز بازداشت شدند.

OSZE از اعزام ناظر انتخاباتی به روسیه پس از آن منصرف شد که پیام‌هایی دال بر احتمال کارشکنی مقامات روسی در صدور روادید دریافت کرد.

این در حالی است که پوتین گفت آمریکا به عنوان عامل مطرح شدن چنین ادعایی سعی در مشروعیت‌زدایی از انتخابات را دارد.

کد خبر 37695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز