یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی: دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر، فردا در حالی در تهران برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد روسیه در آستانه اولین سفر رئیس‌جمهوری این کشور به ایران، از جانب آمریکا تحت فشار قرار دارد و واشنگتن می‌کوشد احتمال تأثیرگذاری مثبت سفر ولادیمیر پوتین بر تحولات اخیر پرونده هسته‌ای ایران را به حداقل کاهش دهد.

وزیر دفاع آمریکا که چند روز پیش به همراه کاندولیزا رایس، وزیر دفاع این کشور به مسکو سفر کرده بود، موضوع فروش سلاح از جانب روسیه به ایران را به عنوان یک اهرم فشار مورد استفاده قرار داد و ضمن این که به روسیه اطمینان داد پنتاگون در گرجستان و اوکراین پایگاه نظامی بر پا نخواهد کرد، از مسکو به دلیل فروش سلاح به ایران انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، رابرت گیتس در پایان سفر 2 روزه خود در آکادمی نظامی ستاد مشترک روسیه مدعی شد: جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه ایران بر کسی پوشیده نیست و به همین علت روسیه نباید به ایران کمک تسلیحاتی کند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از اتمام سفرش به مسکو، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ABC با ابراز نگرانی از افزایش بودجه نظامی روسیه گفت: در دیدار اخیر از مسکو پیشنهادهایی درباره ایران به روسیه ارائه شده و اکنون مسکو باید به این پیشنهادها پاسخ دهد.

به گزارش مهر، کاندولیزا رایس همانند رابرت گیتس به عملکرد مسکو در زمینه نظامی اشاره کرد و ضمن ابراز نگرانی از افزایش بودجه نظامی روسیه گفت: رشد هزینه‌های نظامی روسیه قطعاً مستلزم نظارت است؛ همین‌طور شفافیت درباره آنچه در این رابطه در حال جریان است نیز حائز اهمیت است.

تأکید بر اولویت مذاکره

در همین حال دفتر رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد: ولادیمیر پوتین در سفر این هفته خود به تهران، با وجود درخواست کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بر حق این کشور در برخورداری از برنامه هسته‌ای و اولویت راه‌حل مذاکره تأکید خواهد کرد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، دیمیتری پسکوف، معاون سخنگوی پوتین در این باره گفت: پوتین قصد دارد به ایران اهمیت ادامه دیپلماسی را نشان دهد.

وی به احمدی نژاد خواهد گفت که روسیه حق ایران را در استفاده از انرژی اتمی قبول دارد، اما مایل است ایران برنامه هسته‌ای خود را به روی بازرسان بین‌المللی برای اثبات صلح‌آمیز بودن آن بگشاید.

رویترز در ادامه گزارش خود تأکید کرد: دیدار پوتین با احمدی نژاد این فرصت را به وی خواهد داد تا استقلال خود را از واشنگتن در زمینه مسائل خاورمیانه نشان دهد.

الکساندر شومیلین، کارشناس مسائل خاورمیانه به این خبرگزاری گفت: این سفر در موقعیت کنونی تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم است و روسیه می‌تواند به عنوان تنها میانجی مورد قبول ایران در مذاکرات 1+5 عمل کند.

پوتین روز گذشته و پیش از سفر به ایران با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در چارچوب رایزنی‌های بین دولتی روسیه و آلمان گفت‌وگو کرد.

ارتقای همکاری‌ها

از سوی دیگر، سخنگوی دولت روز گذشته با اشاره به برگزاری اجلاس رؤسای جمهور 5 کشور ساحلی دریای خزر تأکید کرد: موضوعات مورد بحث در این اجلاس، مسائل مختلف این دریا و تأثیرات آن بر کشورهای ساحلی و همچنین مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، غلامحسین الهام گفت: پیش‌بینی می‌شود در پایان این اجلاس، روسای جمهوری 5 کشور ساحلی متن اعلامیه‌ نهایی اجلاس سران را امضا کنند.
وی افزود: امضای این اعلامیه از سوی سران کشورهای ساحلی نقش مهمی در تامین صلح و ثبات مبتنی بر حسن همجواری در این منطقه و همچنین ارتقای همکاری‌های چندجانبه با هدف تضمین منافع کشورهای ساحلی این دریا خواهد داشت.

اولین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در اردیبهشت‌ماه سال 1381 در شهر عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شده بود.

کد خبر 33961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز