یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر اینکه ناتو نمی‌تواند به مبارزه با تهدیدات جهان امروز بپردازد، گفت: گسترش ناتو به منزله ایجاد دیوار برلین تازه در اروپاست که این بار نامرئی، ولی به همان اندازه خطرناک است.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه بر این باور است که در شرایط کنونی هیچ بلوک سیاسی- نظامی، از جمله ناتو، قادر به مبارزه با تهدیدات جهان امروز نیست.

پوتین در مصاحبه با روزنامه «لوموند» فرانسه، در پاسخ به این سؤال که پیوستن اوکراین و گرجستان چه خطری می‌تواند برای روسیه به‌دنبال داشته باشد، گفت: «در وهله نخست ما در مجموع مخالف گسترش ناتو هستیم. ناتو در اصل به‌منظور مقابله با اتحاد جماهیر شوروی به‌وجود آمد. اکنون دیگر اتحاد جماهیر شوروی وجود ندارد. چنین تهدیدی دیگر نیست، ولی این سازمان همچنان باقی است. حال این سؤال مطرح می‌شود: شما بر ضد‌چه چیزی با یکدیگر پیمان بسته‌اید؟»

نخست‌وزیر روسیه افزود: «از اصلی‌ترین تهدیدات امروزی باید به گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تروریسم، بیماری‌های فراگیر، جنایات سازمان یافته بین‌المللی و مواد‌مخدر اشاره کرد. ولی وظایف مربوط به حل و فصل این مشکلات نمی‌تواند در چارچوب یک بلوک سیاسی - نظامی محدود شود. برای مقابله با چنین تهدیداتی یک «هماهنگی گسترده جهانی» لازم است.»

ولادیمیر پوتین افزود: «گسترش ناتو تنها ایجاد مرزبندی‌های جدید در اروپا، ایجاد دیوار برلین تازه‌ای در اروپاست که البته این بار این دیوار نامرئی است، ولی خطر آن کمتر از قبل نیست.»

نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد: «وجود بلوک‌های نظامی -سیاسی منجر به محدودیت‌هایی در کارایی تلاش‌های مؤثر مشترک در مبارزه با تهدیدات موجود خواهد شد، چرا که باعث سلب اعتماد نسبت به یکدیگر می‌شود و این مانع مشارکت خواهد بود.»

پوتین افزود: «در بلوک‌های نظامی - سیاسی نوعی انضباط داخلی حکمفرماست. تصمیمات از قبل گرفته می‌شود و طبق قاعده همه ما می‌دانیم که این تصمیم‌گیری در کجا صورت می‌گیرد: در یکی از کشورهایی که نقش رهبری را در این بلوک بر عهده دارد و بعد از آن قانونی و به تصویب برسد. بعد از آن مجبور خواهند بود به آن رنگ و بوی چندجانبه بدهند.»

رئیس‌جمهور سابق روسیه به اوضاع پیرامون طرح استقرار سامانه‌های سیستم دفاع ضد‌موشکی در اروپا به‌عنوان مثال اشاره کرد و گفت: «ابتدا تصمیم گرفته شد و بعد شروع به بررسی این مسئله در بروکسل کردند که این مسئله هم تازه بعد از انتقادات و اعمال فشارهای مسکو صورت گرفت.»

پوتین همچنین به ضرورت به کارگیری اصول برابر دمکراسی در روابط بین‌المللی اشاره کرد. وی گفت: «دمکراسی چیست؟ حاکمیت داشتن مردم. آیا در اوکراین تمام نظرسنجی‌های انجام شده نشان نمی‌دهد که ۸۰ درصد مردم این کشور مخالف پیوستن این کشور به ناتو هستند؟ بعد شرکای غربی ما می‌گویند که اوکراین باید به ناتو بپیوندد. این بدان معناست که آنها بجای مردم اوکراین تصمیم‌گیری می‌کنند. دیگر نقطه نظرات مردم برای کسی مهم نیست. آیا شما می‌خواهید بگویید این دمکراسی است؟»

کد خبر 53823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز