سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روسای جمهور دو کشور روسیه و فرانسه در بیانیه‌ای بر تقویت روابط روسیه و فرانسه تاکید کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ناوو اوگاروو در روسیه نیکلا سارکوزی در محل اقامت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه مسکو گفت دولت فرانسه تمایل دولت روسیه را به کسب جایگاه مناسبش در صحنه بین‌المللی درک می‌کند.
وی گفت من می‌خواهم شما را درک کنم و امیدوارم شما نیز اعتقادات ما را بپذیرید. فرانسه می‌خواهد دوست روسیه باشد، فرانسه با علاقمندی زیاد نظاره‌گر تلاش‌های روسیه برای پیشرفت است. فرانسه خواهان گوش فرادادن و درک کردن است. ما باید برای برقراری صلح در جهان با یکدیگر همکاری کنیم.
پوتین در پاسخ گفت فرانسه شریک ویژه روسیه در اروپا و جهان بوده و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.
وی گفت من می‌خواهم تاکید کنم که روابط‌مان از پیشرفت خوبی برخوردار است.
این گفتگوی سارکوزی و پوتین در حالی صورت گرفت که از زمان به قدرت رسیدن دولت جدید فرانسه به ریاست سارکوزی در سال جاری تنش بین دو کشور روسیه و فرانسه شدت گرفته است.
رئیس جمهور فرانسه پیشتر با انتقاد از سابقه روسیه در زمینه حقوق بشر دولت مسکو را به استفاده از منابع وسیع انرژی خود برای قدرت نمایی به همسایگان اروپائی خود متهم کرده بود.
ساکوزی در سفر رسمی هفته گذشته خود به بلغارستان گفت روسیه در حال پیچیده‌ترکردن مسائل جهان است و این که کشورهای بزرگ نه تنها حق بلکه مسئولیت هایی دارند.
در حالی که دولت پیشین فرانسه به رهبری ژاک شیراک رئیس جمهور پیشین این کشور
با سیاستهای امریکا در برخی مسائل اختلاف داشت که از جمله انها می توان به سیاست امریکا در مورد عراق اشاره کرد، دولت نیکلا سارکوزی به سرعت برای نزدیکتر کردن روابط کشورش با امریکا وارد عمل شده است.
با این همه روابط روسیه و فرانسه به طور سنتی نزدیک بوده است. سارکوزی قرار است در ادامه سفرش به روسیه چهارشنبه با دانشجویان روس در مورد وضع حقوق بشر در این کشور گفتگو کند.

پوتین وسارکوزی که نخستین بار در نشست سران گروه هشت در ماه ژوئن در المان با یکدیگر ملاقات کردند با گزارش‌ها در مورد تنش‌های دیپلماتیک بین دو کشور مخالفت کرده و بر اهمیت روابط بین دو کشور تاکید کرده‌اند.
در دیدار امروز این دو سیاستمدار جا برای طرح اختلافات نیز وجود دارد. از مهمترین این اختلافات می‌توان به مسئله استقلال کوزوو که فرانسه حامی ان و روسیه به شدت مخالف ان است اشاره کرد.
از جمله دیگر موارد اختلاف دو کشور موضوع ایران است. این در حالی است که روسیه تمایلی به پذیرش خواسته اروپا و امریکا در مورد اعمال تحریم‌های تازه به منظور وادار کردن ایران به توقف فعالیتهای هسته‌ای حساس این کشور ندارد.
سارکوزی سه شنبه پیش از سفر به روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی روسیسکا گازتا خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شد و در عین حال گزینه راه حل دیپلمایتک را مردود ندانست.
دولت روسیه ابراز امیدواری کرده است سفر سارکوزی به روسیه باعث روشن شدن موضع فرانسه در مورد مسائل جهان شود.
یکی از مقام‌های کاخ کرملین که نخواست نامش فاش شود گفت این سفر فرصت خوبی برای روشن شدن موضع سران فرانسه در مورد بسیاری از مسائل بین‌المللی است.
سارکوزی همچنین از اقدامات نظامی روسیه در چچن انتقاد کرده است. با این همه انتظار می‌رود سفر رئیس جمهور فرانسه به روسیه باعث تقویت روابط اقتصادی دو کشور شود.
شرکت‌های نفتی توتال فرانسه و گازپروم روسیه در توسعه میدان گازی وسیع شتوکمان با یکدیکر مشارکت دارند و شرکت هواپیمایی ائروفلوت متعلق به روسیه قول خرید 22 فروند هواپیمای مسافربری A350 را از شرکت ایرباس داده است

کد خبر 33629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز