سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه ترکیب دولت جدید خود را شناخت اما این به این معنی نیست که معمای جانشینی پوتین در مارس 2008 به پاسخ خود نزدیک شده‌است.

تغییر نخست‌وزیر روسیه که از آن به عنوان تحولی راهگشا برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده این فدراسیون در مارس 2008 یاد می‌شود، تنها سه تغییر در کابینه جدید این کشور را به دنبال داشت.

این در حالی‌است که پوتین رئیس‌جمهور روسیه دلیل استعفای دولت فرادکوف را کاهش کارآیی آن خوانده بود و زوبکوف نخست وزیر جدید نیز با اذعان به اینکه ساختار دولتی کارایی چندانی ندارد، از وقوع تغییرات اجتناب‌ناپذیر در دولت روسیه خبر داده بود.

میخائیل فرادکوف که 5 مارس 2004 به‌عنوان نخست وزیر منصوب شده بود، 12 سپتامبر 2007 استعفا داد و درست در زمانی که گامنه‌زنی‌ها در مورد آینده دولت در جریان بود، پس از آن پوتین به معاون سابقش در شهرداری سن‌پترزبورگ که چهره سیاسی شناخته‌شده‌ای نبود روی آورد.

یک دولت و پنج معاون نخست‌وزیر

در دولت زوبکوف، سرگئی ایوانوف که از او به عنوان بخت نخست انتخابات آینده رئیس‌جمهوری روسیه نامبرده می‌شود همچنان معاون اول نخست‌وزیر است.

 

علاوه بر ایوانوف این سمت یعنی معاونت اول نخست‌وزیر، همچنان در اختیار دمیتری مدویدیف نیز هست که او نیز مدعی انتخابات مارس 2008 است و همزمان ریاست هیئت مدیره مهم‌ترین سازمان انژی روسیه یعنی گازپروم را عهده‌دار است.

الکساندر ژوکوف دیگر معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه است که از آغاز انتصاب زوبکوف این سمت را در اختیار گرفت.

 

علاوه بر او نام سرگئی ناریشکین نیز با عنوان معاون نخست وزیر در ترکیب دولت جدید فدراسیون روسیه به چشم می‌خورد.

 

آخرین عهده‌دار پست معاونت نخست‌وزیر در دولت زوبکوف، الکسی کودرین وزیر دارایی روسیه است. جایگاه کودرین در کابینه جدید ارتقا یافته و در عین وزارت، معاونت نخست وزیر را نیز عهده‌دار شده‌است.

آنها که رفتند، آنها که آمدند

اما با خروج گرمان گرف وزیر سابق توسعه اقتصادی و بازرگانی. خانم الویرا نبیولینا جایگزین وی شده‌است.

 

تغییر دیگر در کابینه زوبکوف مربوط به ولادیمیر یاکوولیف وزیر سابق توسعه مناطق روسیه که اکنون دمیتری کوزاک جایگزین وی شده‌است.

 

میخائیل زورابوف وزیر بهداشت و توسعه سلامت اجتماعی دولت فرادکوف نیز تعویض شده و جای خود را به دیگر وزیر زن دولت جدید خانم تاتیانا گولیکووا داده‌است.

بازماندگان دولت فرادکوف

اما یکی از مهم‌ترین کرسی‌ها در دولت روسیه یعنی وزارت خارجه همچنان در اختیار سرگئی لاوروف است.

 

دیگر وزیر بازمانده از دولت پیشین الکسی گوردییف است که همچنان در سمت وزیر روستاداری و مواد غذایی فدراسیون روسیه ایفای نقش می‌کند.

ایگور لویتین وزیر حمل و نقل و راه‌های روسیه نیز در مقام خود ابقا شده‌است.

 

 

درخواست استعفای آناتولی سردوکوف وزیر دفاع روسیه، نیز به علت خویشاوندی نزدیک با نخست‌وزیر به رئیس‌جمهور ارائه شده‌بود، پذیرفته نشد و بدین ترتیب سردوکوف که داماد زوبکوف است همچنان وزیر دفاع روسیه خواهد بود.[سابقه موضوع]

دیگر اعضای کابینه

وزیران دیگر کابینه زوبکوف نیز همه در کابینه گذشته خدمت کرده‌اند و در واقع در مقام خود ابقا شده‌اند:

 

رشید نورقالیف
وزیر کشور

 

لئونید ریمان
وزیر ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی

 

 

الکساندر سوکولوف
وزیر فرهنگ و ارتباطات

 

 

یوری تروتنف
وزیر منابع طبیعی روسیه

 

آندره فورسنکو
وزیر آموزش و علوم فدراسیون روسیه

 

 

ویکتور خریستینکو
وزیر صنایع و انرژی روسیه

 

 

سرگی شایگو
وزیر حوادث غیرمترقبه

 

 

ولادیمیر اوستینوف
وزیر دادگستری فدراسیون روسیه

 

عملیات تعیین جانشین پایان یافت

پیش بردن "ویکتور زوبکوف" در مقام نخست وزیر و نیز تغییر ترکیب جدید دولت که هیچ رویداد جنجالی بدنبال نداشت، حاکی از این است که عملیات "تعیین جانشین" پایان یافت.

این تحلیل "دمیتری بادوفسکی"، معاون رئیس انستیتو نظام‌های اجتماعی روسیه است.

وی ادامه می‌دهد: البته نه بدین معنی که نخست‌وزیر جدید طی یک هفته توانست 4 درصد از آرای ممکن در بین کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری را به‌دست آورد و ناگزیر بهار سال آینده روی کرسی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد.

بلکه برعکس: آشکار شد که روند تغییر ساختار و ترکیب دولت طی چند مرحله انجام خواهد شد، و از جمله پس از انتخابات و همکار قدیمی ولادیمیر پوتین برای انجام این مسئولیت همچنان در مقام نخست وزیری خواهد ماند و با جدیت و برای مدتی طولانی به انجام وظیفه خواهد پرداخت.

بدین ترتیب، روی کار ما با زوبکوف نیست که به‌طور موقت روی "سکوی پرش" در کاخ سفید فرود آمده باشد. رئیس جمهور سوم فردی دیگر خواهد بود.

اما این فرد دیگری که از سوی تمامی مردم انتخاب خواهد شد، جانشین نخواهد بود. یعنی قدرت کامل در مقام ریاست جمهوری، محبوبیت در بین مردم، نفوذ فردی در تیم و حکمفرمایی انحصاری در بین سیاستمداران سرشناس کشور را آنطور که هم اکنون پوتین از این ها برخوردار است، نخواهد داشت.

یک چنین جانشینی همان زمانی که ویکتوز زوبکوف، سیاستمداری ناشناس برای همه، براحتی پاسخ داد که کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری را غیر ممکن نمی داند، از بین رفت.

مسئله این نیست که پاسخ زوبکوف کاملاً متضاد با تلاش های آزار دهنده و دشوار برای دریافت پاسخ از سوی سایر مدعیان بالقوه ریاست جمهوری بود، بلکه تفاوت بین "کاندیدای ریاست جمهوری" و " جانشین بالقوه" است که زوبکوف نیز مدعی کاندیداتوریست و نه جانشینی. و به سایرین نیز می فهماند که لازم به چنین چیزی نیست.

خود پوتین نیز زمانی که اعلام کرد 5-6 نفر و از جمله زوبکوف می توانند در مقام ریاست جمهوری انتخاب شوند، همین اندیشه را پروراند. جانشین به این تعداد نمی تواند وجود داشته باشد، زیرا این مغایر با روند جانشینی حکومت با کسب قدرت تام که حاکم پیشین است.

کد خبر 32453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز