ژنرال ولادیمیر ورخوتسف یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که سلاح‌های تاکتیکی اتمی همچنان در زرادخانه نظامی روسیه باقی خواهد ماند.

وی افزود: موقعیت در مرزهای جنوبی ما به شدت پیچیده شده است و ما با قدرت‌های اتمی هم مرز شده‌ایم و به همین خاطر روسیه باید سلاح‌های اتمی‌اش را برای مقابله با مهاجمان حفظ کند.

ورخوتسف افزودکه روسیه به شرایطی که در زمان ریاست‌جمهوری بوریس یلتسین وضع شد، وفادار بوده است و به حذف سلاح‌های اتمی تاکتیکی از ترکیب نیروی زمینی اش عمل کرده است. البته از میزان این سلاح‌ها در نیروی هوایی (50 درصد)درسامانه دفاع موشکی (60 درصد) ودر زیر دریایی‌های اتمی (30 درصد )کاسته شده است.

به گفته این مقام همچنین تمامی موشک‌های اتمی از ناوها و زیر دریایی‌های روسیه حذف شده است ولی درصورت نیاز این سلاح‌ها باز خواهند گشت و شکی در این مسئله وجود ندارد.

ژنرال ورخوتسف تأکید کرد: با وجود این که روسیه به تعهداتش در این زمینه عمل کرده است اما آمریکا هنوز بخشی از سلاح‌های اتمی اش را در برخی از کشورهای اروپایی حفظ کرده است.

البته این اولین باری نیست که ژنرال ورخوتسف به نیازروسیه به سلاح اتمی برای حفظ تمامیت ارضی کشورش اشاره کرده است.

وی در اوایل ماه سپتامبر اظهار کرده بود که روسیه آماده مذاکره با آمریکا برای محدود کردن استفاده از سلاح‌های اتمی است ولی کشورهای دیگر نیز باید در این مذاکرات حضور داشته باشند.

وی معتقد است که موقعیت ژئو پلتیک روسیه با آمریکا کاملا متفاوت است چرا که آمریکا فقط با 2 کشور کانادا و مکزیک هم مرز است ولی روسیه با قدرت‌های اتمی هم مرزاست و از این‌رو سلاح‌های اتمی می‌توانند یک عامل بازدارنده باشند.

ژنرال ورخوتسف تأکید کرد ما آماده مذاکره با آمریکا هستیم، اما باید سایر کشورها و از جمله فرانسه و انگلستان در این مذاکرات حاضر باشند.

پراودا
31 اکتبر

کد خبر 35608

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز