سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور فرانسه سه‌شنبه نهم اکتبر (17 مهرماه) برای اولین بار به منظور ملاقات با همتای روسی خود به مسکو سفر می‌کند.

شبکه خبری او.ار.اف اتریش گزارش داد، موضوعاتی که قرار است در ضیافت شام ولادیمیر پوتین و نیکلا سارکوزی مطرح شوند، مسئله کوزوو و موضوع هسته‌ای ایران است که این دو کشور مواضع متفاوتی را درباره آنها دارند.

همچنین قرار است سارکوزی روز چهارشنبه برای دانشجویان روسی سخنرانی کند.

وی بارها پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به نقض حقوق بشر در روسیه حمله و از «بی‌رحمی» این کشور در مناقشه گازی با اوکراین انتقاد کرده‌است.

علاوه بر این، سارکوزی به دنباله‌روی از آمریکا می‌پردازد که به صورتی آشکار بر خلاف سلف خود ژاک شیراک است که دوست نزدیکی برای پوتین محسوب می‌شد.

در همین حال، بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی، پوتین و سارکوزی در مذاکرات دو روزه خود در مسکو قرار است به بررسی پروژه‌های مشترک در زمینه سرمایه گذاری بپردازند که می‌بایست موجب وارد کردن روابط اقتصادی دو کشور به مرحله تعاملات سیاسی «راهبردی» شوند.

سرگئی پریخودکو، دستیار رئیس‌جمهور روسیه با بیان این مطلب، خاطر نشان کرد در بین پروژه‌های بزرگ، پروژه پرتاب موشک‌های ناقل روسی «سایوز» از فرودگاه فضایی «کورا»، ساخت هواپیمای سوخوی سوپر جت-100 و نیز همکاری در ساخت اتوبان و راه آهن مطرح هستند.

دیگر موضوعات بین‌المللی که در دستور کار طرفین قرار دارد مشکلات مربوط به پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا (CFE)، استقرار سپر ضد موشکی آمریکا در اروپا، عراق و نشست روسیه - اتحادیه اروپا در اواخر ماه اکتبر در پرتغال هستند.

سارکوزی در سال 2004 در مقام وزیر اقتصاد فرانسه به مسکو سفر کرده بود.

کد خبر 33558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز