چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: وزیر امور خارجه روسیه تأیید کرد یک ملی‌گرای صریح‌اللهجه و ضد غرب به نام دیمتری روگوزین، ممکن است به یک سمت دیپلماتیک بسیار مهمی انتخاب شود.

این مقام ممکن است نماینده دائم روسیه در ناتو باشد. این تصمیم به نماینده فعلی روسیه در مقر ناتو، ژنرال کنستانتین توتسکی اعلام شده است. روز دوشنبه رئیس حمهوری روسیه ولادیمیرپوتین حکم اعطای نشان به توتسکی را امضاء کرد. در نظام اداری روسیه اعطای نشان به یک مقام عالیرتبه به‌طور ناگهانی نشان برکناری حتمی و قریب الوقوع وی است.

در دسامبر 2003 روگوزین به‌عنوان رهبر حزب ملی گرای رودنیا در دومای دولتی که از حمایت همزمان کرملین نیز برخوردار بود، برگزیده شد. بعدها روابط روگوزین و کرملین بهم خورد واز سوی فراکسیون پارلمانی رودنیا از مقام رهبری حزب رودنیا برکنار شد.از آن زمان روگوزین سخنگوی گروه‌های ملی گرای افراطی است.

درماه می‌روگوزین حزب ملی گرای روسیه‌ی بزرگ را تأسیس کرد اما مقامات روسیه آن‌را به رسمیت نشناختند.بنابراین نه روسیه بزرگ و نه روگوزین در انتخابات آینده مجلس دوما در دوم دسامبر نمی‌توانند شرکت کنند و روگوزین به‌زودی کرسی خود را در مجلس از دست خواهد داد.

روگوزین یک ملی گرایی افراطی است که در موارد متعددی علناً ناتو را به‌عنوان یک سازمان مهاجم تحت رهبری آمریکا، مورد حمله قرار داده است.ناظران سیاسی در مسکو انتخاب احتمالی روگوزین به‌عنوان رئیس هیأت روسی در مقر ناتو را نشانه بی‌میلی کرملین به توسعه روابطش با ناتو دانسته و معتقدند این انتصاب به معنای دست انداختن ناتواست.

پس از حملات یازده سپتامبر در سال 2001، روسیه با غرب و خصوصاً با آمریکا در مبارزه با تروریسم همراه شد.پوتین در صحبت هایش در هوستون تگزاس اعلام کرد روسیه آماده است به همان اندازه که ناتو قدم پیش می‌گذارد روابط خوبی با ناتو داشته باشد.

وی افزود: ما به همگرایی روسیه با جامعه بین‌المللی در عرصه دفاع و امنیت، بسیار علاقه‌مندیم. اما مقامات واشنگتن و لندن ناگهان متوجه شدند که شورای مشترک دائمی روسیه - ناتو که در سال 1997 تأسیس شده بود و به‌عنوان 1+19 مشهور است. هیچ فعالیتی ندارد. کشورهای ناتو در ابتدا موضع واحدی درمسائل مختلف داشتند ولی بعدها با روسیه اختلاف پیدا کردند و به این کشور اجازه شرکت در مذاکرات مقدماتی را ندادند.

در نوامبر 2001 نخست وزیر انگلیس، تونی بلر پیشنهادی به تمامی کشورهای عضو ناتو داد مبنی بر اینکه یک شورای جدی بین روسیه وناتو به‌وجودآید. این شورا حداقل هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه بدهد و روسیه در مباحث اجماع‌سازی‌ ناتو قبل از دست یابی به نتیجه نهایی شرکت داده شود.

رهبران ناتو امیدوار بودند که روسیه به عضویت کامل ناتو در‌آید و در برخی مسائل به روسیه حق وتو اعطا شود.مسکو نیز در مقابل عمدتاً از کشورهای قلمرو اتحاد شوروی که پایگاه‌هایی در اختیار کشورهای عضو ناتو قرار داده و به نیروهای نظامی آنها اجازه عبور از خاکشان برای حمله به رژیم طالبان در افغانستان و شکست این رژیم داده بودند، حمایت به عمل آورد وهمچنین روسیه مقادیر قابل توجهی سلاح در اختیار کشورهای تحت حمایت آمریکا قرار داد تا بر ضد نیروهای طالبان استفاده شود.با توجه به این همکاری‌ها به‌نظرمی رسید الحاق کامل روسیه به ناتو در آینده نزدیک امکان پذیر باشد.

شورای جدید روسیه - ناتو محل جدیدی برای گفت‌وگو در حال چارچوب قبلی 1+19 ایجاد کرده است اما فرصت‌های مناسب برای همگرایی روسیه و غرب از بین رفته است. اخیراً پوتین در پاسخ به خبرنگاران ایرانی درتهران اظهار داشت: ما شدیداً مخالف گسترش ناتوبه شرق هستیم.

او گفت  ناتو هیچ تغییر نکرده است و وجود آن هیچ معنی و مفهومی ندارد و  ما خصوصاً ا ز ساختارهای نظامی که به مرزهای ما نزدیک می‌شود آسیب دیده‌ایم.

فرمانده نیروهای موشکی راهبردی روسیه، ژنرال نیکولای سولوفتسوف یک بار دیگر اعلام کرد که روسیه ممکن است از پیمان نیروهای اتمی میان برد (INF) که در سال 1987 پی ریزی شده است به آسانی خارج شود و از موشک‌های بالستیک با برد 500 تا 5هزار کیلومتر ( که در حال حاضر استفاده از آن از سویINF منع شده است) برای مقابله با کاربرد دفاع موشکی آمریکا در اروپا، استفاده کند.[آشنایی با سامانه چندمنظوره دفاعی اس- 400]

این سخنان و مواضع کاملاً در راستای انتخاب یک ملی گرای تندرو به‌عنوان نماینده روسیه در ناتو، است.

اما در حقیقت روگوزین بیش از اینکه یک متعصب باشد، یک دوست محسوب می‌شود.او یک فرصت طلب است که از جایگاه یک مقام رسمی دیپلماتیک در بروکسل مشکل آفرینی می‌کند. سمت نماینده دائم در ناتو یک مقام تشریفاتی است. توتسکی رئیس سابق نیروهای مرزی روسیه بود.

وی پس از همکاری با نیروهای امنیتی FSB درسال 2003 در نهایت قبل از رسیدن زمان بازنشستگی به‌عنوان یک توقفگاه راحت به ناتو فرستاده شد.

هفته گذشته در گردهمایی وزرای دفاع ناتو در هلند، وزیر دفاع روسیه آناتولی سردیوکف اظهار داشت که روابط روسیه و آمریکا دروضعیت خوبی نیست زیرا آمریکا قصد به‌کارگیری دفاع موشکی در اروپا را دارد اما روسیه آماده است.

سردیوکف آمادگی روسیه را برای شرکت در مانور دفاع موشکی ناتو که درماه نوامبر در آلمان اجرا خواهد شد، اعلام کرد. مسکو ترجیح می‌دهد با گسترش روابط دو جانبه با کشورهای اروپایی، اتحادیه غرب را مورد هدف قرار دهد.اما مقر ناتو نیز می‌تواند برای دست یابی به چنین اهدافی مورد انتقاد قرار گیرد.

روگوزین با برخورداری از این مقام دیپلماتیک تشریفاتی، آشکارا تلاش قابل ملاحظه‌ای برای بهبود روابطش با کرملین (به روابط سردی که در گذشته بین کرملین و او وجود داشت به خرج خواهد داد. روگوزین به‌عنوان یک دیپلمات از سیاست‌های کرملین پیروی خواهد کرد بدون آنکه از آن منحرف شود و پوتین هر چند از ناتو عصبانی است اما کاملاً آمادگی آن‌را ندارد که به‌طور دائم روابطش را با ناتو قطع کند.

Jamestown.org
2 نوامبر

کد خبر 36036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز