چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیسان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در پایان سفر ولادیمیر پوتین به تهران، بیانیه مشترکی در مورد مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی منتشر کردند.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

به دعوت جناب آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه در صدر هیات بلند پایه در تاریخ 24 مهرماه 1386 مطابق با 16 اکتبر 2007 برای انجام دیدار کاری به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.
این نخستین سفر رییس کشور روسیه به ایران، در طول تاریخ روابط فیمابین است.

جناب آقای ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در طی اقامت خود در تهران، علاوه بر شرکت در دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر، با حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، دیدار و گفتگو کردند.[گزارش تفصیلی دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب]

در جریان مذاکرات که در فضای اعتماد و تفاهم صورت گرفت، طرفین ابعاد کلیدی مناسبات دو جانبه و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را بررسی و درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند[در همین ارتباط] و در موارد ذیل به توافق رسیدند:

1- طرفین تایید کردند که همکاری متقابلاً سودمند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره و همچنین تعامل در صحنه بین‌المللی پاسخگوی منافع ملی هر دو کشور بوده و نقش مهمی را در حفظ صلح و ثبات در منطقه و فراسوی آن ایفا می‌کند.

2- طرفین عزم خود را برای مساعدت به توسعه فزاینده روابط همه جانبه روسیه و ایران مطابق با نص و روح قرارداد اساس روابط متقابل و اصول همکاری که در 22 اسفند ماه 1379 برابر با 12 مارس 2001 در مسکو به امضاء رسید، اعلام کردند.

3- طرفین ضمن بررسی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، خواستار افزایش تلاش‌ها در جهت توسعه بیشتر روابط اقتصادی فی‌مابین بویژه در زمینه‌هائی مانند: صنایع نفت و گاز، انرژی اتمی، انرژی برق، صنایع تبدیلی، هواپیماسازی، بانک‌داری و حمل‌ونقل شدند.

دو طرف اعتقاد مشترک دارند که کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری اقتصادی روسیه و ایران باید سهم قابل ملاحظه‌ای در این کار داشته باشد.

4- همکاری دو کشور در زمینه استخراج و انتقال منابع انرژی مورد توجه خاص قرار گرفت.
طرفین توافق کردند برای گسترش ارتباطات مستقیم بین شرکت‌های نفت و گاز دو کشور که هدف آن انعقاد قراردادهای مشخص تجاری متقابلا سودمند بصورت کار مشترک در همه بخش‌های صنایع نفت و گاز است، اقدام کنند.

5- طرفین نسبت به هماهنگ‌سازی سیاست‌های بازار در زمینه صدور نفت و گاز، مشارکت سازمان‌های روسیه در استخراج میادین نفت و گاز ایران من‌جمله میدان گازی پارس جنوبی، ایجاد توانایی‌های صنعتی در ایران برای تولید، نگهداری و صدور گاز طبیعی ابراز علاقمندی کردند.

6- طرفین علاقمندی خود را برای ادامه همکاری در بخش انرژی من‌جمله، مدرنیزه کردن نیروگاه‌هایی که قبلاً با کمک روسیه ساخته شده‌اند و نیز احداث نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌های حرارتی جدید از جمله ساخت نیروگاه زغال سنگ طبس در ایران را مورد تاکید قرار دادند.

7- طرفین ضمن تاکید بر همکاری دو جانبه در عرصه انرژی اتمی صلح‌آمیز، تایید کردند که این نوع همکاری‌ها در آینده نیز در مطابقت کامل با تعهدات آنها نسبت به قرارداد عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای اجرا خواهد شد. در این راستا بر ساخت و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر طبق جدول زمان‌بندی مورد توافق دو طرف تاکید کردند.

8- طرفین با رضایت‌مندی موضوع امضاء قرارداد تحویل پنج فروند هواپیمای توپولف «TU-204-100» به ایران را مورد اشاره قرار دادند. در این ارتباط، نسبت به تعمیق هر چه بیشتر همکاری در زمینه صنایع هواپیمایی ابراز علاقه‌مندی شد. طرفین ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین سازمان‌های مربوطه دو کشور در خصوص خرید و ساخت هواپیمای توپولف 334 و 214 و نیز هلیکوپترهای غیرنظامی کاموف در ایران، بر تنظیم و امضای سریعتر قرارداد نهایی این پروژه تاکید کردند.

9- در جریان دیدار روسای جمهور بر لزوم ادامه تلاش در جهت فراهم‏سازی شرایط مساعد حقوقی، اقتصادی و مالی برای سرمایه‏گذاری‌های مشترک در روسیه و ایران تاکید شد.

از این رو ضرورت امضای هر چه سریعتر سند تفاهم‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه درباره توسعه همکاری‌های بلندمدت تجاری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فنی و همچنین موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری‌ها مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

10- طرفین توافق کردند که تلاش برای توسعه کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال – جنوب من‌جمله بخش‌های جاده، راه‌آهن و دریا در راستای تقویت روزافزون روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه و نیز دیگر کشورهای منطقه تداوم یابد. طرفین به توافق رسیدند که موضوع بازگشائی راه زمینی بین ایران و روسیه از طریق خاک جمهوری داغستان تسریع شود.

11- طرفین از پیشرفت روزافزون همکاری‌های منطقه‌ای بین اعضای فدراسیون روسیه و استان‌های جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت‏مندی کردند. در این راستا، خاطر نشان شد که از سرگیری فعالیت سرکنسولگری روسیه در رشت و گشایش سرکنسولگری ایران در غازان، به تقویت هر چه بیشتر روابط منطقه‌ای دو کشور کمک خواهد کرد.

12- طرفین ضمن بحث و بررسی مسائل مهم منطقه‌ای نسبت به گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در آسیای مرکزی و قفقاز به‌منظور تقویت امنیت و ثبات در این منطقه من‌جمله از طریق همکاری نزدیک‌تر با کشورهای منطقه براساس علاقه و احترام متقابل، ابراز علاقمندی کردند.

13- ایران و روسیه بر توسعه همکاری‌ها بر اساس حقوق برابر و سازنده بین کشورهای عضو و کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگ‌های در زمینه‌های مورد علاقه طرفین تاکید کردند.

14- روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تمایل دو کشور را برای حل همه مسائل به‌وجود آمده در دریای خزر صرفا از طریق مسالمت‌آمیز درچارچوب همکاری برابر پنج کشور ساحلی خزر تایید کردند.

آنها با این امر موافق هستند که تا انعقاد کنوانسیون در مورد رژیم حقوقی دریای خزر قوانین و مقررات مربوط به این دریا در قراردادهای سال‌های 1921 و 1940 بین ایران و اتحاد شوروی سابق، به قوت خود باقی است.

با توجه به آسیب‌پذیری محیط زیست دریای خزر، طرفین دعوت می‌کنند از اقداماتی که می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند، اجتناب شود و توازن معقول در تلاش برای استخراج منابع انرژی و حفاظت محیط زیست طبیعی دریای خزر حفظ شود.

طرفین، دیگر کشورهای ساحلی خزر را به آغاز هر چه زودتر مذاکرات در مورد همکاری در زمینه حفظ صلح، تقویت امنیت و ثبات در این دریا دعوت می‌کنند. آنها خواستار رد حضور نظامی کشورهای غیرساحلی هستند.

دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در 24 مهرماه 1386 برابر با 16 اکتبر 2007 در تهران و اعلامیه پایانی امضاء شده به‌عنوان اولین سند سیاسی منعقده بین پنج کشور بسیار پراهمیت ارزیابی شده و از نزدیکی مواضع کشورهای ساحلی خزر پیرامون مسائل کلیدی رژیم حقوقی دریای خزر، امنیت و همکاری در دریا اظهار رضایتمندی شد.

15- طرفین بر وقوف خود از مسئولیت ویژه کشورهای ساحلی در قبال تامین امنیت دریای خزر من‌جمله مقابله با چالش‌ها و تهدیدات جدید تاکید کردند.

در این راستا طرفین معتقدند که تحقق ایده ایجاد گروه نظامی دریائی واکنش سریع کاسفور در دریای خزر می‌تواند به جلوگیری از تهدیدات تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی مبارزه با قاچاق اسلحه و مواد مخدر، قاچاق انسان، دفاع از منافع اقتصادی کشورهای ساحلی، تقویت امنیت و ثبات منطقه توسعه همکاری و تعامل در حل مسائل عمومی کمک کند. طرفین همچنین همه کشورهای ساحلی را به پیوستن فعالانه به این طرح و شروع هر چه سریع‌تر مذاکرات درباره معیارهای همکاری در این راستا فرا می‌خوانند.

16- روسای جمهور روسیه و ایران نزدیکی مواضع دو کشور درخصوص حل مسائل کلیدی سیاست جهانی را مورد اشاره قرار داده و برای گسترش همکاری به منظور ایجاد نظام جهانی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر که تامین کننده امنیت جهانی و منطقه‌ای و زمینه‌ساز توسعه همه جانبه باشد اعلام آمادگی و تاکید کردند که چنین نظام جهانی باید براساس اصول جمعی و برتری حقوق بین‌الملل و نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل‌متحد استوار شود و حل‌وفصل هرگونه بحران‌ها و مناقشات بین‌المللی و منطقه‌ای باید طبق منشور سازمان ملل و موازین حقوق بین‌الملل با رعایت منافع مشروع همه طرف‌های عضو انجام شود. طرفین بر خودداری از توسل به زور و تهدید به زور برای حل همه مسائل مورد اختلاف، احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید کردند.

17- روسای جمهور دو کشور ضمن اعلام اینکه روسیه و ایران تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن شدیدا محکوم می‌کنند بر جلوگیری از یکسان شمردن تروریسم با ملیت‌ها، فرهنگ‌ها ادیان و مذاهب تاکید ورزیدند. طرفین خواستار تقویت نقش محوری سازمان ملل‌متحد در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و چالش‌ها و تهدیدات جدید شدند.

طرفین در اجرای راهبردهای جهانی سازمان ملل در مقابله با تروریسم و رعایت دقیق مقررات کنوانسیون‌های جامع ضدتروریستی همکاری تنگاتنگ انجام خواهند داد و همچنین به اتمام سریع هماهنگی کنوانسیون جامع در مورد تروریسم بین‌المللی کمک خواهند کرد. ایران و روسیه ضمن ابراز نگرانی از گسترش ایده‌های تروریستی، توجه خود را بر لزوم اجرای پیگیرانه قطعنامه‌های سازمان ملل در محکومیت تروریسم مبذول و خواهان گسترش گفتمان جهانی در این خصوص هستند.

طرفین تعامل خود را در مبارزه با تروریسم و چالش‌ها و تهدیدات جدید در سطح منطقه‌ای و در وهله اول درچارچوب سازمان همکاری شانگهای تداوم خواهند بخشید ضمن اینکه به مهار کردن تهدیدات تروریستی و مواد مخدر ناشی از افغانستان، ایجاد کمربندی‌های امنیتی و حوزه امنیت مالی اهمیت خاص قائل هستند.

روسای جمهور ایران و روسیه، ضمن اشاره به اهمیت فراوان افزایش همکاری فیمابین دو کشور در مبارزه با تروریسم بر تداوم شیوه تبادل نظر وزارتخانه‌های امورخارجه دو کشور در زمینه مقابله با چالش‌ها و تهدیدات جدید و فعال‌تر نمودن تماس‌ها بین نهادهای ذی‌صلاح و کارآمدسازی این تماس‌ها تاکید کردند.

18- طرفین در جریان بحث و بررسی پیرامون وضعیت افغانستان از وخامت اوضاع در این کشور و افزایش تهدیدات تروریستی از جانب طالبان و دیگر نیروهای افراطی ابراز نگرانی کردند. از طرف روسای جمهور دو کشور تاکید شد که ایران و روسیه مصمم به ادامه مشارکت در بازسازی پس از جنگ افغانستان و علاقمند به تقویت حاکمیت این کشور و شکل‌گیری آن به‌عنوان کشوری آرام دموکراتیک،مستقل و شکوفاست.

19- طرفین از وضعیت دشوار انسانی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌ویژه منطقه محاصره شده نوار غزه ابراز نگرانی کردند.

روسای جمهور دو کشور توافق کردند که تجدید وفاق و وحدت همه فلسطینی‌ها از طریق گفتگو زمینه لازم برای تحقق آرمان‌های ملی مردم فلسطین را فراهم می‌سازد.
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر پایبندی خود برای دستیابی به حل و فصل عادلانه جامع و پایدار مناقشه خاورمیانه تاکید کردند.

20- طرفین ضمن تاکید بر ضرورت تحکیم حاکمیت ، استقلال و تمامیت ارضی لبنان و حفظ وحدت ملی ثبات امنیت و آرامش در کشور لبنان از هرگونه تلاش برای دستیابی به توافق درچارچوب قانون اساسی بین طرف‌های مختلف لبنانی و مشارکت تمام نیروهای سیاسی بدون دخالت خارجی در فرآیند تصمیم‌گیری‌های حیاتی و سرنوشت‌ساز این کشور به عنوان تنها راه برون رفت از بحران جاری در این کشور، حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

21- فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران از حفظ یکپارچگی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق و پایان حضور نظامی خارجی در این کشور مبتنی بر یک جدول زمان‌بندی فعالانه پشتیبانی می‌کنند.

طرفین ضمن حمایت از دولت عراق و مجلس منتخب آن براساس قانون اساسی، ابراز امیدواری کردند که اختلافات به‌وجود آمده بین جناح‌های مختلف در این کشور که تاثیر سوء بر کار آنها دارد، هر چه سریع‌تر از طریق گفتگوهای همه جانبه برطرف شود.

22- طرفین با اذعان به اهمیت راهبردی و حساسیت منطقه خلیج فارس و نیز اهمیت تامین امنیت و ثبات در آن منطقه، ضرورت همکاری دسته جمعی همه کشورهای ساحلی در تامین صلح و ثبات در آن منطقه و تهیه مشترک ابزار تامین امنیت درچارچوب حقوق بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و اهمیت کاهش حضور خارجی در منطقه و انجام اقدامات عمومی اعتماد‌ساز بین کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان برای تامین ثبات و امنیت در خلیج فارس را مورد تاکید قرار دادند.

23- روسای جمهور دو کشور لزوم حل و فصل هر چه سریع‌تر اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران از طرق سیاسی و دیپلماتیک در چارچوب مذاکره و گفتگو را مورد تاکید قرار داده و نسبت به یافتن راه‌حل جامع بلندمدت ابراز امیدواری کردند.

کد خبر 34240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز