دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: طرح جدید فرصت نظام وظیفه اجباری در ارتش روسیه که در یکم اکتبر آغاز شد، در آن دوره نظام وظیفه از 2 سال به 18 ماه کاهش یافت و طر‌ح‌هایی برای کاهش این مدت به 12 ماه در سال 2008 وجود دارد.

اما یک مقام ارشد نظامی اعلام کرد این حرکت تاثیری در توانمندی یگانهای ارتش نخواهد داشت.

ژنرال واسیلی اسمیرنف، رئیس اداره نظام وظیفه ستاد کل ارتش به خبرنگاران گفت: برای رهایی از این وضعیت بغرنج راهی وجود دارد، وی احتمال افزایش مجدد دوره نظام وظیفه به 24 ماه را در آینده رد کرد.

اسمیرنف گفت: همزمان با کاهش مدت نظام وظیفه، قانون جدید تعداد معاذیر قانونی که مشمولان نظام وظیفه با توسل به آنها می‌توانند خدمت زیر پرچم را به تعویق اندازند را کاهش می‌دهد.

ژنرال اسمیرنف می‌گوید: با این روش، 100 هزار نیروی آماده خواهیم داشت و این تعداد برای ارتش روسیه کافی است.

سال جاری ستاد کل ارتش در نظر داشت 132 هزار نیرو به خدمت بگیرد. اسمیرنف تاکید دارد که کاهش دوره نظام وظیفه به مبارزه با مسئله فرار از سربازی که همچنان یک مشکل حاد برای ارتش روسیه است کمک خواهد کرد.

براساس آمارهای رسمی در حدود 9درصد جوانان واجد شرایط خدمت نظام وظیفه بموقع در پادگان‌ها حاضر نمی‌شوند. براساس قوانین روسیه فرار از خدمت سربازی جرم محسوب شده و مستحق مجازات زندان است.

بطور معمول 12 هزار و 500 نفر از خدمت زیر پرچم امتناع می‌کنند و فقط 6/1درصد این افراد تحت پیگرد قانون قرار می‌گیرند و مجازات می‌شوند.

البته به غیر از امتناع از خدمت نظام، ارتش روسیه با مشکلات دیگری نیز روبرو است. در قانون نظام وظیفه روسیه ابهام مهم‌ترین مسئله است.

وکلای سربازان به این مسئله اشاره می‌کنند که نقض مداوم قانون ناشی از سردرگمی در قانونگذاری است.

آناتولی مالیونین وکیل یکی از سربازان در دادگاه مسکو می‌گوید: امسال من وکالت 596 سرباز که اغلب آنان از اقدامات انضباطی غیرقانونی، عدم پرداخت کامل حقوق و مواجب و عدم تامین مسکن شکایت دارند، را پذیرفته‌ام. مالیونین همچنین مواردی را ذکر می‌کند که فرمان مستقیم وزیر دفاع به اجرا درنیامده است.

قانون جدید نظام وظیفه در روسیه به نظر می‌رسد نه تنها به فرار از خدمت نظام بلکه به دیگر مشکلات ارتش نیز می‌پردازد. در قانون جدید حتی به کمیته مادران سربازها – که یک سازمان اجتماعی جهت مبارزه علیه بدرفتاری در ارتش است نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در گذشته مقامات نظامی به چنین سازه‌ نهایی اعتماد نمی‌کردند. در یک مورد آنها این سازمان را متهم کردند به اینکه دولتهای خارجی مبالغی را جهت تضعیف توان نظامی روسیه دریافت کرده است.

اما امسال دیدگاه‌ها تغییر کرده است. تا حدی که اسمیرنف می‌گوید: ما از آنها می‌خواهیم جزئی از روند جدید در ارتش روسیه باشند و همواره با صدای رسا و تاثیرگذار ایفای نقش کنند.

اسمیرنف معتقد است قانون جدید نظام وظیفه روسیه حتی به وضعیت پزشکی و سلامت سربازان جدید توجه دارد چنانکه در حدود 30درصد شهروندان به دلایل پزشکی و سلامت از خدمت نظام کنار گذاشته شده‌اند و نیمی از سربازان از حیث سلامتی مشکلاتی دارند که باعث تغییر وظایف آنان در انجام خدمت شده است.

یک جوان روس ممکن است از نظر قانونی به جای خدمت در ارتش در بخش غیرنظامی به خدمت بپردازد. اما افراد کمی عملا از این بهانه بهره می‌برند.

براساس آمارهای وزارت کار فقط 227 سرباز برای خدمت در بخش‌های دیگر غیرنظامی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و 198 سرباز رسما از خدمت نظام وظیفه معاف شده‌اند.

در کنار کاهش نفرات،‌ارتش روسیه در حال افزایش تعداد سربازان حرفه‌ای است که بطور پیمانی و قراردادی در سال 2007 نام‌نویسی کرده‌اند.

19 یگان نظامی بالغ بر 42000 نفر، نیروی حرفه‌ای به حساب خواهند آمد. روسیه همچنین از جمهوری‌های سابق شوروی سرباز استخدام می‌کند اما تعداد این افراد نسبتا اندک است.

بیش از 500 سرباز از شهروندان CIS برای دوره نظامی پاییز پذیرفته شده‌اند. در حال حاضر ارتش روسیه فقط 194 سرباز خارجی دارد که بیشترشان اهل تاجیکستان هستند و به عنوان واحدهای نگهبانی مرزی در این کشور مستقرند. مرزهای شوروی سابق همچنان توسط ارتش روسیه محافظت می‌شوند.

En.rian.ru
10 اکتبر

کد خبر 34035

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز