گروه بین الملل: حزب روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در انتخابات پارلمانی این کشور عملاً بی‌رقیب است.

براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ، 67 درصد پاسخگویان در انتخابات پارلمانی روسیه که در 11 آذر ماه برگزار می‌شود به حزب روسیه متحد رأی خواهند داد.

حزب کمونیست با فاصله زیاد (14 درصد آرا) در رده دوم و حزب لیبرال دمکرات فقط با 6 درصد آرا در رده سوم نظرسنجی قرار گرفته‌اند و 3 حزب دیگر (روسیه حقیقی، یا بلوکو و اتحادیه نیروهای حق) نیز جمعا 6 درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

پوتین در مارس 2004 در انتخابات ریاست جمهوری روسیه برای بار دوم شرکت کرد و با 31/71 درصد آرا، دوره دوم ریاست جمهوری‌اش را شروع کرد.

پوتین در سال‌جاری بارها با درخواست تمدید دوره ریاست جمهوری خود روبه‌رو شد اما وی پیش‌تر در سال 2005 گفته است حاضر نیست قانون اساسی روسیه را نادیده بگیرد.

براساس قانون اساسی روسیه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای بار سوم امکان ندارد.

انتخابات پارلمانی روسیه (دومای دولتی روسیه) در 11 آذر ماه برگزار می‌شود و برای اولین‌بار همه 450 نماینده پارلمان براساس فهرست‌های حزبی انتخاب می‌شوند. هر حزبی هم که کمتر از 7 درصد آرا را کسب کند قادر نیست وارد پارلمان شود.

اول اکتبر (9 مهر ماه) پوتین قبول کرد سر فهرست نامزدهای حزب روسیه متحد باشد و ایده نخست‌وزیر شدن را کاملا واقع‌بینانه خواند.

24نوامبر سازمان امنیت و همکاری در اروپا اعلام کرد که به‌دلیل همکاری نکردن دولت فدرال روسیه در صدور روادید، این سازمان کسی را برای نظارت بر انتخابات روسیه اعزام نخواهد کرد.

پوتین قبلاً اعلام کرده است که حدود 2 هزار ناظر بین‌المللی، نظارت بر انتخابات پارلمانی روسیه را برعهده خواهند داشت.

کد خبر 37353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز