یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا در مسکو با نمایندگان جامعه مدنی روسیه ملاقات کرده است، منتقدان دولت امیدوارند حمایت آمریکا را در مبارزه برای دموکراسی بیشتر کسب کنند.

روزنامه سوئیسی نویه سوریشر سایتونگ در شماره امروز خود (یکشنبه 22 مهرماه) نوشت، کاندولیزا رایس در پایان سفر سه روزه‌اش به روسیه با نمایندگانی از گروه‌های حقوق‌بشری در رزیدانس سفیر آمریکا در مسکو ملاقات کرد. مذاکرات با فعالان سازمان‌های غیردولتی از جمله برنامه‌های روتین سیاستمداران غربی در سفر به مسکو است.

رایس پیش از برگزاری این نشست که لودمیلا آلکسیوا، از گروه هلسینکی مسکو، سازمانی حقوق بشری و ولادیمیر لوکین، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور حقوق بشری نیز در آن حضور داشتند، گفت قصد دارد از فعالان حقوق‌بشری ارزیابی از وضع موجود را بشنود.
مذاکرات پشت درهای بسته آغاز شد.

تاتیانا لوکشینا، از سازمان «دموس» پس از این جلسه تبادل نظر گفت رایس نظرات خود را درباره اوضاع جامعه مدنی، اوضاع شمال قفقاز و اثرات قوانین نژادپرستانه بر آزادی بیان ابراز داشت.

به گفته لوکشینا که در جلسه حضور داشته است، وزیر امور خارجه آمریکا درباره وضع دموکراسی در روسیه سخنی نگفت، اما کمک به فعالان احیای حقوق شهروندان را در برابر استبداد دولتی تضمین کرد.

وی گفته است روسیه باید نهادهای بومی را تاسیس کند، اما ارزش‌های جهانی مانند حقوق اساسی و حقوقی که جلو استبداد دولتی را می‌گیرد، باید مورد احترام قرار گیرند. سوال اینجاست که آمریکا چگونه می‌تواند به روسیه کمک کند تا نهادهایی را تاسیس نماید که این ارزش‌ها را پاس بدارند.

مسکو درخواست‌های اینچنینی را با بیان اینکه قانون‌های این کشور به «دموکراسی مستقل» متعهد هستند، مداخله در امور خود قلمداد و رد می‌کند. لودمیلا آلکسیوا با بیان این مطلب از رایس خواست تا پیش از انتخابات آینده در روسیه فشار بیشتری را بر کرملین در موضوع حقوق بشر وارد کند.

این مخالف اتحاد جماهیر شوروی سابق عقیده دارد انتقاد علنی سیاستمداران خارجی از «سیستم‌ خودکامه» به طور کامل نشنیده نمی‌ماند و می‌تواند به بهبود وضع منجر شود.
یک روز پیش از این دیدار رایس و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه درباره طرح‌های آمریکا برای استقرار سپر ضدموشکی در چک و لهستان گفت‌وگو کرده بودند. مسکو اکیدا مخالف استقرار این سیستم در جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

این مذاکرات موجب هیچ‌گونه نزدیکی مواضع نشد. با این حال به طور مشخص روابط میان کرملین و کاخ سفید به نقطه زیر صفر انجماد سقوط کرد. حتی پوتین دوباره تهدید خروج از معاهده INF درباره موشک‌های میان‌برد هسته‌ای را مطرح کرد.

مقاومت در برابر طرح‌های آمریکا فقط ریشه در اندیشه‌های سیاسی امنیتی ندارد.

ضدآمریکایی‌گری در حال حاضر یکی از ایده‌هایی است که کرملین با تمسک به آن سعی دارد رای‌دهندگان را به خود جلب کند.

به طوری که حتی آوانس‌ها رابرت گیتس هم که یک روز پیش‌تر به رهبران نظامی روسیه اطمینان داده بود آمریکا هیچ پایگاه نظامی را در گرجستان و اوکراین – حتی اگر این کشورها هم خواستار آن باشند – مستقر نخواهد کرد، هیچ کارآیی نداشت.

کد خبر 33882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز