یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دریادار ولادیمیر ماسورین، فرمانده نیروی دریایی این کشور را به علت افشای تصمیم مسکو برای تأسیس پایگاهی نظامی در سوریه و دریافت نشان نظامی از آمریکا از سمت خود برکنار کرد.

فارس به نقل از فرانس پرس گزارش داد: ماسورین چند هفته پیش این خبر را فاش کرده بود که این اقدام وی جنجال بزرگی را به دنبال داشت.

وی گفته بود پایگاه نظامی سوریه در بندر طرطوس پس از ایجاد تأسیسات لازم به مرکزی اساسی برای ناوگان روسیه در دریای مدیترانه تبدیل خواهد شد.

پوتین پس از عزل ماسورین با صدور فرمانی دریادار ولادیمیر ویسوتسکی، فرمانده ناوگان دریایی شمال روسیه را جایگزین وی کرد.

گفته می‌شود اقدام ماسورین در پذیرش نشان از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بدون اجازه از مقامات روسیه خشم کرملین را برانگیخته است.

مقامات مسکو اعلام کرده‌اند ماسورین عرف رایج در مسائل نظامی را رعایت نکرده و بدون کسب اجازه از ژنرال آناتولی سیردیوکف، وزیر دفاع روسیه اقدام به حضور در جشن دریافت نشان در واشنگتن کرده است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع روسیه با بی‌ارتباط خواندن این اقدام ماسورین با برکناری وی گفت: فرماندهان دیگری نیز پیش از این، چنین نشان‌هایی دریافت کرده بودند.

طبق قوانین روسیه فرماندهان نظامی در سن 60 سالگی بازنشسته می‌شوند اما رئیس‌جمهوری می‌تواند فعالیت آنان را تا 65 سالگی تمدید کند که پوتین در مورد ماسورین از این اقدام نیز خودداری کرده است.

این چهارمین فرمانده بلندپایه روس به شمار می‌رود که از زمان انتصاب وزیر جدید دفاع از سوی پوتین، از سمت خود برکنار می‌شود.

کد خبر 31627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز