همشهری آنلاین: رییس جمهور روسیه بار دیگر آمریکا را متهم کرد که با طرح خود برای استقرار سیستم سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی روابط با کشورش را به خطر می‌اندازد.

خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، ولادیمیر پوتین امروز جمعه 20 مهر در جریان دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا از ایالات متحده خواست تا قراردادی را با لهستان یا چک در این باره تا زمانی که مذاکرات روسیه و آمریکا پایان نیافته باشد، منعقد نکند.
واشنگتن در حال مذاکره با لهستان برای استقرار موشک‌های رهگیر و با چک درباره استقرار تاسیسات راداری است. مسکو در مقابل، استفاده مشترک از ایستگاه راداری در جمهوری آذربایجان را پیشنهاد داده است.
پوتین که رایس و گیتس برای ملاقات با او نزدیک به 40 دقیقه مجبور به انتظار کشیدن شدند، در همین حال تهدید به خروج از یکی دیگر از پیمان‌های خلع سلاح در صورتی شد که کشورهای بیشتری به توافقنامه INF درباره موشک‌های کوتاه و میان‌برد نپیوندند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، پوتین گفت: «ما باید ملزوماتی را فراهم کنیم که ماهیتی جهانی به این توافق روسی و آمریکایی بخشیده شود. اگر ما موفق نشویم، برای‌مان مشکل خواهد بود که به چهارچوب این پیمان پایبند بمانیم.»
توافقنامه INF‌ (نیروهای هسته‌ای میان برد) در سال 1987 میلادی میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و رونالد ریگان و میخائیل گورباچف آن را به امضا رساندند. رهبران نظامی روسیه در ابتدای سال جاری میلادی تهدید خروج از INF را مطرح کرده بودند. این پیمان، قانون نابودی همه موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد این دو قدرت هسته‌ای را با برد 500 تا 5500 کیلومتر، تعیین کرده است.
رییس جمهور روسیه گفت کشورهای هم مرز با روسیه «در مقابل باید به ما حق بدهند که چنین سیستمی را تولید کنیم، همان کاری که خودشان هم انجام می‌دهند.»
در ماه ژوئیه روسیه به دلیل خشم از طرح‌های موشکی آمریکا حضور خود را در پیمان نیروهای نظامی متعارف اروپا (KSE) به حال تعلیق در آورد.
با این وجود، رایس پیش از ملاقات با پوتین گفت که آمریکا عزم جدی برای استقرار سیستم موشکی خود در لهستان و چک دارد. در همین حال پیشنهادهای روسیه برای همکاری جالب است.
وی تاکید کرد: ما تلاش خواهیم کرد راه‌هایی را برای همکاری بیابیم. مبارزه با تروریسم با وجود اختلاف‌نظرها عنصری اتحادبخش است.»
رایس و گیتس قصد دارند پس از ملاقات با پوتین با سرگی لاوروف و آناتولی سردیوکف، همتایان روسی خود ملاقات کنند.
کد خبر 33776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز