همشهری‌آنلاین: پوتین می‌گوید سپر موشکی آمریکا می‌تواند بحران موشکی 1960 کوبا را تکرار کند

به گزارش بی‌بی‌سی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می گوید طرح سپر موشکی آمریکا می‌تواند موجب ایجاد وضعیتی مشابه بحران موشکی کوبا در دهه 1960 شود.
بحران کوبا سبب شد که شوروی و آمریکا در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار بگیرند.
هشدار ولادیمیر پوتین در جریان اجلاسی داده شد که در پرتغال جریان دارد و رئیس جمهوری روسیه به اتفاق رهبران اتحادیه اروپا در آن شرکت دارد.

روسیه از مدت ها پیش با طرح‌های آمریکا برای ایجاد پایگاه‌های موشکی در کشورهایی از اروپا که زمانی جزو دایره نفوذ اتحاد جماهیر شوروی بودند، ابراز مخالفت کرده است.

پیشتر، ژنرال نیکولای سولوتسف، یک مقام نظامی بلندپایه روسیه گفته بود امکان دارد این کشور به زودی تولید موشک های کوتاه برد و میان برد را از سر گیرد.

ژنرال سولوتسف، گفت مسکو از این به بعد خود را متعهد به رعایت پیمان قدرت های صاحب موشک های هسته ای میان برد (INF) نمی داند و همه چیز برای تولید این موشک ها در صورت لزوم، آماده است.

با اجرای مفاد این پیمان بود که هزاران موشک آمریکایی و نیز شوروی سابق از بین برده شد.

پنجشنبه هفته گذشته، دولت های آمریکا و روسیه بیانیه ای صادر کردند که در آن به حمایت از پیمان سلاح های هسته ای میان برد، تاکید کرده و خواستار تعمیم آن به سایر کشورها شده بودند.

چندی قبل مقامات روسیه در میان تنش هایی که بر سر طرح آمریکا برای ایجاد یک سپر ضد موشکی در شرق اروپا، ایجاد شده بود، تهدید کرده بودند که روسیه از این پیمان خارج خواهد شد.

در سال های اخیر، ایالات متحده مذاکراتی را با لهستان و چند کشور دیگر اروپای شرقی در مورد تعمیم دفاع ضد موشکی به این کشورها دنبال کرده است

کد خبر 34985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز